خبرگزاری کار ایران

اکسون تولید کننده قطعات خودرو؛ بلبرینگ و انژکتور

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۶۷۷

وظیفه بلبرینگ در خودرو چیست؟

وظیفه بلبرینگ خنثی کردن اصطکاک چرخشی و قرار دادن قطعات در موقعیت مناسب برای انتقال حرکت چرخشی در فرایندهای مکانیکی خودرو است. بلبرینگ چرخ‌ها در ماشین بین محور و چرخ‌ها قرار می‌گیرد و برای مدت مشخصی مانع از فرسودگی و اصطکاک قطعات درگیر می‌شود. وظیفه بلبرینگ در چرخ‌ها هماهنگ کردن چرخ‌ها با انرژی چرخشی است که از فعالیت موتور تولید می‌شود و به دور بالایی می‌رسد. اگر می‌خواهید با وظیفه بلبرینگ در خودرو بیشتر آشنا شده و ببینید آیا امکان تعمیر آن وجود دارد یا نه، در ادامه این مطلب از اکسون همراه ما باشید.

آیا امکان تعمیر بلبرینگ ماشین وجود دارد؟

تولید قطعات خودرو اکسون؛ بلبرینگ‌ها قطعات مکانیکی استانداردی هستند که از حساسیت و آسیب‌پذیری بالایی برخوردار هستند و به راحتی ممکن است آسیب ببینند. بعضی از آسیب‌های آنها قابل پیشگیری هستند که با نگهداری مناسب از بروز آنها جلوگیری می‌شود اما بعضی دیگر از آنها باعث می‌شوند که نیاز به تعویض بلبرینگ به وجود بیاید. نشانه‌های آسیب دیدن بلبرینگ شامل چندین دسته می‌شوند که بعضی از آنها توسط راننده و بعضی دیگر توسط سرنشینان هم شنیده می‌شوند. در ادامه انواع آسیب‌ها و نحوه بر طرف کردن آنها معرفی می‌شود.

درصورت خرابی بلبرینگ کدام به صرفه است؛ تعویض یا تعمیر؟

خرید بلبرینگ از مجموعه قابل توجهی عنصر چرخشی مثل ساچمه یا غلتک تشکیل شده است که بروز مشکل در یکی از آنها می‌تواند بازدهی آن را کاهش دهد و در طول زمان به هر حال آنها دچار مشکل می‌شوند. معمولا طول عمر بلبرینگ خودروها کوتاه‌تر از طول عمر خودروها است و چندین بار برای یک خودرو تعویض بلبرینگ چرخ پیش بیاید.

خوشبختانه بلبرینگ‌ها قطعات مکانیکی بسیار ارزانی هستند و به‌راحتی امکان تعویض آنها با قطعات اصلی و شرکتی با کیفیت بالا وجود دارد. آنها قطعه‌های فولادی هستند که برای اطمینان یافتن از انتقال قدرت و توان موتور به‌صورت مناسب به چرخ‌ها مانند یک رابط عمل می‌کنند و از آسیب دیدن یا عملکرد نامناسب قطعه‌هایی که با آن درگیر هستند جلوگیری می‌کنند.

انواع سوزن انژکتور خودرو

انواع سوزن انژکتور مورد استفاده در ماشین‌ها شامل چهار نوع اصلی با سری یک سوراخ و چند سوراخ می‌شود که شامل موارد زیر می‌شود:

  • انژکتور سوخت یک سوراخ
  • انژکتور سوخت چند سوراخ (multipoint)
  • انژکتور سوخت چند سوراخ چند مرحله‌ای (Sequential)
  • انژکتور سوخت تزریق مستقیم
  • انژکتور نیسان

در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد انواع سوزن انژکتور خودرو مشاهده می‌کنید.

انژکتور سوخت یک سوراخ (Single-Point injection)

این نوع از انژکتور سوخت جایگزین مستقیم کاربراتور در خودروهای امروزی است که با یک یا دو سوزن انژکتور عرضه می‌شود. آنها با اینکه در مقایسه با نسل‌های بعدی سوزن انژکتور کارایی بالایی ندارند، به مراتب بهتر از کاربراتور در ترکیب سوخت و هوا و پاشیدن سوخت پودرشده درون سیلندر عمل می‌کنند.

انژکتور سوخت سه سوراخ (Multi-Point injection)

این نوع از انژکتور با سوزن انژکتور چند سوراخ عرضه می‌شود برای همین به آن درگاه (Port) هم گفته می‌شود و فرایند پاشش سوخت به درون محفظه موتور در آن با ترتیب خاصی که ECU ارائه می‌دهد انجام می‌شود.

انژکتور سوخت سه سوراخ چند مرحله‌ای

این نوع از انژکتور که با عنوان چند درگاهی هم شناخته می‌شود با تمرکز روی تمام سوزن‌ها و تقسیم مناسب سوخت بین آنها عملکرد انژکتور سوخت چند سوراخ را یک پله جلو برده و از کارایی بهتری نسبت به نسل قبل انژکتور برخوردار است.

انژکتور سوخت تزریق مستقیم

عملکرد انژکتورها در انژکتور تزریق مستقیم با استفاده از تمام ظرفیت سوزن‌ها متمایز می‌شود. این نوع از انژکتور از بازدهی بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی برخوردار است و برای استفاده در خودروهایی که موتور قدرتمندی دارند مناسب است

انواع بلبرینگ

رایج ترین نوع بلبرینگ، بلبرینگ چرخ بوده که از پرکاربردترین انواع آن است. بلبرینگ‌ها توانایی جذب بارهای شعاعی و رانشی را دارند. بار شعاعی مقدار وزنی است که روی یک چرخ وارد می‌شود. بار رانش فشار پیچ است. بلبرینگ‌ها را می‌توان در چرخ‌هایی به اندازه چرخ‌های اسکیت سواری یا در لاستیک‌هایی به بزرگی چرخ‌های اتومبیل یافت.

بلبرینگ‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

•    بلبرینگ‌های رادیکال: از شفت‌های چرخشی پشتیبانی می‌کند.

•    بلبرینگ‌های رانش: بارهای محوری را پشتیبانی می‌کند.

تفاوت عمده بلبرینگ‌ها در پذیرش وزن متفاوت است. 3 نوع از مهم‌ترین انواع بلبرینگ به شرح زیر است:

بلبرینگ غلتکی

بلبرینگ غلتکی معمولاً در چرخ استفاده می‌شود. آن‌ها بار شعاعی را به خوبی تحمل می‌کنند، اما فشار رانندگی را نمی‌توانند تحمل کنند. آن‌ها در چرخ‌هایی که مجبور به حرکت با سرعت حتی متوسط هستند، عملاً غیرقابل استفاده می‌شوند. این نوع بلبرینگ برای استفاده روی کوله پشتی یا چرخ دستی‌های مواد غذایی قابل استفاده هستند.

بلبرینگ غلتکی مخروطی

غلتک‌های مخروطی بیشتر در اتومبیل‌های معمولی و کامیون‌ها استفاده می‌شوند. شکل مخروط اجازه می‌دهد تا اصطکاک هنگام پیچ خوردن در زمانی که بار رانش در بیشترین حد خود است، کاهش یابد. هنگام چرخش خودرو، زاویه چرخ‌ها در درجه‌های مختلف است. بلبرینگ غلتکی مخروطی این امکان را می‌دهد تا قطعات متحرک به راحتی حرکت کنند 

بلبرینگ دقیق

بلبرینگ‌های دقیق برای فشار بالا و استفاده از عملکرد بالا طراحی شده‌اند. آنها اصطکاک را به حداقل رسانده، حرارت چندانی تولید نمی‌کنند و سرعت چرخش بالاتری نسبت به بلبرینگ‌های استاندارد دارند. بلبرینگ‌های دقیق در اتومبیل‌های مسابقه‌ای درجه یک و چرخ‌های فرود هواپیما استفاده می‌شوند. آن‌ها به طور خاص برای بارهای شعاعی و رانشی شدید طراحی شده‌اند.

فهرست علائم خرابی انژکتور پراید

خرابی انژکتور پراید نقش مستقیمی در کاهش بازده و عملکرد این خودرو دارد. بهتر است زمانی که با یکی از علائمی که در ادامه معرفی می‌شوند مواجه شدید برای شستشوی انژکتور اقدام کنید. در صورتی که علامت مورد نظر بعد از شستشو هم همچنان وجود داشته باشد، نیاز به تعمیر انژکتور یا تعویض یکی از قطعات آن را نشان می‌دهد.

پرش موتور و سوخت‌رسانی معیوب

 عوامل زیادی می‌توانند باعث سوخت‌رسانی معیوب به موتور و در نتیجه احتراق بد در آن شوند. معمولا وقتی که موتور در حین فعالیت با پرش‌هایی همراه می‌شود و بیش از حد در آن لرزش احساس می‌شود این سوخت‌رسانی معیوب خودش را نشان می‌دهد. این اتفاق دلایل زیادی از جمله به هم خوردن ترکیب مناسب سوخت و هوا در انژکتور ماشین دارد.

این مشکل ممکن است با شستشوی انژکتور پراید با مایع مخصوص شستشوی انژکتور برطرف شود. اما در صورتی که پس از شستشو همچنان با پرش‌های موتور و بد سوزاندن سوخت مواجه شوید لازم است برای تعویض قطعه انژکتور پراید اقدام کنید.

لرزش موتور

 این یکی از علائمی است که به‌خصوص سر چهارراه‌ها، پشت چراغ قرمزها و مواقعی که در پراید منتظر و در حالت پارک با موتور روشن هستید متوجه آن می‌شوید. لرزش موتور هم مانند پرش آن می‌تواند نشانه‌ای باشد که با یک شستشوی ساده بر طرف می‌شود یا نشانه‌ای که نیاز به تعویض انژکتور یا تعمیر خودرو را معلوم می‌کند.

کاهش شتاب پراید

 شتاب خودرو یکی از ویژگی‌هایی است که ارتباط مستقیم با سوخت‌رسانی و انژکتور پراید دارد. وقتی سوخت به درستی و با میزانی که معمولا تولیدکنندگان آن را تبلیغ می‌کنند به سیلندرها رسانده نشود شتاب ماشین کاهش داده می‌شود و موتور از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کند.

کاهش شتاب پراید موضوعی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید. اگر مشکل از کثیفی انژکتور پراید و رسوب گرفته بودن باشد شاید بتوانید آن را با شستشوی انژکتور برطرف کنید. اما اگر بعد از شستشوی انژکتور هم متوجه شدید شتاب کمتر از حد عادی و معمول است بهتر است برای مشاوره فنی و تعمیر یا سرویس موتور اقدام کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز