خبرگزاری کار ایران

آشنایی با داکت و ترانک

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۰۴۸

این روز‌ها صنعت برق به شدت پیشرفت کرده است و به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله یکی از مهمترین تجهیزات شبکه که برای کابل کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد را به شما معرفی کنیم. این نکته را در نظر داشته باشید که امروزه برای کابل کشی از کانال‌های پلاستیکی به نام داکت استفاده می‌شود و ما تصمیم داریم داکت و کاربرد آن را مورد بررسی قرار دهیم زیرا داکت‌ها از آسیب دیدن کابل جلوگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که هیچ ابزار یا وسیله‌ای به صورت مستقیم به کابل‌ها برخورد کند، در این صورت شما می‌توانید از بی نظم بودن سیم‌ها و آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که داکت‌ها ضد آب نیستند در نتیجه حتما باید فقط در فضاهای سرپوشیده از آن‌ها استفاده کنید.

داکت‌ و ترانک (ترانکینگ‌) معمولاً به عنوان محلی برای قرار دادن سیم و کابل، کاربرد دارند. تفاوت داکت و ترانک یا ترانکینگ موضوع مهمی است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

گاهی می توانیم در منازل برای جلوگیری از به هم ریختگی سیم و کابل و زیباتر کردن مسیر کابل کشی از داکت استفاده کنیم. در پروژه های ساختمانی عظیم، ساختمان های اداری و شرکت ها نیز از داکت و ترانک شبکه به عنوان نگهدارنده سیم و کابل استفاده می شود.

بررسی انواع داکت:

در این بخش از مقاله داکت و کاربرد های آن قصد داریم انواع داکت را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید اطلاعات کاملی نسبت به هر کدام از داکت‌ها در اختیار داشته باشید. در ادامه این نکته را متذکر می‌شویم که برای هر یک از داکت‌ها محصول معرفی خواهیم کرد در این صورت شما به طور کامل با انواع داکت آشنا خواهید شد، از سوی دیگر هر داکت به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهد گرفت در نتیجه اگر شما مطالب مربوط به هر داکت را با دقت بالا مطالعه کنید مطمئنا می‌تواند یک انتخاب درست و یک خرید هوشمندانه را تجربه کنید، شایان ذکر است بدانید که در این مطلب داکت با قیمت‌های مختلف به شما معرفی می شوند که هر کدام دارای انواع گوناگونی مانند (داکت شیاردار، داکت کف خواب، داکت ساده، داکت پشت چسبدار، داکت پارتیشن دار) هستند و دارای کاربرد های گوناگونی می باشند.

ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ (Trunking) یا ترانک شبکه به محفظه های دربسته و کانال هایی گفته می شود که عموماً از جنس پی وی سی یا ABS ساخته شده اند.

ترانک یک مسیر ایجاد می کند و کابل ها را در خود جای می دهد. در شبکه های کامپیوتری، سیم کشی های برق، تلفن های سانترال و در تمامی مکان هایی که تجمع سیم و کابل زیاد باشد، از ترانک استفاده می شود. ترانک در شاخه های دو متری و در طرح های مختلف به فروش می رسد.

ترانکینگ انواع مختلفی دارد:

    ترانک دیواری: از این تجهیزات اغلب در ساختمان ها و اداره ها استفاده می شود.

    ترانک دفنی: این نوع ترانک به صورت توکار و دفنی مورد استفاده قرار می گیرد. محل نصب این نوع ترانک اغلب زیر سقف های کاذب است و بیشتر در سیستم های فشار قوی و فشار ضعیف، تلفن و شبکه استفاده می شود.

    ترانک ستونی: در اتاق های همایش، سالن های کنفرانس، محیط های آموزشی و … از این ترانک استفاده می شود.

تفاوت داکت و ترانک

در ادامه به تفاوت داکت و ترانک پرداخته ایم. فرق ترانک با داکت را می توان در پارامترهای مختلف بررسی کرد. در ادامه به برخی از این تفاوت ها اشاره خواهیم کرد:

نوع کاربرد

داکت محفظه لاستیکی همراه با درب است که سیم و کابل را در داخل خود جای می دهد. لازم به ذکر است که داکت قابلیت نصب کلید و پریز و همچنین قابلیت ماژولار بودن را ندارد. در صورتی که می توانیم بر روی ترانکینگ شبکه در طول مسیر، انواع کلید و پریز شبکه، پریز برق و آنتن و انواع کلیدهای روشنایی را نصب کنیم.

کابل ها در طول ترانک شبکه می توانند انواع ادوات و ملزومات برق و شبکه را به یکدیگر متصل کنند. از همین رو، با نصب ترانکینگ و در صورت نیاز، در فضاهای دلخواه می توانیم انواع کلید و پریز را نیز نصب کنیم.

سایز داکت و ترانک

معمولاً داکت برق در سایز‌های کوچک تا متوسط تولید می شود. به عنوان مثال، داکت برق ۱*۱ سانتی متر مشتریان زیادی دارد. اما ترانک معمولاً در سایزهای بالاتر تولید می شود و نسبت به داکت استحکام بیشتری دارد. عمده مصرف ترانکینگ، در کابل کشی شبکه های پسیو است.

مقاومت

مقاومت این تجهیزات به جنس و شرکت سازنده آن ها بستگی دارد. معمولاً ترانک ها دارای مقاومت بیشتری نسبت به داکت ها هستند. انواع مختلف ترانک ها نسوز، ضد آب و … هستند اما این ویژگی ها برای داکت ها کمتر وجود دارد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز