خبرگزاری کار ایران

آشنایی با تجهیزات شبکه و کاربرد آنها

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۷۴۴

تجهیزات شبکه در واقع مجموعه‌ای از وسایل و ابزارهایی هستند که جهت راه‌اندازی شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه استفاده از شبکه‌های کامپیوتری و تجهیزات آنها در سازمان‌های کوچک و بزرگ بسیار توسعه یافته‌ و اهمیت زیادی دارد.

تجهیزاتی که برای شبکه‌های کامپیوتری کاربرد دارند، شامل تمام وسایل مورد نیاز جهت نگهداری، ایجاد شبکه‌ها و تعمیرات آن‌ها می‌شود. این تجهیزات به 2 دسته تجهیزات پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند و هر یک از آن‌ها کاربردهای متنوعی دارند که در ادامه مطلب قصد داریم به‌ طور کامل شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

انواع تجهیزات شبکه Passive (غیر فعال)

·رک‌ها

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید تجهیزات شبکه را دارید، بهتر است قبل‌ از هر چیزی به‌ خوبی با کاربرد هرکدام از آنها آشنا شوید و از کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید تا بعداً به مشکل برنخورید. یکی از انواع تجهیزاتی که در شبکه پسیو به کار برده می‌شود، رک‌ است. رک‌ها در واقع یک قطعه جهت محافظت و نگهداری از سرورها یا تجهیزات هستند که در انواع اندازه‌های ایستاده، دیواری و یونیتی تهیه می‌شوند.

این محافظ از بروز آسیب‌های فیزیکی به سرورها و تجهیزات جلوگیری می‌کند و از جمله اجزای به‌کار رفته در آن می‌توان به خنک‌ کننده (جهت جلوگیری از سوختگی و داغ کردن سیم‌ها)، ماژول برق، دماسنج، سینی و پچ پنل اشاره کرد.

·کیستون

برای برقراری ارتباط و اتصال کابل‌های مسی با سایر تجهیزات موجود در شبکه، معمولا از کیستون بهره می‌گیرند. کیستون در پشتیبانی از استانداردها و انواع کابل شبکه متفاوت بوده و شما می‌توانید به راحتی آن را با کیفیت‌های مختلف از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

·کابل‌های زوج سیم به هم تابیده

این نوع کابل از 4 جفت سیم که از رشته‌های مسی 8 تایی تشکیل شده‌اند، به وجود آمده است. کابل‌های زوج سیم به هم تابیده کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند و علاوه‌بر شبکه، برای تجهیز سوکت RJ45 نیز از آنها بهره می‌گیرند. 

·کابل فیبر نوری

یکی دیگر از انواع کابل‌های مورد استفاده در شبکه‌های کامپیوتری، کابل‌ فیبر نوری است که با قطعه مرکزی خود اطلاعات را خیلی سریع جا به‌ جا می‌کنند. این نوع کابل شبکه کیفیت و سرعت داده در جریان را بسیار بالا می‌برد و تضمین می‌کند. ضریب شکست هسته شیشه‌ای با غلاف شیشه‌ای آن بسیار متفاوت است و همین امر موجب شده اختلاف ضریب شکست در آن اطلاعات را از شبکه خارج نکند.

·کابل هم‌ محور

کابل کواکسیال یا کابل‌های هم‌ محور از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند و جریان الکتریسیته را راحت‌تر منتقل می‌کنند. این کابل در واقع نوعی خط انتقال متمرکز بوده که نویز پذیری بسیار پایینی دارد و اغلب اوقات نیز جریان را با قدرت بالا مخابره می‌کند. از کابل‌های کواکسیال یا هم محور می‌توان برای تلویزیون، خطوط تلفن و همچنین کابل‌ کشی پهنای باند اینترنت استفاده کرد. 

·سوکت RJ45

از سوکت RJ45 برای متصل کردن کابل به قطعات دیگر استفاده می‌کنند. در این نوع اتصال، 2 نوع استاندارد وجود دارد که با توجه به چیدمان رنگ‌های موجود در کابل و نحوه اتصال سوکت، آن‌ها را استاندارد A و استاندارد B می‌نامند.

انواع تجهیزات شبکه Active (فعال)

·نقطه دسترسی یا Access Point

این مورد از تجهیزات شبکه برای فراهم کردن ارتباطات میان دستگاه‌های بی‌سیم به کار برده می‌شود و افرادی که از آن بهره بگیرند، می‌توانند به‌ راحتی بین شبکه‌های سیمی و شبکه‌های بی‌سیم اتصال مناسبی را برقرار کنند.

·مودم

مودم‌ها وظیفه تبدیل سیگنال‌های دیجیتالی به آنالوگ در تلفن را دارند و به‌ عنوان یکی از اصلی‌‌ترین منابع تجهیزاتی در شبکه‌های فعال شناخته شده‌اند. اکثر سازمان‌ها، کارگاه‌های شبکه و ادارات از مودم نوع ADSL بهره می‌گیرند اما شما می‌توانید آن را با هر فناوری که خواستید، برای خود تهیه کنید.

البته فراموش نکنید که مودم‌ها جزو اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین تجهیزات شبکه هستند، از این‌ رو نیز بهتر است آن را از فروشگاه‌ها یا مراکز فروش معتبر مانند بانک فیبر نوری با بالاترین کیفیت ممکن خریداری نمایید تا از کیفیت و طول عمر بالای آنها مطمئن شوید.

·مسیریاب

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای شبکه‌های اینترنتی از آن استفاده می‌کنند، روتر یا همان مسیریاب است. معمولاً از مسیریاب برای پیدا کردن بهترین مسیر ممکن جهت دریافت یا ارسال بسته‌های اطلاعاتی بهره می‌گیرند. این‌ مورد از تجهیزات شبکه چه در بخش نرم‌ افزاری و چه در بخش فیزیکی شبکه، اهمیت زیادی دارد، زیرا برخی از حملات سایبری با فرا گرفتن اطلاعات در مرحله گذر از آن انجام می‌شوند.

·منبع تغذیه POE

منبع تغذیه، یکی از فناوری‌های پیشرفته در تجهیزات اینترنت است که به یک‌سری قطعاتی که از فناوری POE پشتیبانی می‌کنند، امکان می‌دهد که از طریق همان کابل شبکه متصل، از برق استفاده کنند. مثلا سوییچ‌هایی که از چنین فناوری بهره می‌گیرند، می‌توانند برق تجهیزات دیگر مانند انواع آنتن‌های بی‌سیم، تلفن تحت شبکه و IP Camera‌ها را برای استفاده از جریان‌های الکتریسیته، به سادگی تحت پوشش خود قرار دهند.

·POE Splitter

هنگام خرید تجهیزات شبکه فراموش نکنید POE Splitter را هم با کیفیت عالی خریداری کنید. این ابزار قابلیت بسیار مهمی دارد زیرا جریان الکتریسیته را خیلی سریع از داده‌های موجود در کابل جدا می‌کند. با بهره‌گیری از این نوع تجهیزات، می‌توانید قابلیت مصرف جریان انرژی برق از طریق کابل شبکه را، به برخی تجهیزات بدهید که از قابلیت پیش فرض پشتیبانی می‌کنند، ولی هنوز از آن بی‌بهره‌اند.

·کارت شبکه یا Network Interface Card

کارت شبکه یک رابط میان رایانه و محیط انتقال بوده که در تمام سیستم‌ها، حضور آن ضروری است. زیرا سیستم‌ها جهت اشتراک گذاری اکثر منابع سخت افزاری به کمک آن نیاز دارند. کارت شبکه را می‌توانید در 2 نوع سیمی و بی‌سیم استفاده کنید. همچنین ناگفته نماند که برخی از این کارت‌های شبکه از قابلیت POE بهره می‌گیرند.

·سوییچ

سوییچ دستگاه پیشرفته‌ای است که انواع گره در شبکه از نوع توپولوژی ستاره‌ای را به راحتی به همدیگر متصل می‌کند. برخی از درگاه‌های این گزینه از تجهیزات شبکه می‌توانند از قابلیت POE نیز بهره ببرند.

سوئیچ‌ها دارای انواع مختلف مدیریت شده و مدیریت نشده هستند و شما می‌توانید در نوع مدیریت شده، تنظیماتی مانند مانیتورینگ شبکه و ترافیک داده را مدیریت کنید. اما در نوع مدیریت نشده نمی‌توانید تغییراتی در تنظیمات سوییچ ایجاد کنید و حالت تنظیمات آن به صورت پیش فرض باقی خواهد ماند.

·مبدل فیبر نوری

هنگام خرید تجهیزات شبکه ، مبدل فیبر نوری را فراموش نکنید. روش کار مبدل فیبر نوری این‌ گونه است که ابتدا از کابل مسی یک سیگنال دریافت می‌کند و سپس آن را به سیگنال نوری تبدیل می‌نماید. بعد از انجام تبدیل، آن را از طریق فیبر نوری منتقل می‌کند و طرف دیگر در انتهای فیبر نوری که گیرنده مبدل فیبر نوری نام دارد، سیگنال نوری را دریافت می‌نماید و به‌ صورت مجدد آن را به سیگنال مسی برمی‌گرداند.   

·پرینتر سرور

گاهی اوقات ممکن است در یک شبکه بدون این‌ که نیاز به کامپیوتر باشد، پرینتری اشتراکی وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند به وسیله شبکه از آن استفاده کنند. البته برای این کار باید دستگاه پرینتر را به پرینت سرور که به سوئیچ متصل است، وصل کنید.

در حال‌ حاضر برخی پرینترهای پیشرفته به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از ورودی شبکه برخوردار هستند و با متصل شدن به سوئیچ، کار پرینت را انجام می‌دهند. این پرینترها دیگر نیازی به اتصال به کامپیوتر ندارند.

خرید تجهیزات شبکه

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات لازم برای خرید تجهیزات شبکه را توضیح دهیم. در هر صورت، برای خرید انواع کابل شبکه و تجهیزات مورد نیاز شبکه، بهترین کار این است که از خدمات و مشاوره کارشناسان این حوزه استفاده کنید.

یکی از فروشگاه‌های معتبر برای خرید تجهیزات شبکه ، بانک فیبر نوری و شبکه است. این مرجع خدمات مختلفی را در مراحل مختلف پروژه ارائه می‌کند که از جمله آنها می‌توان به مشاوره در طراحی، تامین تجهیزات شبکه و اجرای پروژه‌ها اشاره کرد. بانک فیبر نوری همچنین کلاس‌های آموزشی مختلفی را به‌منظور افزایش سطح دانش جامعه مهندسی برگزار می‌کند.

تیم کارشناسان و متخصصان این مجموعه،‌ برای ارائه انواع مشاوره،‌ از جمله طراحی، اجرای پروژه و خرید تجهیزات شبکه و فیبر نوری در دسترس هستند. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های زیر با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید:

22894865 021 – 74035000 (30 خط) 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز