خبرگزاری کار ایران

هوش هیجانی؛ خوب یا بد؟ راه استفاده صحیح از هوش هیجانیدر بیزینس از زبان ناصر حقیقی

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۸۷۳

هوش هیجانی یکی از مفاهیمی است که در سال‌های اخیر بسیار پرکاربرد به نظر می رسد و در بحث کسب و کار از آن استفاده های بسیاری می شود. مفهوم هوش هیجانی دارای تفاسیر متفاوتی است که برخی از آن ها نادرست می باشد. در این مطلب من (ناصر حقیقی) بعنوان یک بیزینس کوچ می ‌خواهم شما را با تعریف هوش هیجانی به طور صحیح آشنا کنم و همچنین ابعاد و عناصر هوش هیجانی و موارد بسیاری در این زمینه را در کنار یکدیگر بررسی کنیم.

هوش هیجانی چیست؟

در ابتدا مطلب می خواهیم بدانیم هوش هیجانی چیست و این عبارت پرتکرار به چه معناست؟ و از همه مهم تر، در یک کسب و کار چه جایگاهی دارد؟ به خصوص برای من که بصورت خیلی جدی بعنوان یک بیزینس کوچینگ فعالیت میکنم.

هوش هیجانی را می توان توانایی شناخت و کنترل عواطف و هیجان های فرد تعریف کرد. این عبارت بسیار گسترده می باشد و تنها به ویژگی های احساسی و عاطفی فرد اشاره ندارد، بلکه مهارت های درون فردی و بین فردی را شامل می شود و از تعارفی مانند بهره هوشی و مهارت های فنی و حرفه ای بسیار فراتر است. هوش هیجانی در زمینه های متفاوتی کاربرد دارد.

برای تفاوت هوش هیجانی و هوش عاطفی نمی توان موردی را بیان کرد و در واقع این دو به یک معنا هستند و به توانایی افراد در مدیریت اضطراب و هیجانات خود شخص را در ارتباط با دیگران گفته می شود. در رابطه با تاریخچه هوش هیجانی باید گفت که این اصطلاح اولین بار توسط دانیل گلمن در سال ۱۹۹۵ مطرح شد و باعث ایجاد بحث های متفاوتی این زمینه شد.

ابعاد هوش هیجانی

ابعاد هوش هیجانی به پنج آیتم تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم. آشنایی با عناصر هوش هیجانی برای درک بهتر این مفهوم و کاربرد آن در کسب و کار بسیار موثر می باشد.

خودتنظیمی:

خودتنظیمی اولین بعد هوش هیجانی است. افرادی که دارای IQ بالایی هستند می‌توانند احساسات خود را به شکل معقولانه ای بروز دهند و در واقع در هر شرایط و موقعیتی روی احساسات خود کنترل دارند و بروز آن را تحت کنترل خود قرار می‌دهد. این افراد در خویشتن داری مهارت دارند. خودتنظیمی به معنای نادیده گرفتن یا سرکوب عواطف و احساسات نیست، بلکه به معنای بروز احساسات به صورت کنترل شده و بالغانه است. یکی از مسائل بسیار مهمی که در دوره بیزینس کوچینگ، بطور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

انگیزه:

 داشتن انگیزه در افراد دارای هوش هیجانی بالا با سایر افراد متفاوت است. محرک‌ های ساده‌ ای مانند پول یا موقعیت بالا برای این افراد به عنوان انگیزه مطرح نمی باشد. آن ها انگیزه را در درون خود می یابد و این ویژگی به آن ها کمک می کند تا در زمان ایجاد حس ناامیدی انعطاف پذیر و قوی باشند. ارفراد با انگیزه در چنین شرایطی با کمک انگیزه درونی و همت بالایی که دارد خود را از مهلکه ناامیدی نجات می دهند.

همدلی:

یکی دیگر از عناصر هوش هیجانی همدلی می باشد. همدلی یکی از ویژگی ‌های برتر انسان ها می باشد. بدین منظور که فرد دارای حس دلسوزی و درک بالایی از هم نوع خود می باشد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند توانایی همدردی و همدلی با افراد را به خوبی دارا می باشند و می توانند در شرایط سخت و نگرانی دیگران به آن ها یاری بدهند و در واقع خدمات ارزنده ای به دیگران ارائه نمایند. یقیناً همه انسان ها از برخورد و همنشینی با افراد دلسوز و با درک بالا لذت می برند و تمایل به برقراری ارتباط بیشتر با آنها دارند.

ارتباطات انسانی:

ارتباطات انسانی یکی از ابعاد مهم هوش هیجانی می باشد. افرادی با این ویژگی می ‌توانند سریعاً با انسان هایی از گروه فکری خود رابطه منسجم و بر پایه اعتماد برقرار کنندو این افراد توانایی بالایی در انجام کارهای تیمی دارند و از کار کردن و روابط با دیگران لذت می برند. هوش هیجانی بالا ارتباطات انسانی را بر پایه احترام و اعتماد شکل می دهد.

هوش هیجانی؛ خوب یا بد؟ راه استفاده صحیح از هوش هیجانیدر بیزینس از زبان ناصر حقیقی

هوش هیجانی در کودکان

هوش هیجانی در کودکان مسئله ایست که بهتر است مورد توجه قرار بگیرد. اهمیت این موضوع در کودکان باعث می شود که کودک احساسات خود را بپذیرد و بتوانند بهتر آنها را کنترل کنند. به این صورت مسئله کنترل احساسات و بروز آن ها در شخصیت کودک نهادینه می ‌شود.

آموزش هوش هیجانی؛ چگونه و کجا؟

آموزش هوش هیجانی موضوعی مهم می باشد. زیرا اهمیت هوش هیجانی در کسب و کار موضوعی است که امروزه بسیار مطرح می باشد. با آموزش هوش هیجانی فرد بهترین راه را برای شناخت احساسات خود و دیگران و عامل آن به دست می آورد و می تواند تسلط بیشتری بر روی خود و مجموعه کاری داشته باشد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند در کسب و کار خود و همچنین در ابعاد دیگر زندگی موفق تر هستند.

افرادی که دارای هوش هیجانی پایین هستند، به دلیل عدم شناخت هیجانات خود و دیگران نمی‌توانند حداکثر استفاده را از توان بالقوه خود داشته باشند.

تاثیر هوش هیجانی در عملکرد یک مجموعه کاری

یک مثال برای هوش هیجانی را با عملکرد یک شرکت که کارکنان هوش هیجانی بالایی دارند بیان می کنیم. مجموعه ای که افراد آن از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند، معمولاً خیلی کم با ریزش نیرو مواجه می شوند و در نتیجه این کار عملکرد بهتر مجموعه حاصل می‌شود که در مقایسه با رقبای دیگر یک آیتم مثبت به حساب می آید.

این افراد دارای توانایی بالایی در انگیزه دادن به خود هستند، این عامل باعث می‌شود که با پشتکار بیشتری کار کنند و در زمان ایجاد مشکل در مجموعه بتوانند خیلی راحت تر بر استرس و نگرانی های خود کنترل داشته باشند و با انگیزه و امید بیشتری کار را ادامه دهند. چنین رفتاری در افراد یک مجموعه باعث می شود که در صورت بروز مشکل رفع و از بین بردن آثار آن با سرعت بیشتری انجام شود.

 اهمیت هوش هیجانی نشان دهنده لزوم انجام آزمون هوش هیجانی برای کاندیداهای عناوین شغلی مختلفی است که می خواهند در یک مجموعه مشغول به کار شوند. به این ترتیب افراد با هوش هیجانی بالا انتخاب می شوند و دارای ارزش بیشتری نسبت به افراد دیگر هستند. چنین کارمندانی در رسیدن مجموعه یا شرکت به هدف نهایی و یک ثبات تاثیر بسیار مثبتی دارند. البته توجه کنید که هوش هیجانی یک فرآیند اکتسابی نیز هست و افراد مختلف می ‌توانند با آموزش هوش هیجانی به این ویژگی دست یابند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه و آموزش موثر می توانید به سایت ناصر حقیقی مراجعه کنید.

هوش هیجانی؛ خوب یا بد؟ راه استفاده صحیح از هوش هیجانیدر بیزینس از زبان ناصر حقیقی

رابطه هوش هیجانی و بیزینس

برای موفقیت در هر کسب و کاری لازم است حداقل آموزش دوره بیزینس کوچینگ را در برنامه خود قرار دهید. بیزینس کوچینگ به شما کمک می کند که کسب و کارتان را با استفاده از دستورالعمل های موثر و ایده آل از وضعیت کنونی خود بسیار بالاتر ببرید و رشد و توسعه آن را در تمام ابعاد شاهد باشید. برای آموزش دوره های بیزینس کوچینگ که هوش هیجانی بخشی از آن می باشد، می توانید به سایت ناصر حقیقی naserhaghighi.com سر بزنید. بقا روش های موثر و کارساز آموزش ناصر حقیقی کسب و کار و درآمد خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

آزمون هوش هیجانی:

آزمون هوش هیجانی یا EQ  آزمونی است که روش ارتباطی افراد را مشخص می کند. یا به عبارتی بیانگر هوش عاطفی افراد در مقایسه با افراد دیگر آن است. کسانی که آزمون ای کیو را می‌ دهند، متوجه میشوند که چه مقدار از عواطف و هیجانات خود اطلاع دارند. اهمیت هوش هیجانی برای پیشرفت و موفقیت بسیار مهم است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود افراد مختلف آزمون هوش هیجانی یا همون تست EQ را بدهند. این تست را می‌توان یک آزمون روانشناسی شمرد. باید دقت کنید که این تست بیانگر و تعیین کننده تیپ شخصیتی و رفتار افراد نیست. با توجه به اهمیت هوش هیجانی در مدیریت آگاهی افراد از وضعیت ارتباطی خود باعث بهبود روابط افراد در یک مجموعه کاری می شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز