خبرگزاری کار ایران

موتورخانه یا پکیج دیواری؟ کدام برای استفاده در ساختمان های بیش از 5 طبقه مناسب است؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۷۵۱

موتورخانه و پکیج دیواری رایج ترین و پرکاربردترین سیستم های گرمایشی محسوب می شوند. هدف از این مقاله مقایسه موتورخانه با پکیج دیواری است که در واقع مشخص کنیم که کدام یک از این سیستم های گرمایشی برای گرمایش ساختمان های بیشتر از یک طبقه مناسب هستند. درست است که هزینه نصب و راه اندازی موتورخانه بیشتر است اما آیا پکیج دیواری می تواند پاسخگوی نیاز مشتریان با ساختمان های 5 طبقه باشد یا خیر ؟

عملکرد پکیج دیواری

در پکیج دیواری آب با استفاده از فرایند احتراق در دستگاه گرم می شود.

سپس به واسطه پمپ سیرکولاتوری در داخل دستگاه به گردش در می آید. آب گرم توسط لوله کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. یک بخش آب گرم برای مصرف سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی سرویس بهداشتی به کار می رود.

 دیگری برای گرمایش رادیاتورها بخشی از آب گرم پکیج به سمت شوفاژ انتقال پیدا می کند و باعث گرمایش رادیاتورها در فصل سرد می شود . اگر پکیج شما گرمایش از کف باشد آب گرم از راه لوله های زیرسازی شده در کف ساختمان گرمایش کل ساختمان را گرم می کند.

نحوه کار موتورخانه

کار موتورخانه شباهت بسیاری به پکیج دیواری دارد با این فرق که در سیستم گرمایش موتورخانه از دیگ های چدنی بخار آب استفاده می شود.

اگر برای موتورخانه خود به دیگ چدنی نیاز داشتید، برای استعلام قیمت دیگ چدنی تماس بگیرید.

موتورخانه یا پکیج دیواری؟ کدام برای استفاده در ساختمان های بیش از 5 طبقه مناسب است؟

 آب داخل دیگ شوفاژ موتورخانه توسط مشعل گازی موتورخانه داغ می شود. سپس آب داغ به واسطه پمپ آب موتورخانه به لوله های موتورخانه فرستاده شده و برای مصارف آب گرم به ساختمان ها انتقال یافته و از طریق به لوله های تعبیه شده از موتورخانه تا داخل ساختمان هدایت می شود.

سوخت موتورخانه هم از گاز و گازوئیل تامین شده و دود حاصل از احتراق از طریق دودکش به بیرون موتورخانه فرستاده می شود.

مزایای پکیج و موتورخانه

پکیج دیواری تنها می تواند در یک واحد ساختمانی به صورت جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد؛ ولی موتورخانه این محدودیت را ندارد. برای همین،  ممکن است پکیج دیواری برای ساختمان 5 طبقه مناسب نباشد. پس به مزایای هر کدام از سیستم های پکیج و موتورخانه می پردازیم تا جواب سوال خود را پیدا کنید

مزایای پکیج

  • محیط کمی ‌را اشغال می‌کند.
  • نصب و تعمیر به دلیل در دسترس بودن آسان است
  • کارکرد بدون سروصدا و آرامی ‌دارد.
  • برای هر واحد مسکونی به صورت جداگانه و مستقل نصب می شود.

معایب پکیج

پکیج های دیواری در متراژهای بیش از 300 متر و ساختمان های بزرگ و چند طبقه عملکرد کمتری از خود نشان می دهد. هم چنین عمر کمتری در مقایسه با موتورخانه دارد.

مزایا موتورخانه

  • عمر طولانی موتورخانه از اصلی ترین مزایای موتورخانه است. شما می توانید بعد از راه اندازی موتورخانه تا سال ها نیاز به تعمیر و تعویض تجهیزات نداشته باشید؛ به شرط آنکه نسبت به بازرسی و سرویس دوره ای موتورخانه شوفاژ توجه کنید.
  • موتورخانه برای محیط ‌های بزرگ بهترین بازدهی دارد برای ساختمان های بیشتر از 5 طبقه بسیار مناسب کاملا بهینه است.
  • مزیت اصلی موتورخانه ایمن بودن این سیستماست. چون خارج از محیط راه اندازی می شود و در صورت بروز اختلال هیچ گونه آسیبی به محیط های مسکونی و افراد وارد نمی کند.
  • از طرفی چون موتورخانه در محیط های بلااستفاده نصب می شود، فضاهای مفید منزل را اشغال نمی کد.

برای ساختمان بیش از یک طبقه موتورخانه بهتر است یا پکیج دیواری؟

این که بگوییم پکیج دیواری و موتورخانه کدام یک بر دیگری برتری دارد بستگی به برخی از پارامترها دارد که در ادامه به ارزیابی آن می پردازیم. در ادامه موردی را شرح داده و عاملی را مورد بررسی قرار می دهیم که تعیین کننده این است که کدام سیستم گرمایشی برای ساختمان های 5 طبقه مناسب هستند:

  • مقدار مصرف انرژی

طبیعی است انرژی که موتورخانه مصرف می کند، بسیار بیشتر از یک پکیج دیواری برای یک ساختمان مجزاست.  

اما توجه داشته باشید که این میزان انرژی که موتورخانه مصرف می کند، برای مصارف ساختمان های چون : مجتمع های مسکونی بزرگ، هتل و بیمارستان کاملا قابل قبول است.

موتورخانه یا پکیج دیواری؟ کدام برای استفاده در ساختمان های بیش از 5 طبقه مناسب است؟

  • ظرفیت گرمایشی

برای ساختمان های چند طبقه استفاده از موتورخانه و خرید دیگ چدنی کارایی بیشتری نسبت به خرید پکیج دیواری دارد. چون ظرفیت گرمایشی پکیج نمی تواند گرمایش آب و رادیاتورهای این گونه ساختمان ها را آن طور که باید، تامین کند. مگر اینکه برای هر کدام از طبقات یک پکیج دیواری تعبیه شود که این کار مستلزم پرداخت هزینه های بسیار است که مراتب سنگین تر از هزینه تعمیرات تجهیزات موتورخانه است.

هد پمپ سیرکولاتور

پکیج در ساختمان های بیش از یک طبقه، دبی آب کاهش پیدا می کند و هد پمپ سیرکولاتور مناسبی ندارد و ضعیف عمل می کند. پس اگر ساختمان بیش از یک طبقه دارید، بهتر است برای بازدهی بیشتر سیستم گرمایشی خود از موتورخانه استفاده کنید یا باید برای هر طبقه خود یک پکیج دیواری مجزا نصب کرده یا اینکه از سیستم گرمایشی دیگری در کنار پکیج  استفاده کنید.

برای خرید پکیج دیواری بوتان با یک کلیک از فروشگاه بوتان می توانید محصول خود را سفارش دهید

صرف هزینه در نصب و راه اندازی موتورخانه و پکیج

مورد هزینه را بایستی در زوایای مختلفی بررسی کنید. این درست است که هزینه های نگهداری و نوسازی موتورخانه شوفاژ به مراتب بیشتر از پکیج دیواری است. و هم چنین هزینه های مربوط به خرید و نصب پکیج غیر قابل مقایسه در برابر هزینه های گزاف موتورخانه است. اما اگر بخواهید برای ساختمان های 5 طبقه پکیج دیواری نصب کنید. همان طور که گفته شد، باید چند سیستم گرمایشی نصب کنید.

نصب چندین سیستم گرمایشی و هزینه های نگهداری هر کدام هم با خود هزینه هایی به همراه دارد که به مراتب بیشتر از هزینه های بازدید و سرویس موتورخانه است.

  • فضای مورد نیاز برای نصب هر کدام

پکیج دیواری فضای کمی را اشغال می کند و موتورخانه به فضای بیشتری نیاز دارد. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت، اگر ساختمان های 5 طبقه موتورخانه را به عنوان اصلی ترین سیستم گرمایشی خود انتخاب کردند، می توانند در کنار تجهیزات دیگر موتورخانه فن کویل هم بگذارد و دیگر نیاز به اشغال فضای کوچک به اندازه پکیج دیواری هم ندارد.

موتورخانه یا پکیج دیواری؟ کدام برای استفاده در ساختمان های بیش از 5 طبقه مناسب است؟

  • ایجاد سر و صدا

طبیعی است که به دلیل نصب تجهیزاتی چون دیگ های چدنی، پمپ های قدرتمند آب و تجهیزات دیگر سر و صدای موتورخانه بیشتر از پکیج دیواری است. برای همین معمولا موتورخانه در فضایی خارج از محل سکونت و در محیطی کاملا عایق بندی قرار می دهند.

  • از لحاظ تامین گرمایش

از آن جایی که تولید و تامین در حرارت در موتورخانه ها در مقایسه با پکیج دیواری در مقیاس بیشتری انجام می شود. گرمای تولید شده توسط موتورخانه می تواند کاملا مطلوب و پاسخگوی نیاز یک ساختمان 5 طبقه یا بیشتر باشد.البته برای افزایش ظرفیت حرارتی پکیج می توانید پره های رادیاتور را افزایش دهید یا پکیج با ظرفیت بالاتر مانند پکیج دیواری شوفاژکار را جایگزین پکیج قبلی کنید.

هم چنین اگر گرمای سیستم موتورخانه پاسخگوی نیاز ساختمان 5 طبقه نبود، می توان به تعداد پره های دیگ موتورخانه اضافه کرد و به این شکل ظرفیت حرارتی دیگ ها را بالا برد. یا اینکه طرح تعویض سبز را انجام دهید و یک دیگ نو را جایگزین دیگ کهنه و فرسوده خود کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز