خبرگزاری کار ایران

راهنمای جامع جراحی بلفاروپلاستی؛ عمل زیبایی پلک بالا و پایین برای درمان افتادگی پلک و ...

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۷۰۲

جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین یک عمل زیبایی پلک برای درمان افتادگی پلک است که باعث جوان شدن چشم شده و در صورت انتخاب بهترین جراح بلفاروپلاستی از عوارض آن مصون خواهید ماند.

پلک‌های متورم و افتاده باعث می‌شوند تا مسن‌تر و خسته به نظر برسید. حتی افتادگی پلک باعث می‌شود تا با افزایش سن، مشکلاتی برای بینایی‌تان به وجود آید. خوشبختانه، جراحی زیبایی پلک با نام بلفاروپلاستی می‌تواند به حل هر دوی این مشکلات کمک کند. در این راهنمای جامع بلفاروپلاستی به طور مفصل جراحی زیبایی پلک بررسی می‌شود تا بدانید چه زمانی به این عمل جراحی نیاز دارید.

بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی بلفاروپلاستی (به انگلیسی blepharoplasty) عملی است که در آن پوست افتاده، سنگین و چربی‌های متورمی که باعث می‌شوند تا مسن‌تر و خسته‌تر به نظر برسید، برداشته می‌شوند. از جمله مزایای بلفاروپلاستی این است که چشم‌ها جوان‌تر به نظر می‌رسند.

می‌توان عمل را برای جوان‌سازی پلک بالا، پلک پایین یا هر دو انجام داد. همچنین می‌توان جراحی زیبایی پلک بلفاروپلاستی را همراه با سایر عمل‌های جراحی مانند لیفت ابرو، ترمیم افتادگی پلک یا با سایر تکنیک‌های زیبایی مانند تزریق بوتاکس، فیلر‌های پوستی یا تزریق پلاسما انجام داد که به شما کمک می‌کند تا جوان‌تر، شاداب‌تر و پرانرژی‌تر به نظر برسید.

چرا باید جراحی بلفاروپلاستی انجام دهم؟

جراحی پلک بلفاروپلاستی به احیای ظاهری جوان‌تر کمک می‌کند. در این عمل، چین‌های پوستی که به‌تدریج به چشمانتان فشار وارد می‌کنند و بینایی‌تان را مختل می‌کنند، از بین می‌روند.

برای بیشتر مردم، این تغییرات در پوست و بافت پیرامون چشم بخش طبیعی از افزایش سن است. با پا به سن نهادن ما، کلاژن کمتری تولید می‌شود پوست خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و بافت‌ها نازک‌تر و شل می‌شوند.

در طول زمان، فشار ثابت نیروی جاذبه باعث افتادگی پلک چشم می‌شود. ما اغلب الگوهای سالخوردگی به‌خصوص پف پلک پایینی را به ارث می‌بریم اما بعضی از رفتارها مانند مالیدن چشم‌ها ازروی عادت نیز باعث تشدید شلی و افتادگی پلک‌ها می‌شود.

همه این عوامل با یکدیگر باعث برآمدگی چربی، شکنندگی و افتادگی پلک بالایی و پلک پایینی می‌شوند. حتی ممکن است پوست پلک بالایی بر روی مژه‌ها بیفتد و مانع از دید واضحتان شود. در زمان وقوع این تغییرات، شما می‌توانید برای احیای ظاهر، احساس و عملکرد بینایی‌تان، جراحی بلفاروپلاستی انجام دهید.

جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا

برای بیمارانی که با پوست اضافی پلک بالایی مشکل دارند، بلفاروپلاستی پلک بالایی گزینه خوبی است. همچنین این عمل گزینه خوبی برای افرادی است که در پلک بالایی خود پد متورم چربی دارند.

بلفاروپلاستی پلک بالایی شامل برداشتن پوست و چربی اضافی از طریق عمل جراحی است و گاهی اوقات نوار عضلانی باریکی با نام ماهیچه حلقوی چشم نیز برداشته می‌شود.

با برداشتن چربی یا ماهیچه، بار اضافی که پلک را سنگین می‌کند از بین می‌رود. معمولاً پدهای متورم چربی بدون برداشتن پوست نیز قابل برداشتن هستند.

پوست اضافی پلک بالایی نه‌تنها باعث ایجاد ظاهری خواب‌آلود می‌شود بلکه حتی به پلک‌های بیمار فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود تا بیمار برای باز نگه‌داشتن پلک‌هایش در عذاب باشد.

جراحی پلک بالا میدان دید بیمار را بهبود می‌بخشد و اگر کاهش بینایی به دلیل افتادگی پلک شدید باشد، بیمۀ خدمات درمانی هزینه عمل بلفاروپلاستی را متحمل می‌شود.

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایینی اصطلاح مورداستفاده برای بهبود ظاهر چشم‌ها و پوست آویزان در پلک پایینی است. عمل بلفاروپلاستی پلک پایینی تقریباً همیشه عمل زیبایی محسوب می‌شود و به‌ندرت بیمه هزینه‌های آن را پوشش می‌دهد. در طول این عمل جراحی زیبایی، رسوب چربی مازاد، پوست اضافی و عضله‌ای که باعث ایجاد حلقه‌های تیره، چین‌وچروک و یا پف می‌شود، برداشته می‌شوند.

این عمل جراحی زیبایی پلک باعث سفت شدن و اصلاح موقعیت پلک پایینی می‌شود و ظاهر متناسب‌تری ایجاد می‌کند.

در بلفاروپلاستی پلک پایین باید برش کوچکی در امتداد پلک پایینی یا در کنار خط مژه و یا در داخل خود پلک ایجاد شود. از طریق این برش کوچک، چربی مازاد برداشته می‌شوند یا جای آنها تغییر داده می‌شود.

انتخاب بهترین جراح بلفاروپلاستی

جراحی پلک باعث می‌شود تا ظاهری جوان‌تر و بشاش‌تر پیدا کنید. پس با دقت در انتخاب بهترین جراح می‌توانید از نتایج عالی بهره‌مند شوید. برای انتخاب بهترین جراح بلفاروپلاستی حتما از منابع مختلف مانند رسانه‌های آنلاین و آفلاین و به‌خصوص تجربه افرادی که قبلا عمل بلفاروپلاستی انجام داده‌اند استفاده کنید. نظرات بیماران قبلی و مشاهده تصاویر قبل و بعد از جراحی زیبایی پلک راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین جراح بلفاروپلاستی است. با توجه به فعالیت بسیاری از پزشکان در تهران و کرج، می‌توانید بهترین جراح بلفاروپلاستی در کرج یا تهران را انتخاب نمایید.

راهنمای جامع جراحی بلفاروپلاستی؛ عمل زیبایی پلک بالا و پایین برای درمان افتادگی پلک و ...

 پیش از جراحی باید چه کاری انجام دهم؟

برای بلفاروپلاستی اقداماتی مشابه سایر عمل‌های جراحی توصیه می‌شوند. برای مثال، باید از سلامت کامل خود مطمئن باشید و پیش از جراحی باید برای مشاوره به جراحتان مراجعه کنید و برای مراقبت‌های پس از جراحی و دوران نقاهت خودتان را آماده کنید.

 در جلسه مشاوره، جراح اطراف چشم‌هایتان را به طور کامل معاینه می‌کند و بینایی، فشار چشم و تولید اشکتان را بررسی می‌کند. جراح بلفاروپلاستی درباره نتایج آزمایش و گزینه‌های جراحی با شما صحبت خواهد کرد. حتماً فهرست کاملی از داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های مصرفی‌تان را با خود به همراه داشته باشید. جراح به شما توصیه می‌کند تا به‌منظور کاهش خطر خونریزی بیش از حد، پیش از جراحی بلفاروپلاستی از مصرف بعضی از آنها اجتناب کنید. باتوجه‌به سلامت و نوع بیهوشی که دریافت خواهید کرد، ممکن است برای انجام عمل جراحی به مجوز پزشکی از جانب متخصص عمومی یا متخصص قلبتان نیاز باشد و یا شاید باید مصرف بعضی از داروها را متوقف کنید. به‌منظور دستیابی به سلامت کامل و حداقل‌سازی التهاب و ورم بلفاروپلاستی و درمان زودتر جای زخم، قبل و بعد از جراحی بلفاروپلاستی از کشیدن سیگار خودداری کنید.

داشتن موارد زیر در منزل به بهبود شما کمک می‌کند

  • اشک مصنوعی یا قطره‌های چشمی روان‌کننده که به مرطوب‌سازی چشمانتان کمک می‌کند.
  • پانسمان، حوله تمیز و لیف
  • تکه‌های یخ، کیسه یخ یا هر بسته سرد دیگر مانند بسته سبزیجات منجمد (توصیه می‌کنیم که با استفاده از کیسه‌های ساندویچ چند بسته نخودفرنگی منجمد آماده کنید).
  • مسکن‌های خوراکی بدون نسخه (مانند استامینوفن، آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ادویل، آلو، موترین یا ناپروکسن) را مصرف نکنید زیرا خطر خونریزی بعد از جراحی بلفاروپلاستی را افزایش می‌دهند.
  • داروهای خوراکی بدون نسخه مربوط به آلرژی یا آنتی‌هیستامین (دیفنیدرامین) برای کاهش احساس خارش.
  • مکمل‌های خوراکی بدون نسخه همیشه بهار برای کاهش کبودی (درباره این مکمل اختیاری از جراحتان سؤال بپرسید).

 در نهایت، اگر تنها زندگی می‌کنید یا فکر می‌کنید که در طول دوران نقاهت بلفاروپلاستی به کمک نیاز دارید، از قبل برای غذا، رفت‌وآمد و مرخصی از کار برنامه‌ریزی کنید. روز قبل از جراحی به‌هیچ‌وجه داروهای غیرمجاز مصرف نکنید و ببینید که آیا نیاز است تا در روز جراحی ناشتا باشید یا خیر. زمان جراحی خود را دو بار بررسی کنید و زمانی که به مرکز جراحی رسیدید اعلام حضور کنید. همچنین یادتان نرود که شب خوب بخوابید.

 در روز جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟

جراحی پلک یک عمل سرپایی و یک‌روزه است. معمولاً مدت زمان جراحی بلفاروپلاستی دوطرفه پلک بالایی حدوداً ۳۰ دقیقه طول است. اما انتظار می‌رود یک تا دو ساعت در مرکز جراحی بمانید.

 هنگامی که به کلینیک جراحی بلفاروپلاستی رسیدید، به پذیرش اعلام حضور کنید و سپس برای انجام عمل جراحی آماده می‌شوید. سابقه پزشکی و جراحی، داروها و آلرژی‌های شما بررسی خواهد شد. جراح زیبایی پلک عملی که برای شما در نظر گرفته است را تأیید می‌کند و پلک‌هایتان را علامت‌گذاری می‌کند. پرستار تاریخ اولین معاینه بعد از جراحی بلفاروپلاستی را تعیین می‌کند و دستورالعمل‌های پس از جراحی را به شما ارائه می‌دهد. اگر قرار است تا بیهوشی وریدی دریافت کنید، برای تزریق وریدی رگ‌گیری می‌شوید و متخصص بیهوشی‌تان را می‌بینید. اگر دوست داشته باشید تا آرام‌بخش خوراکی مصرف کنید، در این زمان آرام‌بخش به شما داده می‌شود. همچنین فرصت دارید تا پیش از انتقال به اتاق عمل بلفاروپلاستی از سرویس بهداشتی استفاده کنید.

در روز جراحی بلفاروپلاستی پس از ورود به اتاق عمل، پرستار به شما کمک می‌کند تا به‌درستی روی تخت دراز بکشید، کانولای بینی را برای دریافت اکسیژن به شما وصل می‌کند و پلک‌ها و صورت شما را استریل یا آماده می‌کند. پارچه‌های استریل روی کل صورت شما قرار می‌گیرد و فقط امکان دسترسی به پلک‌هایتان وجود دارد. جراح بلفاروپلاستی، پلک‌هایتان را اندازه‌گیری و علامت‌گذاری می‌کند تا از مقدار دقیق بافتی که باید برداشته شود مطمئن شود و سپس بی‌حسی موضعی را به پوست پلکتان تزریق می‌کند. ممکن است تزریق بی‌حسی موضعی باعث احساس سوزش شود اما این احساس زمان زیادی طول نمی‌کشد و پس از آن، در طول جراحی شما نباید هیچ دردی را احساس کنید. اگر درد یا ناراحتی احساس کردید، سریعاً جراح زیبایی پلک خود را در جریان بگذارید تا بیهوشی بیشتری دریافت کنید.

 انواع بلفاروپلاستی

راهنمای جامع جراحی بلفاروپلاستی؛ عمل زیبایی پلک بالا و پایین برای درمان افتادگی پلک و ...

بلفاروپلاستی پلک بالا: پس از بی‌حسی پلک‌ها، جراح پوست اضافی و احتمالاً چربی را برخواهد داشت. برش ایجاد شده در پوست بخیه زده می‌شود و بر روی آن پماد آنتی‌بیوتیک مالیده می‌شود.

بلفاروپلاستی پلک پایین: پس از بی‌حسی، زیرخط مژه (مژه‌های پایینی) یا بر روی سطح پشتی پلکتان (ملتحمه) برش زده می‌شود. به‌این‌ترتیب جراح به کیسه‌های چربی دسترسی پیدا می‌کند، آن را باز می‌کند و چربی را برمی‌دارد یا جای آنها را تغییر می‌دهد. همچنین پلک‌های پایینی از کناره‌ها کشیده می‌شوند تا از خمیدگی پلک به سمت پایین (انقباض پلک) که یکی از پیامدهای ناخواسته جراحی پلک پایینی است، جلوگیری کند. کنار‌های پلکتان بخیه می‌خورد و پماد آنتی‌بیوتیک بر روی آن مالیده می‌شود. همچنین می‌توانید باند‌های استریل و پدهای فشار را بر روی ناحیه عمل بمالید تا به کاهش ورم کمک کند.

 پس از پایان جراحی، به اتاق ریکاوری می‌روید و به شما کمپرس سرد داده می‌شود تا آن را بر روی پلک‌هایتان بمالید و همچنین به شما غذا و نوشیدنی داده می‌شود. پیش از ترخیص، پرستار بار دیگر دستورالعمل‌های پس از جراحی و اولین جلسه معاینه پس از عمل را به‌دقت برای شما توضیح می‌دهد.

ممکن است بینایی به دلیل استفاده از پماد و ورم تار شود. در روز اول، حتماً استراحت کنید و تا جایی که می‌توانید بر روی ناحیه عمل یخ قرار دهید و سر خود را بالا بگیرید.

 دوره نقاهت بلفاروپلاستی چگونه است؟

در صورت مراجعه به بهترین جراح بلفاروپلاستی، اگر بیمار از کمپرس یخ کافی استفاده کرده باشند، پس از جراحی هیچ شکایتی از درد نخواهد داشت. در صورت نیاز می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید.

 برنامه‌ریزی برای کار و فعالیت‌ها به‌منظور داشتن دوره نقاهت کافی اهمیت زیادی دارد. درحالی‌که جراحی پلک اغلب یک عمل سرپایی سریع است اما هنوز هم یک عمل جراحی محسوب می‌شود و باید همه اقدامات احتیاطی مناسب جدی گرفته شوند. در طول جلسه مشاوره بلفاروپلاستی درباره این موضوع بحث خواهد شد. در طول دوره نقاهت، تیم جراحی چشم شما را معاینه خواهند کرد تا از بهبودی شما اطمینان حاصل کنند.

 بخش اعظم دوره نقاهت ظرف یک تا دوهفته سپری می‌شود. استراحت با سر بالا، استفاده از کمپرس سرد بر روی منطقه عمل و پرهیز از تابش آفتاب بر روی صورتتان در طول این زمان حیاتی هستند. انتظار می‌رود سریعاً پس از جراحی بلفارپلاستی دچار کبودی و تورم شوید اما شدت آنها از هر فردبه‌فرد دیگر متفاوت است. رفع این ورم و کبودی چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. به دلیل بریده شدن پوست و بافت، جای زخم ایجاد می‌شود، اگرچه این زخم معمولاً بسیار کوچک است و پشت پلک‌هایتان پنهان می‌شود. اگر پلک‌هایتان بخیه خورده باشد، تقریباً یک هفته پس از جراحی بخیه‌ها باید کشیده شوند.

همچنین لازم است بسته به نحوه بهبودی‌تان ۲ تا ۴ هفته پس از عمل فعالیت‌های خود را محدود کنید. باید از انجام فعالیت‌های شدید، فعالیت‌هایی که باعث تعریق یا آلودگی می‌شوند اجتناب کنید. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به بلندکردن اجسام سنگین، تنیس، گلف، دویدن، شنا، باغبانی و رابطه جنسی اشاره کرد. همچنین باید از کشیدن سیگار که مانع بهبودی می‌شود و خطر ایجاد جای زخم را تشدید می‌کند اجتناب کنید. تا یک ماه پس از عمل جراحی نباید از لنز استفاده کنید یا چشم‌هایتان را آرایش کنید. اگر درباره انجام فعالیت خاصی سؤال دارید، در زمان مشاوره آن را از جراحتان بپرسید.

 عوارض بلفاروپلاستی چیست؟

 درحالی‌که بلفاروپلاستی عملی رایج است و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود، اما مانند سایر عمل‌های جراحی خطرات احتمالی ای دارد. عوارض بلفاروپلاستی بسیار نادر هستند اما از جمله این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی زیاد
  • عفونت
  • پارگی زخم
  • تحریک و خشکی چشم‌ها
  • عدم قرینه‌سازی
  • مشکلات مربوط به بستن چشم
  • جای زخم زیاد
  • تغییر رنگ پوست
  • تاری طولانی‌مدت دید، دوبینی یا ازدست‌دادن بینایی
  • آسیب به چشم‌ها یا ماهیچه‌های اطراف چشم
  • واکنش به بیهوشی
  • نیاز به جراحی اضافی

در زمان مشاوره، جراح درباره خطرات جراحی و اقدامات احتیاطی در حین دوره نقاهت صحبت خواهد کرد. شما می‌توانید با انتخاب بهترین تیم جراحی زیبایی پلک همراه با یک تیم بالینی کارکشته و با ارائه اطلاعات کامل درباره سابقه جراحی و پزشکی‌تان و رعایت دقیق همه دستورالعمل‌های پس از جراحی، عوارض بلفاروپلاستی و خطرات فوق‌الذکر را کاهش دهید.

 آیا بیمه هزینه بلفاروپلاستی را پوشش می‌دهد؟

در شرایطی که پوست پلک بالایی تا حد معینی دید محیطی‌تان را مختل می‌کند، بیمه هزینه بلفاروپلاستی پلک بالایی را به‌عنوان یک عمل کاربردی (از لحاظ پزشکی) پرداخت می‌کند. برای تعیین نیاز شما به این جراحی، علاوه بر جلسه مشاوره جراحی پلک به مستندات تصویری از پلک‌هایتان و انجام بینایی‌سنجی محیطی با نام تست میدان بینایی نیاز است.

 بلفاروپلاستی پلک پایینی جراحی زیبایی محسوب می‌شود و بیمه هزینه‌های آن را پوشش نمی‌دهد.

 از کجا بدانم که بلفاروپلاستی گزینه مناسبی برای من است؟

اگر از سلامت خوبی برخوردار هستید و به دنبال احیای ظاهر چشم‌هایتان هستید، جراحی بلفاروپلاستی گزینه مناسبی برای شما است. برای اینکه ببینید این جراحی برای شما مناسب است یا خیر، یک قرار مشاوره با تیم جراحی اسلیم بیوتی متشکل از دکتر ماهر کردی و دکتر سعید سینا تعیین کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز