خبرگزاری کار ایران

چگونه اشتباهات محاسباتی را در حل تست ها کاهش دهیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۳۶۷

اشتباهات محاسباتی موضوعی است که دانش آموزان، بخصوص کنکوری ها خیلی از آن می نالند. تصور کنید کلی زحمت کشیده اید و موضوعی را یادگرفته اید و حالا در زمان حل تست، بعد از راه حل طولانی با یک اشتباه ساده و مسخره جواب را اشتباه بدست بیاورید. حالا اگر جواب اشتباه شما در میان گزینه ها هم باشد و آن را انتخاب کنید، حسابی حرصتان در می آید. بیاییم ببینم:

چرا اشتباه محاسباتی می کنیم؟

اشتباه محاسباتی چند عامل اصلی دارد که در مورد هر یک صحبت می کنیم.

در حل سوالات و تست ها عجله نکنید!

یکی از مهم ترین مواردی که منجر به افزایش خطاهای محاسباتی می شود، عجله بی مورد است. احساس می کنیم زمان هر لحظه در حال گذر است و نباید زمان را برای راه حل های محاسباتی و جبری صرف کرد. این در صورتی است که طراح تست این موضوع را در نظر گرفته و برای محاسبات هم مدت زمانی قائل شده است.

خوش خط باشید!

معمولا در آزمون های تستی، بخصوص آزمون های جامع، فضا برای حل کم است و وای بحالمان اگر بد خط هم باشیم. حالا فکرش را بکنید که تست را غلط حل کنید و بخواهید حل را دوباره بررسی کنید. این موضوع حتما برای شما پیش آمده!

اگر جواب تستی را در میان گزینه ها در نیاوریم، منطقی و عاقلانه این است که راه حل مان را چک کنیم. اگر راه را بدخط و پراکنده چرک نویس کرده باشیم، امکان چک کردن راه نیست و مجبوریم راه را دوباره طی کنیم و این موضوع کلی زمان را هدر می دهد.

یک نکته مهم که نباید از آن غافل شوید این است که شما باید سریع بشوید نه اینکه سعی کنید سریع باشید.

در واقع باید به قدری سوال حل کرده باشید و محاسبات معمول را تکرار کرده باشید که خیلی از آنها را ذهنی و بدون کوچکترین توقف و صرف زمان انجام دهید. اینکه فقط بخواهید کارها را با عجله انجام دهید، هیچ نتیجه ای جز افزایش خطا ندارد.

چگونه اشتباهات محاسباتی را در حل تست ها کاهش دهیم؟

حال سوالی که مطرح می شوید این است که برای تمرین زیاد مهارت تست زنی از چه منابعی استفاده کنیم؟

کم نیستند دانش آموزانی که میخواهند تنها یک منبع برای تست زنی انتخاب کنند. با افزایش قیمت کاغذ و به تبع آن کتاب، امکان خرید چند کتاب برای یک درس برای خیلی از اقشار جامعه سخت شده است. بنابراین خیلی از کنکوری ها دنبال کتابی هستند که آنها را به سطح پیشرفته برساند و برای کنکور سخت هم آماده کند. پس این سوال پیش می آید که:

بهترین کتاب های تست پیشرفته کدامند؟

در میان کتاب هایی که با عنوان پیشرفته منتشر می شوند، کتاب های آی کیو گاج و پاورتست مهروماه جایگاه ویژه ای دارند. کتاب های سری تست نشر الگو هم عنوان پیشرفته ندارند، ولی در میان دانش آموزان به کتاب هایی معروف شده اند که تست های سطح بالا و چالشی در آنها کم نیست. بنابراین این سه دسته کتاب را باهم مقایسه میکنیم. در ابتدا به توضیحی در مورد هر یک از این دسته کتاب ها می پردازیم.

کتاب های iq گاج

کتاب های ایکیو گاج دارای حجم بالایی هستند و بخصوص کتاب های جامع آن مثل ریاضی تجربی جامع، دو جلدی هستند. این کتاب ها درسنامه های مفصلی دارند و حتی تعداد تست ها و مثال های درسنامه به حدی زیاد است که درسنامه را به حالت خودآموز نزدیک کرده است.

تعداد تست های کتاب های آی کیو هم کم نیست و علاوه بر پوشش تست های کنکور، تست های مهم در میان آنها علامت گذاری شده اند. با وجود اینکه کتاب های آی کیو به عنوان کتاب های پیشرفته وارد بازار شده اند، اما خیلی تست های آنها سخت و چالشی نیستند و تلاش شده از همه سطوح تست داشته باشند. حتی تست های سخت آنها نیز چندان ایده جدیدی ندارند. بنابراین دانش آموزان با هر سطحی می توانند از آنها استفاده کنند.

پاسخنامه تشریحی در کتاب های آی کیو خیلی خوب و کامل نوشته شده و استفاده از رنگ های متنوع خواندن آن را دلچسب می کند. تمام مراحل جبری و محاسباتی کامل نوشته شده و چیزی به نتیجه گیری خواننده واگذار نشده است.

چگونه اشتباهات محاسباتی را در حل تست ها کاهش دهیم؟

کتاب های پاور تست مهروماه

کتاب های پاورتست مهروماه، کتاب جامع ندارند و فقط برای تک درس یا تک پایه منتشر شده اند. با این تفاسیر شاید بیشتر بدرد دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم بخورند تا دانش آموزان دوازدهمی یا کنکوری. چون اکثر داوطلبان کنکور ترجیح می دهند یک منبع جامع برای هر درس بخرند تا علاوه بر صرفه اقتصادی شامل نکات و تست های ترکیبی نیز باشد.

اما از ویژگی های کتاب های پاورتست مهروماه می توان به درسنامه های کامل و پر مثال اشاره کرد. تست های کتاب های پاور تست هم دارای تعداد معقولی هستند و سهم تست های تالیفی در میان آنها زیاد است.

همچنین در بخش پاسخنامه با جواب های کامل و تشریحی روبرو هستیم.

کتاب های تست نشر الگو

کتاب های تست نشر الگو عموما برای دانش آموزان قوی و مسلط به مفاهیم توصیه می شوند. اگر در آموزش و مفاهیم یک درس هنوز به تسلط کافی نرسیده اید، بهتر است از کتاب های سه بعدی الگو استفاده کنید که در آنها آموزش و درسنامه کامل تر و مفصل تر هستند. اما در کتاب های تست الگو هم درسنامه وجود دارد که حجم آن معمولی است و سعی شده بدون اتلاف وقت نکات و مفاهیم اصلی بازگو شود و اطلاعات خواننده طبقه بندی شود.

اما تست های چالشی با ایده های جدید و جذاب آن چیزی است که کتاب های تست الگو را پر مخاطب کرده و کسانی که ادعایی دارند یا دنبال تست های سطح بالا هستند تا بتوانند خود را محک جدی بزنند، مخاطب اصلی این کتاب هستند.

یکی از چالش های داوطلبانی که کتاب های تست الگو را تهیه می کنند همواره پاسخنامه تشریحی کتاب است که نسبتا خلاصه است و البته با فرض اینکه خواننده به حدی از تسلط رسیده، چندان غیر منطقی نیست. ممکن است برخی مراحل در حل با فرض ساده بودن حذف شده باشند.

اما اگر بخواهیم تمام مطالب گفته شده را جمع بندی کنیم به جدول زیر می رسیم:

سری کتاب

آی کیو گاج

پاورتست مهروماه

تست الگو

محتوا

جامع و تک درس

تک درس

جامع

درسنامه

جامع و کامل

کامل و کم حجم

خلاصه و نکته وار

منابع تست ها

تالیفی، کنکور و آزمون های گاج

تالیفی و کنکور

تالیفی، کنکور، قلم چی و گزینه دو

تعداد تست ها

زیاد

نسبتا کم

معمولی

سطح تست ها

مناسب برای همه سطوح

مناسب برای همه سطوح

مناسب برای دانش آموزان متوسط به بالا

پاسخنامه

کامل

کامل

خلاصه

 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز