خبرگزاری کار ایران

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۳۸۷

در طراحی ویلا با سبک های مختلفی روبرو هستیم که هرکدام ویژگی مخصوص خود را دارند. از جمله ی این سبک ها می توان به کلاسیک، مدرن، پست مدرن، روستیک و ایرانی اشاره کرد.

اهمیت طراحی ویلا

امروزه طراحی ویلاها و ساخت و ساز آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که افراد،   ساعات زیادی را مشغول کار و فعالیت بوده و درگیر زندگی روزمره هستند، تمایل دارند تا ساعاتی را در آرامش و به دور از دغدغه های زندگی شهری در مکانی آرام و دلپذیر سپری کنند. بنابراین   طراحان با طراحی ویلاهای مختلف و با سبک های متنوع، طیف وسیعی از انتخاب را در اختیار   کارفرمایان و مشتریان قرار می دهند.

 

در طراحی ویلا توجه به چه عناصری مهم است؟

  • اقلیم و شرایط آب و هوایی
  • شدت و جهش وزش باد
  • زاویه ی تابش خورشید
  • قوانین شهرداری

 

به عنوان مثال در مکان هایی که شاهد اقلیم گرم و خشک هستیم، در طراحی ویلا از سقف های  گنبدی شکل استفاده می شود.

در اقلیم های سرد و کوهستانی، معمولا برای سطوح خارجی از رنگ هایی که تیره هستند و گرما را به خود جذب می کنند استفاده می شود. همچنین طراح سقف های کوتاه را برای این مناطف در  نظر می گیرد، چرا که سقف بلند موجب شده تا داخل خانه به اندازه ی کافی گرم نشود.

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 نمونه از طراحی ویلا

 

سبک های مختلف در طراحی ویلا:

امروزه شاهد سبک های مختلفی در طراحی ویلا (https://aadarch.com/service/desining-villa) هستیم که هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند بنابراین تصمیم گرفتیم تا اطلاعاتی راجع به هر سبک را به طور مختصر بیان کنیم:

  • سبک کلاسیک
  • سبک مدرن
  • سبک پست مدرن
  • سبک روستیک
  • سبک ایرانی یا سنتی

 

 

سبک کلاسیک:

این سبک معرف شکوه، قدرت و عظمت بوده و وجود سرستون های مجلل یکی از ویژگی های بارز آن است. الهام گرفته از تعادل و تقارن است و استفاده از خطوط منحنی و قوس در آن، بسیار دیده می شود. همچنین استفاده از گچبری های ظریف و مجسمه های تزئینی در این زمینه، رایج است. در کل طراحی به سبک کلاسیک، تجمل را به تصویر کشیده و حس اقتدار و در عین حال زیبایی چشم نوازی را به بیننده القا می کند.

این سبک که از دوران رنسانس در رم نشات میگیرد، نشان دهنده ی تجمل، زیبایی و شکوه است.  در سبک کلاسیک، ستون ها و سرستون های بلند، مجسمه های زیبا و تزئینی، آینه های قدی،  گچ بری های زیبا دیده می شود. همچنین متریال هایی مانند سنگ مرمر و گرانیت که قدرت را   نشان می دهد به کار گرفته می شود. تقارن و تعادل در این سبک حرف اول را میزند و از خطوط منحنی استفاده می شود. در سبک کلاسیک، از رنگ های خنثی استفاده می شود که در نهایت   جلوه ای با شکوه را در ذهن تداعی کند.

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 نمونه ای از طراحی ویلا به سبک کلاسیک

 

سبک مدرن:

برخلاف سبک کلاسیک، در طراحی ویلا به سبک مدرن از خطوط تیز، احجام ساده و به دور از    تجمل استفاده می شود. طراحی احجام در این سبک از اصول خاصی پیروی نمی کند و دست   طراح در این زمینه کاملا باز است. از مصالح و متریال های مختلفی نیز می توان استفاده کرد. طراح برای این نوع از ویلاها، سطوح شیشه خور زیادی را در نظر می گیرد. بنابراین اگر نگاهی به     ویلاهای مدرن بیندازیم، پنجره های زیاد و بزرگ نظر ما را جلب می کند. یکی از ویژگی های    مثبت سبک مدرن، این است که محدود به زمان خاصی نیست و در هر زمان که به آن بنگرید،   همچنان شیک است. برخلاف سبک کلاسیک که تزئینات چشمگیر و جزئیات زیادی دارد، در سبک مدرن ما با سادگی روبرو هستیم. از احجام ساده و هندسی و همچنین خطوط تیز در آن استفاده می شود اما در عین حال زیبایی خاصی داشته و به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

سادگی و دوری از تزئینات اضافی نه تنها زیبایی خاصی را به وجود می آورد بلکه در حین ساخت و اجرا نیز به طور چشمگیری موجب کاهش هزینه ها می شود.

 

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

طراحی ویلا به سبک مدرن

 

سبک پست مدرن:

اگر بخواهیم تاریخچه ی پست مدرن را بیان کنیم می توانیم بگوییم که در اواخر دهه ی 1960 و علیه جنبش مدرنیستم، این سبک پدید آمد. پست مدرن را می توان تلفیقی از آینده و گذشته   دانست.

پست مدرنیسم سبکی جسورانه است که از الگوهای غیر معماری الهام می گیرد. می توان گفت که در این سبک، فرم و شکل نسبت به کارآیی برتری دارد. استفاده از اشکال مبهم و رنگ های گیرا و کنتراست های رنگی، یکی از ویژگی های این سبک است. در واقع می توان گفت این سبک براساس نمادگرایی بوده و به دنبال تزئینات است. خطوط تیز و مستقیم تبدیل به خطوط مبهم و پیچیده  می شود. پس می توان گفت این سبک از تناقض و پیچیدگی برخوردار است. همچنین در تلاش   است تا ویژگی های بومی و محلی را با یکدیگر تلفیق کند. می توان گفت در پست مدرن اولویت با زیبایی است تا کارآیی. زیرا بسیاری از موارد به چشم میخورد که فقط وجهه ی زیبایی دارند     در حالی که کارآرایی چندانی ندارند.

 

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 طراحی ویلایی زیبا به سبک پست مدرن

 

سبک روستیک:

این سبک برگرفته از سبک روستایی است و معمولا طراحان آن را برای اقلیم های سرد و کوهستانی در نظر می یگرند. تا حد امکان از متریالی استفاده می شود که جلوه ای طبیعی به نمای ویلا و فضای داخلی آن ببخشد. بنابراین از عمده ترین مصالحی که در طراحی ویلا به سبک روستیک استفاده می شود، می توان به چوب و سنگ در طبیعی ترین حالت ممکن اشاره کرد.

منظور از طبیعی ترین حالت این است که تا حد امکان دست نخورده و بدون ایجاد تغییر در ظاهر باشد و با همان فرم نخراشیده به کار گرفته شود. به این دلیل که این سبک مناسب اقلیم سرد است، پس بهتر است از رنگ های گرم و هر رنگی که با طبیعت هارمونی دارد در سبک روستیک استفاده شود.

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 طراحی ویلا به سبک روستیک

 

سبک ایرانی:

در کنار سبک های مختلفی که در معماری وجود دارد، سبک ایرانی یا سنتی به خصوص در طراحی ویلاها، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. چراکه منطبق با فرهنگ بوده و المان های      بی نظیر که در آن استفاده می شود، زیبایی خاصی را به ارمغان می آورد.

ویلای ایرانی را می توان الهام گرفته از کوشک های ایرانی دانست. طراحی ورودی در ویلای ایرانی  بسیار حائز اهمیت است و تلاش بر این است تا طوری طراحی شود که ارتباط بیرون و درون به   بهترین شکل ممکن انجام پذیرد.

همچنین هماهنگی با طبیعت و بهره مندی از انرژی های پایدار، اصلی مهم در ویلاهای ایرانی است. استفاده از حوض و عنصر آب در حیاط، به کارگیری آجر رنگ روشن در نما، طراحی پنجره های  زیبا، بزرگ و شیشه های رنگی از جمله عناصری است که در طراحی ویلا به این سبک در نظر    گرفته می شود.

یکی دیگر از المان های مهمی که در طراحی ویلای ایرانی یا سنتی در نظر گرفته می شود، فضای شاه نشین است. معمولا بهترین نقطه را به شاه نشین اختصاص می دهند. نسبت به فضاها و اتاق های دیگر، سقف بلندتری دارد. همچنین در مقابل این فضا معمولا از یک حوض زیبا استفاده می شود که هوا را تلطیف کند.

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 نمونه ای از طراحی ویلای ایرانی

 

طراحی پلان ویلا:

بعد از انتخاب سبک در طراحی ویلا، نوبت به طراحی پلان می رسد. در این بخش پیش از هر چیز، ما باید راجع به عواملی همچون شرایط اقلیمی، ویژگی های طبیعی و همچنین محدودیت ها اطلاع کسب کنیم و سپس اقدام به طراحی کنیم. از طرفی توجه به خواسته ها و نیازهای کارفرما بسیار  مهم است. سپس به تقسیم بندی فضاها با توجه به مساحت و متراژی که در اختیار داریم       می پردازیم. نکته ای که خیلی از طراحان آن را رعایت می کنند این است که تا حد امکان فضاهای نشیمن را در قسمت جنوبی قرار می دهند تا از منظره نهایت استفاده را بتوان کرد. یک طراح  همه ی تلاش خود را می کند تا به نوعی چیدمان فضایی را انجام دهد که از ویو و منظره بتوان    بهترین استفاده را کرد.

نسبت به پلان آپارتمان، طراح در طراحی پلان ویلا اختیارات بیشتری داشته و همچنین فضای    بیشتر با محدودیت کمتری دارد. در این مرحله نیز توجه به زاویه ی تابش خورشید، شدت وزش  باد و اقلیم نیز بسیار مهم است چرا که با توجه به این موارد، بازشو و محل قرار گیری درب و    پنجره مشخص می شود.

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 نمونه از طراحی پلان ویلا و جانمایی فضاها

 

طراحی نمای ویلا:

نمای ویلا از اهمیت به سزایی برخوردار است بنابراین نیاز است تا در طراحی و اجرا دقت لازم در   نظر گرفته شود. در این بخش اولین کار، توجه به سبک است. زیرا بسته به نوع سبک، متریال مورد   استفاده در نما نیز تغییر می کند. در کنار سبکی که یک ویلا دارد، توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی، سلیقه ی کارفرما و میزان بودجه ی در نظر گرفته شده در این مرحله در نظر گرفته می شود. یک طراح باید طرحی در رابطه با نمای ویلا ارائه دهد تا ارتباط بصری قوی با بیننده ایجاد  کند. یک نمای ایده آل و مناسب، علاوه بر زیبایی منظر شهری، موجب هویت بخشیدن به یک   ساختمان می شود. همچنین در طراحی ویلا باید متریالی در نظر گرفته شود که با سبک هارمونی  داشته و از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد. در طراحی نما از شلوغی باید پرهیز کرد زیرا موجب  آشفتگی ذهن می شود بنابراین بهتر است تا نمای ویلا طوری طراحی و دیزاین شود تا در عین   سادگی، زیبایی نیز داشته باشد.

در این مرحله باید از مصالحی استفاده شود که:

  • با شرایط آب و هوایی متناسب باشد
  • سرعت اجرای بالا داشته باشد
  • علاوه بر کیفیت بالا مقرون به صرفه باشد
  • در برابر شرایط جوی مختلف، مقاوم باشد
  • در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم باشد

 

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 

طراحی نمای ویلای مدرن

 

نمای ساختمان بسته به نوع سبک از متریال های مختلف استفاده می شود به عنوان مثال:

  • نمای آجر
  • نمای کامپوزیت
  • نمای سیمان
  • نمای سنگ
  • نمای چوب و...

 

نمای آجر:

این نوع از نما از دیرباز تا کنون مورد توجه قرار داشته است. آجر به عنوان عایق حرارتی عمل    می کند و بسیار مقاوم و نسوز است. همچنین با فرهنگ ما همخوانی داشته و با محیط زیست نیز  سازگاری دارد. از طرفی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در نتیجه طول عمر زیادی داشته و قیمت مناسب و اجرای آسانی نیز دارد. از جمله انواع آجری که می توان در نمای ویلا استفاده کرد     می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آجر نما قرمز
  • آجر نما سفید
  • آجر نما زرد
  • آجر نما طرح چوب
  • آجر شاموتی
  • آجر لعاب دار حصیری و...

 

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

نمونه از به کارگیری آجر در نمای ویلا

 

نمای کامپوزیت:

در این نوع از نما از ورق های آلومینیومی کامپوزیت استفاده می شود. اگر بخواهیم به مزایای آن   اشاره کنیم میتوانیم بگوییم که از وزن بسیار پایین و سبک برخوردار است و شکل پذیری بالایی  دارد. عایق صوتی فوق العاده ای است و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. یکی از معایبی که    کامپوزیت دارد، هزینه ی بالای آن است.

کامپوزیت انواع مختلفی دارد که در ذیل به شرح مختصر هر یک می پردازیم:

 

کامپوزیت پانل نانو:

این نوع از کامپوزیت قابلیت خود تمیزشوندگی دارد. استحکام بالایی داشته و نسوز است.

 

کامپوزیت پانل ضد باکتری:

این نما همانطور که از اسمش پیداست خاصیت ضد باکتری دارد و بنابراین در مکان هایی مانند   بیمارستان و مراکز بهداشتی قابل استفاده است.

 

کامپوزیت پانل طیفی:

این نوع کامپوزیت در زوایای مختلف خورشید، رنگارنگ دیده می شود.

 

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 نمونه از نمای کامپوزیت

 

نمای سیمانی:

سرعت اجرای این نوع از نما بالا است. می توان از سیمان سفید و رنگی در این زمینه استفاده کرد. قابلیت شستشو داشته و از زیبایی در عین سادگی برخوردار است. اما از طرفی عایق صوتی خوبی   نیست و ممکن است آلودگی ها را به خود جذب کند. همچنین در بسیاری از نماهای رومی علاوه  بر سنگ، از سیمان نیز استفاده می شود.

 

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 نمونه از به کارگیری سیمان سفید در نمای ویلا

 

نمای سنگ:

یکی از نماهایی که از جذابیت فوق العاده ای برخوردار است، نمای سنگ است. سنگ ها انواع     مختلفی دارند از جمله: تراورتن، آذرین، مرمر و . سنگ نیز در برابر حرارت و آتش مقاوم بوده و  طول عمر بالایی نیز دارد. از معایب آن نیز می توان به سرعت اجرای پایین و همچنین هزینه ی   بالای آن اشاره کرد.

 

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 طراحی نمای ویلا با استفاده از سنگ

 

نمای چوب:

چوب به دلیل ظاهر شیکی که دارد، یکی از نماهای مورد علاقه و محبوب به حساب می آید. اگر   فرآیند و پروسه ی تولید چوب به عنوان نما به طور کامل و استاندارد انجام شود، این متریال نیز ماندگاری بالایی دارد. یکی از ویژگی های خوبی که دارد این است که آسیب های جزئی خیلی به  چشم نمی آید و قابل تشخیص نیست. چوب عایق حرارتی خوبی است و در نتیجه می تواند هزینه های ناشی از تامین گرمایش داخل ویلا را کاهش دهد. از طرفی تا حدودی می تواند به عنوان عایق صوتی نیز عمل کند.

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

 به کارگیری چوب در طراحی نمای ویلا

 

طراحی محوطه ی ویلا:

یکی از اهدافی که ویلاها دارند، ایجاد محیطی آرام و نزدیک به طبیعت است. این امر با ایجاد     محوطه ای زیبا و دلنشین محقق می شود. در طراحی محوطه ی ویلا، از المان های مختلفی    استفاده می شود ازجمله:

  • فضای سبز
  • آلاچیق
  • عنصر آب
  • مبلمان
  • آبنما و...

 

در طراحی فضای سبز، انتخاب نوع گل و گیاه بسیار مهم است چرا که باید متناسب با اقلیم و    شرایط جغرافیایی منطقه انتخاب شود و اطلاعات کافی راجع به نوع آبیاری و نگهداری آن کسب   شود.

آلاچیق و مبلمانی که در نظر گرفته می شود نیز بسیار مهم است تا دیزاین کلی محوطه همخوانی  داشته باشد. استفاده از عنصر آب تاثیر بسیار زیادی در ایجاد محیطی آرام و دلپذیر دارد چرا که   منبع آرامش است. حال می توان در قالب استخر یا آبنما از آن استفاده کرد یا در قالب آبراه هایی  زیبا.

در طراحی ویلا و محوطه ی آن، انتخاب کفپوش نیز بسیار مهم است زیرا در عین زیبایی باید مقاوم نیز باشد.

 

طراحی ویلا و سبک هایی که باید بدانید

طراحی لنداسکیپ و محوطه ی ویلا

 

بنابراین امروزه با توجه به اینکه افراد به دنبال گذران ساعاتی در آرامش و بهره مندی از طبیعت   هستند، طراحی ویلا و اجرای آن بسیار رواج یافته است. دفاتر و شرکت های معماری با ارائه طرح  های مختلف و در سبک های متنوع، طیف وسیعی از انتخاب را در اختیار کارفرمایان و مشتریان   قرار می دهند.

همانطور که گفته شد در طراحی ویلا ما با سبک های مختلفی از جمله کلاسیک، مدرن، پست    مدرن، روستیک و ایرانی مواجه هستیم که در این مقاله سعی کردیم به طور جامع به آن بپردازیم.

منبع: دفتر معماری آد https://aadarch.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز