خبرگزاری کار ایران

تأسیسات چیست؟ علم تاسیسات به چه می پردازد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۰۶۱

بشر در طول زمان پیوسته به‌دنبال یافتن و یا ایجاد شرایطی برای مناسب‌سازی و بهبود شرایط محیطی محل زندگی خود بوده و در طی سالیان متوالی به دستاوردهای بسیاری در این زمینه رسیده‌است؛ از جمله این موارد میتوان به تهیه و تامین آب بهداشتی مورد استفاده، تأمین برق، رسیدن به درجه حرارت و رطوبت مطلوب هوا، تمیزی هوا و... اشاره نمود.

علم تأسیسات، دانشی است که به بررسی روش‌های نیل به این هدف و همچنین بهبود این عوامل می‌پردازد. این علم به زیرشاخه‌های متفاوتی نظیر تأسیسات مکانیکی، الکتریکی و... تقسیم‌بندی می‌شود؛ تأسیسات مکانیکی یک محیط نیز خود زیرمجموعه‌های "سیستم‌های حرارتی (گرمایش) و برودتی (سرمایش)"، "سیستم‌های آبرسانی"، "آتش‌نشانی"، "دفع فاضلاب" و ... را شامل می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع (HVAC) چیست؟

دانشی است زیرمجموعه علم تأسیسات، که تمرکز آن بر روی بررسی شرایط و عوامل مرتبط با هوای محیط (مانند: رطوبت هوا، تازگی هوا، دمای هوا، کیفیت هوا و...) و انتخاب مناسب سیستم گرمایش، سرمایش (برودت) و تعویض هوای مورد نیاز در محیط برای رسیدن به شرایط آسایش حرارتی ساکنین است. این دانش در ساختمان‌های مسکونی، تهویه مطبوع و در مراکز صنعتی، تهویه صنعتی نامیده می‌شود.

جهت تأمین و حفظ آسایش افراد علاوه بر به‌کارگیری سیستم‌های تأسیساتی مناسب و بهینه، نیاز است تجهیزات مورد استفاده به درستی انتخاب و خریداری شوند، به‌گونه‌ای که هر یک از این تجهیزات با دارا بودن راندمان عملکرد و طول عمر مفید حداکثری، علاوه بر افزایش بازده کلی سیستم، افزایش میزان آسایش ساکنین و کاهش میزان مصرف انرژی، از میزان هزینه‌های ناشی از انجام دوره‌های تعمیر و نگهداری هر یک از تجهیزات و صرف زمان و انرژی جهت انجام آن بکاهند.

در ادامه به معرفی اجمالی برخی از مهمترین این تجهیزات و نقشی که هریک در سیستم‌های تأسیساتی ایفا می‌کنند می‌پردازیم.

تجهیزات تشکیل دهنده در سیستم تهویه مطبوع

  • بویلر یا دیگ

بویلر یا دیگ وظیفه تولید آب گرم، آب داغ و یا بخار را در سیستم گرمایش به عهده دارد. که این وظیفه را از طریق مشعل انجام می‌دهد.

  • چیلر

 

چیلر وظیفه‌ی تامین آب سرد مورد نیاز سیستم سرمایش را به عهده دارد که این کار را از طریق سیال مبرد واسطه و با سیکل تبرید تراکمی و جذبی انجام می‌دهد.

  • مصرف‌کننده‌ها مثل هوارسان (هواساز،) مبدل آبگرم مصرفی، مبدل حرارتی، فن کویل، رادیاتور و ...

مصرف‌کننده‌ها پایانه‌های حرارتی هستند که به وسیله آب گرم ارسالی از دیگ یا آب سرد ارسالی از چیلر، سیال هوا یا آب را گرم و یا سرد می‌کنند.

  • پمپ های سیرکولاتور

پمپ های سیرکولاتور اجزای مهمی از سیستم تهویه مطبوع هستند که هدف اصلی آنها به گردش درآوردن سیال آب در مدارهای گرمایش و سرمایش است. پمپ ها به جهت کاربری و استفاده فراوان در سیستم‌های مختلف، یکی از اجزای کلیدی مورد استفاده در تأسیسات مکانیکی ساختمان هستند؛ از این روست که آنها را قلب تپنده سیستم توزیع جریان می‌نامند و می‌بایست در انتخاب آنها دقت لازم را به عمل آورد. این انتخاب هم از نظر نقطه عملکرد صحیح پمپ و از نظر کیفیت برند انتخابی حائز اهمیت است. برند گراندفوس دانمارک که از بزرگترین تولیدکنندگان پیشرو پمپ در جهان می‌باشد، با بیش از 60 کارخانه فعال تولیدی در سراسر دنیا، سالانه بیش از 10 میلیون دستگاه پمپ تولید، و به هر گوشه‌ای از جهان ارسال می‌کند.

  • تجهیزات کنترلی

تأسیسات چیست؟ علم تاسیسات به چه می پردازد؟

یکی از مهمترین بخش‌های سیستم تهویه مطبوع، سیستم کنترل است. زیرا اگر بهترین تجهیزات هم بدون کنترل رها شوند کارآمد نخواهند بود. به طور مثال فن کویلی که به ترموستات مجهز نباشد، توان کنترل دور فن و کنترل جریان از طریق شیر کنترل را نخواهد داشت، پس قادر نخواهد بود دمای مطلوبی در فضا ایجاد کند. از طریق ترموستات است که می‌توان دور فن را تنظیم کرد، شیر کنترل آب سرد/گرم را قطع و وصل نمود و در نهایت دمای فضا را به نقطه تنظیم مطلوب ساکنین رساند.

درباره تجهیزات کنترلی بیشتر بدانیم

تجهیزات کنترلی محدوده وسیعی از محصولات را دربرمی‌گیرند. این تجهیزات در سیستم مطبوع شامل انواع سنسورها، ترانسمیترها و سوییچ دما، رطوبت، فشار و...، شیرهای کنترل سه راهه، شیرهای کنترل دو راهه PICV، شیرهای کنترل بخار، شیرهای بالانسینگ دستی و اتوماتیک، شیرهای پروانه ای، محرک های دمپر، اینورترها، لوازم اندازه گیری جریان (فلومتره)، ترموستات‌های آنالوگ و دیجیتال، کنترلرها و... هستند. در این میان شیرهای کنترلی از تجهیزات پراهمیت کنترل جریان در سیستم تهویه هستند که عملکرد درست آن در دستیابی به آسایش حرارتی ساکنین نقش بسزایی دارد.

معرفی شرکت دانفوس

شرکت دانفوس یک شرکت قدیمی و خوش‌نام در زمینه تولید تجهیزات تهویه مطبوع، تبرید و سیستم‌های کنترل است. شیرهای کنترلی دانفوس با کیفیت بسیار بالا و قیمت رقابتی انتخاب مناسبی جهت استفاده در کویل‌های هوارسان، منابع کویلی، فن کویل و ... هستند.

لازم بذکر است شرکت آبتین به‌عنوان تامین‌کننده و همچنین ارائه‌دهنده خدمات گسترده پس از فروش قطعات دانفوس در ایران فعالیت دارد.

امروزه به دلیل اهمیت بیشتر صرفه جویی در مصرف انرژی نسبت به گذشته، سیستم‌های دور متغیر جریان از اقبال بیشتری برخوردار شده‌اند و شیرهای کنترلی PICV جایگزین شیرهای کنترلی  3 راهه در سیستم‌های تهویه مطبوع شده‌اند.

در حقیقت با وجود تمامی نوآوری‌ها در سیستم‌های تأسیساتی، چالش بالانس و کنترل سیستم‌های تهویه بدون استفاده از تکنولوژی مستقل از فشار امکان پذیر نیست. کمپانی دانفوس از اولین تولید‌کننده‌های شیرهای PICV  در جهان است، که سال‌ها قبل شیر PICV مدل AB-QM را به بازار معرفی کرد. تاکنون میلیون‌ها شیر PICV دانفوس در ساختمان‌های نقاط مختلف جهان نصب شده است. این شیر یک انتخاب مطمئن است که با تنظیم دقیق جریان مورد نیاز، باعث ایجاد صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف انرژی می‌گردد.

موسسه‌های تحقیقاتی مستقل مانند BSRIA نیز در تست‌هایی که بر روی شیرهای PICV برندهای مختلف انجام داده‌اند این موضوع را تایید می‌کنند که شیر PICV دانفوس AB-QM بهترین عملکرد کنترلی را در مقایسه با بقیه رقبا در بازار دارد. همچنین موارد مطالعاتی نشان داده است که هزینه‌های استفاده از شیر کنترل و بالانس مستقل از فشار دانفوس سری AB-QM دوره بازگشت کمتر از 3 سال دارد.

شرکت آبتین نماینده رسمی برندهای گراندفوس و دانفوس دانمارک و زیلمت ایتالیا، با بهره‌مندی از پرسنل فنی مجرب و کارآمد دغدغه خریداران را در زمینه خدمات فنی و مهندسی حین و پس از فروش برطرف نموده است. شرکت آبتین با ارائه مشاوره و خدمات فنی و مهندسی در زمینه انتخاب درست تجهیزات و همچنین تأمین محصولات مورد نیاز در بسیاری از پروژه‌های بزرگ کشور فعالیت داشته و توانسته رضایت‌مندی بالای مشتریان خود را کسب کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز