خبرگزاری کار ایران

نکاتی درباره گرفتن دیه تصادف از بیمه شخص ثالث

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۲۳۳

امیدواریم هیچ‌گاه کار شما یا عزیزان و نزدیکانتان به گرفتن دیه تصادف نکشد اما سالیانه بسیاری از هم‌وطنان ما در تصادفات جاده‌ای دچار صدمات جانی شده و یا متأسفانه جان خود را از دست می‌دهند. آمار بسیار بالای تصادف جرحی در ایران، افراد زیادی را درگیر مراحل دریافت دیه تصادف می‌کند. در این یادداشت مختصری درباره دیه تصادفات آورده و درباره مشمولین دیه تصادف نوشته‌ایم. با ما همراه باشید.

دیه تصادف به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

اولین فردی که قطعاً به او دیه تصادف تعلق می‌گیرد، زیان‌دیده تصادف است اما منظور از زیان‌دیده چیست؟ در قانون تصادفات، افراد دخیل در تصادف، به دودسته زیان‌دیده و مقصر تقسیم می‌شوند.

مقصر حادثه، شخصی است که بر اساس گزارش مراجع انتظامی و مطابق با قانون راهنمایی و رانندگی، مسبب تصادف بوده است. از سوی دیگر فردی که بر اساس همین گزارش پلیس، سهم تقصیر او در تصادف صفر باشد، زیان‌دیده محسوب می‌شود.

بنابراین وقتی بر اساس قانون سهم تقصیر فرد در تصادف سفر درصد باشد، زیان‌دیده محسوب شده و به ازای تمامی جراحات و صدماتی که دیده است، دیه او به‌طور کامل از سوی بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود.

راننده و سرنشینان خودروی زیان‌دیده، بر اساس قانون زیان‌دیده محسوب شده و به‌طور کامل تحت پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر هستند. همچنین عابران پیاده زیان‌دیده محسوب شده و می‌توانند دیه خود را به‌طور کامل از بیمه شخص ثالث راننده مقصر بگیرند.

دیه عابر پیاده مقصر در تصادف

در برخی موارد، قانون برای عابر پیاده در تصادفات نیز سهم تقصیر تعیین کرده است. به‌طور مثال، عابر پیاده در حال عبور از عرض بزرگراه، نزدیکی خط عابر پیاده و نزدیکی پل عابر پیاده، در تصادفات بسته به شرایط، به‌طور کامل مقصر شناخته شده و یا بخشی از سهم تقصیر مربوط به آن‌ها می‌شود.

البته قانون برای این افراد نیز دیه در نظر گرفته است؛ دیه برخی از این افراد از سوی بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت شده و بخش دیگری از آن‌ها می‌توانند دیه خود را از صندوق تأمین خسارات بدنی دریافت کنند.

دیه سرنشین خودروی مقصر و یا ترک‌نشین موتورسیکلت مقصر

در گذشته، سرنشین خودروی مقصر و ترک‌نشین موتورسیکلت مقصر مشمول دیه نمی‌شدند اما مطابق با قانون جدید بیمه شخص ثالث، تمامی سرنشینان خودروی مقصر و ترک‌نشین موتورسیکلت مقصر، زیان‌دیده محسوب شده و پرداخت دیه آن‌ها به‌طور کامل بر عهده بیمه شخص ثالث راننده مقصر یا راکب مقصر خواهد بود.

دیه راننده مقصر یا راکب موتورسیکلت مقصر

مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث، راننده مقصر نیز می‌تواند از بیمه‌نامه خود برای گرفتن دیه خود اقدام کند اما سقف میزان دیه پرداختی به راننده مقصر، محدود به نرخی است که در بیمه‌نامه او ذیل عنوان «تعهد راننده» درج شده است.

بنابراین در مواردی که راننده مقصر دچار جراحاتی می‌شود که مشمول تعدد دیات است (مانند آسیب نخاعی)، تنها می‌تواند همان مبلغ تعهد راننده که تنها یک دیه کامل است را از بیمه‌نامه خود دریافت کند.

بااین‌حال مواردی وجود داشته است که راننده مقصر توانسته است از طریق دادگاه تعدد دیات خود را از بیمه‌نامه خود دریافت کند. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع و بحث دیه راننده مقصر، توصیه می‌کنم حتماً لینک زیر را مطالعه کنید:

https://sobaresh.com/40دیه-راننده-مقصر/

نکاتی درباره گرفتن دیه تصادف از بیمه شخص ثالث

مراحل گرفتن دیه تصادف

گرفتن دیه تصادف از بیمه، نیازمند طی کردن مراحلی است که در ادامه به‌طور خلاصه آن‌ها را می‌خوانید. اولین شرط دریافت دیه از بیمه، داشتن گزارش پلیس از تصادف است. با داشتن گزارش پلیس و تشکیل پرونده در نزدیک‌ترین کلانتری، باید به دادسرا مراجعه و پرونده را در اختیار دادیار پرونده قرار دهید. دادیار پس از قرائت گزارش پلیس، اظهارات طرفین تصادف را مکتوب کرده و اسناد و مدارک هردو طرف را ضمیمه پرونده می‌کند.

پس از تکمیل پرونده در دادسرا، مجروحین حادثه به پزشکی قانونی ارجاع می‌شوند تا میزان صدمات وارده به آن‌ها مشخص شود. این مرحله، بسته به نوع و میزان جراحات وارده، می‌تواند چندین ماه به طول بیانجامد. فرایند طول درمان نیز شامل همین مرحله است.

با کامل شدن گزارش پزشکی قانونی، پرونده تکمیل شده و به دادگاه ارجاع می‌شود. دادگاه در اولین فرصت تشکیل جلسه داده و قاضی با توجه به گزارش‌های موجود در پرونده و دادخواست ارائه‌شده از سوی مجروحین، میزان دیه آن‌ها را اعلام کرده و شرکت بیمه را موظف به پرداخت آن می‌کند.

مراحل گرفتن دیه تصادف مفصل‌تر از آن چیزی است که خواندید. توصیه می‌کنم برای اطلاع کامل‌تر از این موضوع، لینک زیر را حتماً بخوانید.

https://sobaresh.com/36مراحل-گرفتن-دیه-تصادف-جرحی-از-بیمه/

آیا نیازی به وکیل تصادفات است؟

سؤالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که آیا در این شرایط نیازی به وکیل دیه تصادف است. همه آنچه از مراحل دریافت دیه خواندید، می‌تواند به‌سادگی طی شود اما در برخی موارد، پیچیدگی‌های قضایی، حقوقی و مسائل مربوط به میزان دیه در پزشکی قانونی، باعث ضایع شدن حق مجروحین حادثه می‌شود.

به‌طور مشخص در مواردی که مجروح حادثه، دچار صدمات جدی‌ای همچون قطع نخاع شود، مشمول تعدد دیات شده و هر غفلت کوچکی در پرونده او، منجر به از دست رفتن مبلغ هنگفتی از دیه می‌شود.

وکیل دیه تصادفات، با داشتن تجربه‌ای بالا در پرونده‌های مربوط به دیه بیمه شخص ثالث، به‌تمامی مراحل دریافت دیه تسلط داشته و حداکثر دیه ممکن فرد آسیب‌دیده را از بیمه می‌ستاند. برای اطلاعات بیشتر در مورد وکیل دیه، می‌توانید به سایت مشاوره حقوقی دیه تصادفات سوبارش که آدرس آن در زیر آمده است مراجعه کنید.

https://sobaresh.com/وکیل-بیمه-ای/وکیل-تصادفات/

بیمه شخص ثالث را بیشتر بشناسید

آنچه از ماحصل این مطلب به شما باید گفت این است که باید شناخت خود را از قانون بیمه شخص ثالث بیشتر کنید. چراکه ناآگاهی از این قانون ممکن است در مواردی موجب از دست رفتن حق حقوق شما یا اطرافیانتان شود.

منبع: https://sobaresh.com/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز