خبرگزاری کار ایران

قلعه رودخان را چقدر می شناسید؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۲۵۳

قلعه رودخان یکی از جاذبه های گردشگری است که به عنوان مهم ترین دژ تاریخی و نظامی ایران به شمار می رود. این دژ در شهرستان فومن و در میان انبوهی از درختان جنگلی واقع شده است. این قلعه در طول دوران تاریخی خود، فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر یک جاذبه توریستی شناخته شده در ایران به شمار می رود.

قلعه رودخان کجا است؟

همان طور که در قسمت مقدمه نیز اشاره شد، قلعه رودخان یکی از جاذبه های گردشگری در استان گیلان و شهرستان فومن است. این قلعه در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن، در نزدیکی روستایی به همین نام و برفراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات واقع شده است. این قلعه 655 تا 715 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

علت نام گذاری قلعه

در سمت راست این قلعه یک رودخانه به نام رخون جریان دارد که باعث شده بومیان قدیمی این قلعه به آن رودگان یا روخان یعنی درژی در کنار رود بگویند. این کلمه طی سال ها تغییر پیدا کرده و امروزه به آن رودخان می گویند. از طرف دیگر چون این قلعه بین دو قله با ارتفاع نسبتا زیاد بنا شده است، برای رسیدن به آن باید بیش از هزار پله را بالا رفت. از این رو به آن قلعه هزار پله نیز می گویند. شاید بالا رفتن از این پله ها کمی سخت باشد، اما زیبایی آن مانند زیبایی ماسال شما را شگفت زده خواهد کرد.

رودخان قلعه چند پله دارد؟

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، این قلعه به نام قلعه هزار پله معروف است. دلیل آن هم آن است که تعداد پله های قدیمی که طی کاوش های باستانی از برج و امتداد دیوارها مشخص است به 935 پله می رسد. برای گردشگران طی چند سال اخیر پله های جدیدی ساخته شده است که تعداد آن ها 1600 پله است. از این رو برای بازدید از این قلعه قدیمی و زیبا باید کفش های راحتی بپوشید و کمی به خودتان سختی دهید!

قلعه رودخان را چقدر می شناسید؟

سفر قلعه رودخانه در فصل های مختلف سال

این که شما چه زمانی را برای سفر به ماسال و شمال کشور انتخاب کنید، بستگی به زمان خالی شما دارد. شمال در فصل های مختلف سال زیبایی های خاص خود را دارد. در فصل بهار شما می توانید اوج طراوت، نشاط و زیبایی را در طبیعت اطراف قلعه ببینید. صدای رودخانه، موسیقی بی نظیر طبیعت و تازگی محیط حال شما را عالی خواهد کرد.

در فصل تابستان باتوجه به گرمای هوا، شما می توانید در ارتفاعات و در دل جنگل های فومن یک هوای معتدل و عالی را تجربه کنید. البته گرمای هوا هنگام بالا رفتن از پله ها می تواند کمی شما را اذیت کند. یک زیبایی خاص و متفاوت در فصل پاییز شما را محسور خود خواهد کرد. طبیعت در پاییز در اطراف این قلعه به رنگ های مختلف زرد تا نارنجی و سبز درخواهد آمد و شما خود را در گوشه ای از بهشت خواهید دید.

فصل زمستان با توجه به بارش برف و باران و لغزنده بودن مسیر پله ها شاید برای هرکسی مناسب نباشد. اما اگر کفش مناسب و توان بدنی کافی دارید، می توانید یک قلعه و طبیعت پوشیده در برف را در اوج زیبایی در این محیط ببینید.

معماری قلعه

این قلعه حدود 500 متر طول و 6.2 هکتار مساحت دارد. بلندی بارو و برج های آن نیز به 1500 متر می رسد. در ساخت این قلعه از مصالحی مانند سنگ و آجر استفاده شده است. این قلعه دارای دو بخش اصلی قورخانه و ارگ است. ارگ قسمت شاه نشین قلعه بوده و اهالی حرم سرا و خانواده سلطنتی در آن زندگی می‌کردند.

قورخانه نیز محل زندگی و رفت و آمد سربازان و فعالیت های نظامی بوده است. قراول خانه در قسمت شرقی بنا شده و دارای نورگیرهای متعدد برای تسلط کامل به محیط اطراف است. قسمت غربی قلعه نیز که بر روی یک شیب تند بنا شده است، شامل بخش هایی مانند سردخانه، آبریز، شاه نشین، دروازه ورودی و غیره است. در ضلع جنوبی قلعه یک غار در داخل کوه دیده می شود که از نظر تاریخ شناسان احتمالا محلی برای استقرار نگهبانان بوده تا در صورت حمله دشمن به داخل خبر بدهند.

قلعه رودخان را چقدر می شناسید؟

بازار قلعه رودخان

برای آن که سفر شما به فومن زیبا همه چیز تمام شود، می توانید قبل یا بعد از صعود سری به بازار محلی که در پایین پله واقع شده بزنید. در این بازار شما می توانید انواع صنایع دستی گیلان، ترشیجات، زیتون و خوراکی های خوشمزه دیگر را امتحان کرده و یا سوغاتی بخرید. فقط اگر قبل از صعود سری به بخش خوشمزه بازار می زنید، بهتر است ترشیجات خوشمزه آن را امتحان نکنید تا در صعود هزار پله ای فشار شما نیفتد!

اقامت در کنار قلعه

اگر قصد دارید در طبیعت زیبای اطراف قلعه یک یا چند شب را بمانید، راه های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. در پایین قلعه سوئیت های اجاره ای وجود دارد که می توانید آن ها را اجاره کنید. از طرف دیگر چادر زدن و کمپ زدن در اطراف قلعه نی مجاز بوده و می توانید شب را در چادر سپری کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز