خبرگزاری کار ایران

موشن گرافیک (Motion graphic) چیست و چه کاربردی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۳۴۷

این روزها تبلیغات در رسانه‌ها در انواع و اقسام مختلفی انجام می‌شود. با پیشرفت دنیای دیجیتال مارکتینگ، دیگر مانند گذشته تبلیغات در رسانه‌های تصویری فقط به یک عکس یا پوستر خلاصه نمی‌شود. فیلم‌های تبلیغاتی با تنوع گوناگون و برحسب نیاز هر کسب و کار ساخته می‌شوند که می‌توانند در مسیر پیشرفت بازاریابی بسیار موثر باشند. یکی از انواع فیلم‌های تبلیغاتی که روز به روز در حال پیشرفت است، موشن گرافیک است.

در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که موشن گرافیک (Motion graphic) چیست و شما را با مزایای این فیلم تبلیغاتی آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر این که کاربرد موشن گرافیک را بشناسید، انواع آن را به شما معرفی کنیم و در نهایت نیز ابزارهای مورد استفاده در ساخت ویدیو موشن گرافیک را به شما معرفی کنیم. اما قبل از هرچیز بهتر است به طور کامل توضیح دهیم که حرکت گرافیک یا همان موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک چیست؟

بگذارید ابتدا عبارت Motion graphic را به صورت کلمه به کلمه تعریف کنیم. عبارت Motion در زبان فارسی به معنی پویا یا متحرک است. بنابراین به زبان ساده ویدیوهایی که از تصاویر متحرک برای انتقال پیام استفاده می‌کنند، موشن گرافیک یا حرکت گرافی نامیده می‌شوند. تقریبا تمام موشن گرافیک‌ها با موزیک و فایل صوتی همراه هستند تا در نهایت جذاب‌تر شوند. هر انسان به طور روزانه ممکن است با صدها مورد از ویدیوهای موشن گرافیک روبرو شود. به طور مثال در تیتراژ ابتدایی یا پایانی بسیاری از فیلم‌های سینمایی از موشن گرافیک استفاده می‌شود.

استفاده از انیمیشن‌های گرافیکی متحرک) موشن گرافی( از اوایل دهه 1800 شروع شد. والتر روتمن، فیلمبردار آلمانی؛ ساخت فیلم انتزاعی را با استفاده اولین فیلم شناخته شده‌ای را تولید کرد که از موشن گرافیک استفاده می‌کرد. به مرور این روش ساخت ویدیو فراگیرتر شده و امروزه به شکل هنری رایج تبدیل شده است که در فیلم‌ها، تلویزیون، محتوای آموزشی و ویدیوهای بازاریابی استفاده می‌شود. ویدیوهای موشن گرافیک برای استفاده در رسانه‌های اجتماعی گزینه‌ای عالی هستند. تقریبا می‌توان گفت در اکثر ویدیوهای تبلیغاتی تلویزیونی از این روش استفاده می‌شود.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک چیست؟

معمولا برای بسیاری افراد سوال پیش می‌آید که موشن گرافیک و انیمیشن چه تفاوتی دارند؟ موشن گرافیک یکی از زیر مجموعه‌های فیلم‌های انیمیشنی است که امروزه بسیار پرطرفدار شده است. به طور کلی موشن گرافی یک روش ساخت انیمیشن است که در موارد بسیاری مانند تبلیغات تلوزیونی کاربرد دارد.

کاربرد موشن گرافیک

موشن گرافیک در نهایت حرکت و گرافیک را باهم ترکیب می‌کند تا یک سبک منحصر به فرد از ویدیوی انیمیشنی ایجاد شود. اما موشن گرافیک چه کاربردی دارد و در چه کارهایی می‌توان از آن استفاده کرد؟ این روش امروزه در بخش‌ها و صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. اینترنت مملو از نمونه‌های بی‌شمار موشن گرافیک و روش‌های خلاقانه برای طراحی آن است.

به عنوان مثال طراحی موشن گرافیک در تلوزیون بسیار رایج شده و استفاده از موشن دیزاین در افتتاحیه یا تیتراژ پایانی برنامه‌های تلویزیونی، در تبلیغات و آگهی‌ها به جزئی جدایی ناپذیر تبدیل شده است. یا حتی با پیشرفت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، موشن گرافی نقش مهمی در جذابیت و بهتر کردن تجربه‌های کاربری داشته است. همچنین در بحث تبلیغات، خصوصا در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، موشن گرافیک بسیار استفاده می‌شود. تقریباً می‌توان گفت از این روش در اکثر ویدیوهای انیمیشنی متحرک مانند لوگوهای متحرک استفاده می‌شود. به طور کلی موشن گرافیک در بخش‌های زیر کاربرد فراوانی دارد:

  • تلویزیون
  • تبلیغات
  • وب‌سایت‌ها
  • اپلیکیشن‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • فیلم‌ها
  • لوگوهای گرافیکی متحرک
  • بازاریابی و تبلیغات دیجیتال

مزایای استفاده از موشن گرافیک

موشن گرافیک (Motion graphic) چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی ویدیو موشن گرافیک مزایای زیادی دارد. چند نمونه از ویژگی‌های آن شامل موارد زیر است:

  • تعامل بالای بیننده با ویدیو
  • انتقال پیام‌های پیچیده به زبان ساده (مانند اینفوگرافیک)
  • استفاده در پلتفرم‌ها و رسانه‌های دیجیتال
  • ایجاد ارتباط عاطفی و احساسی با بیننده
  • ایجاد برندینگ
  • انتقال اطلاعات خسته کننده به روشی جذاب
  • و...

انواع ویدیو موشن گرافیک

همان‌طور که گفتیم موشن گرافیک نوعی از انیمیشن محسوب می‌شود. این سبک از ویدیوها انواع مختلفی نیز دارند. برای این که به طور کامل با موشن گرافیک آشنا شوید بهتر است انواع آن را نیز بشناسید. در ادامه 6 مورد از مهم‌ترین انواع سبک‌های موشن را به شما معرفی می‌کنیم.

ویدیو توضیحی

ویدیوهای توضیحی نوعی از موشن گرافیک هستند که محصول شما را به بینندگان معرفی می‌کنند. ویدیو توضیحی در بین انواع موشن گرافیک‌ها یکی از رایج‌ترین‌ها است. معمولاً بسیاری از شرکت‌ها برای معرفی خدمات و یا محصولات خود از این نوع موشن استفاده می‌کنند. به طور کلی اگر محصول یا خدمات شما برای مخاطب شناخته شده نیست، ویدیو توضیحی برای شما مناسب است.

فیلم آموزشی

فیلم آموزشی به ویدیو توضیحی شباهت زیادی دارد و مخاطب را در مورد نحوه استفاده از محصول راهنمایی می‌کند. به عنوان مثال ممکن است کسب و کار شما مربوط به آموزش آشپزی باشد. با استفاده فیلم آموزشی موشن گرافیک می‌توانید دستور پخت غذا را آموزش دهید.

انیمیشن رابط کاربری (Ui)

اگر یک برنامه یا پلتفرم دیجیتال ایجاد کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از موشن گرافیک آن را معرفی کنید. با استفاده از این نوع از موشن شما می‌توانید ویژگی‌های برنامه خود را به مخاطب معرفی کنید و به صورت کلی افراد را با پلتفرم خود آشنا کنید. به این سبک از ویدیوهای موشن، انیمیشن رابط کاربری می‌گویند.

لوگوموشن

چه چیزی برند شما را حتی بیش‌تر از لوگوی آن به یاد ماندنی می‌سازد؟ یک لوگو متحرک!

شما می‌توانید با استفاده از متحرک کردن لوگو خود یک انیمیشن چشم نواز ایجاد کنید  که به آن لوگوموشن می‌گویند. فراموش نکنید، موشن گرافیک‌ها تصاویر ثابتی هستند که با استفاده از نرم‌افزار به حرکت درمی‌آیند. به عنوان مثال؛ اگر لوگوی شما دایره‌ای شکل است، می‌توانید با استفاده از انیمیشن آن را بچرخانید و سپس تصویر لوگو به وجود آید. بهترین لوگوهای متحرک حتی آن‌هایی هستند که انیمیشن ساده‌ای داشته باشند. +فراموش نکنید این نوع از ویدیوهای موشن تاثیر زیادی در جذابیت برند شما دارد.

آیکون ها

موشن گرافیک در مورد جان بخشیدن به چیزی است که از قبل وجود دارد. این دسته به مورد قبلی شباهت زیادی دارد. بهتر است به آیکون‌های خود (مانند دکمه‌های اپلیکیشن) حرکات ساده موشن گرافیک اضافه کنید تا هنگامی که کاربر قصد استفاده از دکمه را داشته باشد، حرکتی ایجاد شود. این کار باعث جذابیت و پویایی بیش‌تر برنامه شما خواهد شد.

عناوین

عنوان‌ها زمانی که روی صفحه نمایش هستند جذابیت زیادی ندارند. زمانی که با استفاده از موشن گرافیک عناوین را به حرکت درآورید، جذابیت آن‌ها چندین برابر می‌شود. معمولا از این نوع موشن در عناوین فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده می‌شود.

اینفوموشن

معمولاً افراد توجه زیادی به آمارها نمی‌کنند؛ اگر بخواهیم بدون تعارف بگوییم حتی زمانی که یک اینفوگرافیک آمار جالبی ارائه می‌کند نیز افراد وسوسه می‌شوند که از آن بگذرند. با استفاده از موشن گرافیک می‌توان جذابیت اینفوگرافیک‌ها را دوچندان کرد. در نتیجه می‌توان اطلاعات را به بهترین شکل به مخاطب ارائه کرد. اینفوموشن‌ها برای رسانه‌هایی مانند لینکدین بسیار مناسب هستند.

ارائه

حتی زمانی که شما سخنور بسیار خوبی باشید، اگر اطلاعاتی که روی صفحه نمایش ارائه می‌دهید فقط تصاویر بدون روح و حرکت باشد، ممکن است به ارائه شما آسیب برسد. با استفاده از موشن گرافیک می‌توان کیفیت و جذابیت یک ارائه را بسیار بیش‌تر کرد. دقیقا مانند اینفوگرافیک‌ها اگر بخش‌های مهم ارائه را متحرک کنید، به طور حتم تعامل مخاطب با ارائه بهتر خواهد بود.

گیف

معمولا از گیف‌ها در رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام استفاده می‌کنند. گیف‌ها (Gifs) معمولا در میان موشن گرافیک‌ها از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. البته همه گیف‌ها موشن گرافیک نیستند و برخی فقط ویدیوهایی‌اند که به این شکل درآمده‌اند. اما برخی دیگر از آن‌ها با استفاده از تکنیک موشن گرافیک ساخته شده‌اند. گیف‌ها نوعی از ویدیو موشن بدون صداگذاری محسوب می‌شوند و ساخت آن‌ها به نسبت آسان‌تر است.

اهمیت صداگذاری در موشن گرافیک

موشن گرافیک (Motion graphic) چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، استفاده از جلوه‌های صوتی و صداگذاری مناسب در طراحی موشن گرافیک از اهمیت زیادی برخوردار است. قابل درک است که یک ویدیو انیمیشنی بدون صداگذاری ممکن است کمی دلسرد کننده باشد. برای همین در بسیاری از پروژه‌های ساخت ویدیو موشن از صداگذاری و یا گویندگی استفاده می‌شود. معمولاً انجام پروژه گویندگی در موشن گرافیک‌ها کاری پر اهمیت و تخصصی است. به عنوان مثال ضبط صدای گوینده باید با روند ویدیو موشن هماهنگ باشد. بنابراین برای صداگذاری و گویندگی موشن‌ها بهتر است از افراد متخصص استفاده کنید.

بهترین نرم افزار ساخت موشن گرافیک

استفاده از نرم‌افزار مناسب به شما کمک می‌کند تا ویدیوهای موشن گرافیک بسیار عالی ایجاد کنید. در ادامه برخی از بهترین ابزارها برای تولید موشن گرافیک را به شما معرفی می‌کنیم.

فتوشاپ (Adobe After Effects)

افتر افکت یکی از بهترین ابزارهای ساخت موشن گرافیک و پویانمایی است. افتر افکت توسط شرکت ادوبی طراحی شده و روش کار و یادگیری آن تقریباً آسان است. علاوه بر قدرت بسیار بالای افتر افکت برای طراحی موشن، این ابزار هماهنگی بسیار خوبی نیز با برنامه‌هایی نظیر فوتوشاپ و ادوبی پریمیر دارد.

سینما فوردی (Cinema 4D)

این نرم‌افزار توسط شرکت Maxon طراحی شده است و رابط کاربری ساده و جذابی دارد. از Cinema 4D در بسیاری از پروژه‌های سینمایی استفاده می‌شود و یک برنامه عالی برای پویایی تصاویر است.

فتوشاپ (Adobe Photoshop)

فتوشاپ را نمی‌توان یک نرم‌افزار تخصصی برای ساخت موشن گرافیک در نظر گرفت زیرا ممکن است طراحی آن برای برخی افراد دشوار باشد. اما در بسیاری از موارد ساخت انیمیشن می‌توان از فتوشاپ استفاده کرد.

مایا (Maya)

با وجود رقیب‌های بسیار مانند افتر افکت و یا سینما فوردی، همچنان مایا یکی از ابزارهای کاربردی برای ساخت موشن محسوب می‌شود. با استفاده از مایا می‌توان از متن‌ها و نوشته‌های مختلف در ویدیو استفاده کرد.

برخی دیگر از ابزارهای قدرتمند طراحی موشن گرافیک موارد زیر هستند:

  • Adobe Premiere
  • Nuke
  • 3DMAX
  • Adobe Illustrator
  • Syntheyes
  • و ...

طراحی و ساخت موشن گرافیک با کیفیت

استفاده از موشن گرافیک امروزه بسیار پرطرفدار شده است. حتی برخی از بهترین ویدیوهای تبلیغاتی یا بازاریابی از موشن گرافیک استفاده می‌کنند. نکته‌ای که حتما باید به خاطر داشته باشید این است که کیفیت ویدیوی شما می‌تواند در جذب مخاطب تاثیر زیادی داشته باشد. به یاد داشته باشید، مخاطبین شما به اندازه کافی باهوش هستند که بین یک ویدیوی آماتور و حرفه‌ای تمایز قائل شوند. بنابراین طراحی موشن گرافیک جذاب و انجام پروژه گویندگی در ویدیو انیمیشن بسیار حائز اهمیت است و باید ساخت آن را به افراد حرفه‌ای در این زمینه بسپارید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز