خبرگزاری کار ایران

طراحی نما و کانسپت‌های طراحی نمای یک ساختمان

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۹۰۹

به پوسته بیرونی یک ساختمان، معمولا نمای آن ساختمان می‌گویند. نما برای یک ساختمان دقیقا مانند پوشش برای انسان عمل می‌کند و طراحی نمای یک ساختمان در واقع معرف ویژگی‌ها، کاربری و شخصیت آن ساختمان می‌باشد. طراحی نمای ساختمان بخش جدایی ناپذیری از ساختمان را تشکیل می‌دهد و در واقع تصویر اصلی و شکل ساختمان را به نمایش می‌گذارد. همچنین کاربران را ترغیب می‌کند که وارد ساختمان شوند یا صرفا از جلوی آن عبور کنند.

نمای ساختمان‌ها در طیف گسترده‌ای از شکل‌ها، اندازه‌ها و مواد و مصالح مختلف، در شهر و در برخورد روزانه با شهروندان حضور دارد و در جلوه و حس و حال کلی شهر تاثیر می‌گذارد. حتی در تمام شهرها یکسری نمای مهم به عنوان نماد معماری آن شهر مشخص شده است که از آن محافظت و از تخریب و تغییر آن جلوگیری می‌شود. امروزه طراحی نمای ساختمان در معماری به عنوان یک هنر شناخته و در کانسپت‌های متنوعی خلق می‌شود. در ادامه بیشتر به معرفی سبک‌های مختلف طراحی نما و طراحی پلان خواهیم پرداخت.

نمای بنایی آجری

به دلیل عملکرد و دوام خوب، آجر به عنوان یک متریال رایج در طراحی نما شناخته می‌شود. نوع استاندارد یک نمای آجری شامل روکش آجری، شکاف هوا، عایق و دیوار پشتیبان است. این ساخت و ساز ممکن است ساده به نظر برسد و واقعا هم همینطور است، اما قیمت پایین ، دوام بالا، و عایق‌بندی مناسب و همچنین ارائه یک زیبایی شناسی آشنا و کلاسیکی که ریشه در غرب میانه دارد، باعث می‌شود که نمای آجری همچنان طرفداران خودش را داشته باشد. به جای آجر در نمای بنایی می‌توان از مصالح دیگر بنایی مانند سنگ و CMU نیز استفاده کرد. سنگ تراشی خود یکی از رایج‌ترین انواع طراحی نما است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته وزن سنگین متریال‌های مورد استفاده در این نوع نما از معایب آن محسوب می‌شود.

طراحی نما و کانسپت‌های طراحی نمای یک ساختمان

پانل‌های دیوار فلزی

بسته به نظر طراح معمار، نوع پروژه و بودجه‌ای که در اختیار دارید، پانل‌های فلزی ممکن است انتخاب مناسبی برای نمای ساختمان باشند. این سیستم‌های دیواری اغلب در ایجاد تصویر یک ساختمان مدرن، شیک و زیبا در ذهن کاربران موثر می‌باشند. پانل‌های فلزی همچنین گزینه‌های بسیار متنوعی را برای دستیابی به ظاهری شیک و عملکردی مطلوب ارائه خواهند داد. با این حال، استفاده از فلز به عنوان متریال یک نما اغلب گزینه گران‌تری نسبت به سایر مواد است و می‌تواند بر زمان‌بندی پروژه تأثیر بگذارد.کار با اندازه‌های استاندارد این نوع پانل‌ها در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

پانل‌های دیواری فلزی عایق‌شده می‌توانند ارزش بالاتری نسبت به انواع معمولی با عایق کپسوله ارائه دهند. بسته به سیستم و ساختار دیوار پشتیبان، ممکن است برای پشتیبانی بیشتر از نما به قاب بندی تکمیلی نیاز باشد. اگرچه برخی از تولیدکنندگان بیان می‌کنند که نیازی به روکش اضافی نیست، با این حال توصیه می‌شود که روکش اضافی را در نمای خود بگنجانید تا امکان محصور شدن ساختمان فراهم شود و اشکالی در نصب نهایی حاصل نشود.

نمای EIFS

سیستم عایق حرارتی بیرونی و نازک کاری (EIFS) یک سیستم چند لایه‌ای است که به عنوان عایق نیز عمل می‌کند و در ظاهرهای بسیار متنوعی وجود دارد. بسیاری از مردم این محصول را به عنوان گچ‌بری می شناسند. یک فرد غیرمتخصص ممکن است نتواند میان یک نمای سنگی و نمای EIFS تمایز قائل شود. در سیستم‌های EIFS می‌توان از پانل‌های آجری و فلزی نیز استفاده کرد. این سیستم به طور کلی شامل یک تخته عایق سفت و سخت است که به دیوار پشتیبان بوسیله ماله کشی چسبیده می‌شود. این نوع نما در مقایسه با سایر سیستم‌های طراحی نما بسیار سبک است و بدون نیاز به پشتیبانی زیاد می‌توان از آن استفاده کرد. EIFS اقتصادی‌ترین سیستم با عملکرد مناسب عایق آن می‌باشد. نقطه ضعف EIFS ها دوام ضعیف آن‌ها است. پوسته EIFS، پوسته‌ای نازک روی یک عایق سفت و سخت است و به راحتی آسیب می‌بیند. همچنین رنگ‌های این نوع نما گاهی ممکن است محو یا سطح آن به مرور زمان لکه‌دار و کثیف شود. با توجه به این ویژگی‌ها، پیشنهاد می‌شود اغلب از EIFS در قسمت‌های بالاتر ساختمان، به منظور محافظت از آن استفاده شود. 

نمای سایدینگ یا فایبر سمنت

این نوع از طراحی نما معمولا در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. این روزها سایدینگ سیمانی در ساختمان‌های تجاری نیز رواج بیشتری پیدا کرده‌اند. فایبر سمنت‌ها بیشتر با سایدینگ چوبی مقایسه می‌شوند. این نوع از طراحی نما مقاومت بسیار خوبی نشان می‌دهد و به نگهداری زیادی هم نیاز ندارد. نمای سایدینگ به صورت پیش ساخته نیز عرضه می‌شود. در مقایسه با نمای بنایی، نمای سایدینگ نسبتا سبک است، اما نمی‌توان گفت عملکرد خوبی به عنوان عایق ارائه می‌دهد.  نمای سایدینگ از نظر هزینه، با EIFS قابل مقایسه است و دوام بیشتری نسبت به آن‌ها دارد، با این حال، عایق‌بندی ضعیف سایدینگ‌ها از معایبشان به شمار می‌رود.

 

طراحی نما و کانسپت‌های طراحی نمای یک ساختمان

نمای بتنی پیش ساخته

گاهی از پانل‌های بتنی پیش ساخته به عنوان نمای یک ساختمان استفاده می‌شود. این پانل‌ها مزایای متعددی را در یک پروژه ساختمانی ارائه خواهند داد.  نماهای بتنی در واقع کل دیوار و سیستم سازه‌ای را پوشش می‌دهند. در نظر گرفتن این موضوع می‌تواند در انتخاب استراتژی ساخت و کار موثر واقع شود.استفاده از پانل‌های پیش ساخته بتنی گزینه‌های متنوعی را پبیش رویتان می‌گذارد، اما برای مقایسه منصفانه این سبک نما با سایر سبک‌های معرفی شده، بهترین کار این است که اندازه‌ پانل‌ها را ثابت درنطر بگیریم  و جزئیات را محدود نگه داریم زیرا اگر در اندازه پانل‌ها یا شکل آن‌ها بی‌نظمی‌هایی وجود داشته باشد هزینه‌های بیشتری متحمل خواهید شد.  پانل‌ها همگی در یک کارخانه ساخته شده ، تحویل داده و در محل نصب می‌شوند. 

تا زمانی که سازه سقف در جای خود قرار گیرد، پانل‌های پیش ساخته با بادبند نگه داشته خواهند شد. زمان نصب این پانل‌ها بسیار سریع است، اما زمان ساخت آن‌ها می‌تواند بیش از 6 ماه طول بکشد. انتخاب پانل‌های پیش ساخته به عنوان نمای ساختمان به خیلی از عوامل بستگی دارد و باید از نزدیک توسط خود صاحبین پروژه مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا در مقایسه با سایر سیستم‌های طراحی نما به نفع پروژه است یا خیر.

طراحی نما امروزه در سبک و شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد؛ از طراحی کلاسیک و رومی گرفته تا مدرن و کانسپتچوال. طراحی نما برای ساختمان‌ها با هر کاربری، جزئی مهم و تاثیرگذار خواهد بود و باید به آن توجه کافی شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز