خبرگزاری کار ایران

تولید ورق سیاه جاذبه فولاد ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۴۸۷

نورد فرآیند اولیه تولید تمام محصولات فولادی مانند آهن و کویل های سازه ای است. نورد به دو نوع گرم وسرد تقسیم بندی میشود که از نورد گرم ورق سیاه یا ورق گرم فولادی تولید میشود.

Rolling Process به چه معناست؟

"نورد" یک اصطلاح بسیار رایج در تولید فولاد است ، این فرایند به تشکیل فلز اشاره دارد که در آن یک فلز بین دو رول قرار میگیرد تا ضخامت آن کاهش یابد و ضخامت یکنواخت به دست آید.

نورد فرآیند اولیه تولید تمام محصولات فولادی مانند آهن و کویل های سازه ای است. نورد به دو نوع گرم وسرد تقسیم بندی میشود که از نورد گرم ورق سیاه یا ورق گرم فولادی تولید میشود.

نورد سرد برای تولید ورق روغنی استفاده میشود.

نوردها می توانند فولاد را با سرعت بالا پردازش کرده و محصولات ریخته گری نیمه تمام، شامل شمش ، شکوفه ، یا اسلب را به محصولات نهایی مانند تیرها ، میله ها یا کویل ها و غیره تبدیل کنند.

فولاد نورد گرم:

فولاد نورد گرم نوعی آهن است که در دمای بسیار بالا ، تقریباً بیش از 2000 درجه فارنهایت ، که بیشتر از دمای تبلور مجدد برای اکثر انواع فولاد است ، عبور می کند.

حرارت به فولاد یک فرم اولیه قابل تغییر می دهد و شکل دهی آن را آسان می کند.

تولید ورق سیاه با یک فولاد بلند به نام بیلت شروع می شود؛ بیلت پس از گرم شدن و رسیدن به دمای ذوب جامد به یک رول بزرگ فرستاده می شود تا صاف و مسطح شود، سپس در بین شبکه ای از رول قرار می گیرد و با حفظ درجه حرارت فرایند فرم دهی انجام می شود تا به ابعاد مورد نظر نهایی برسد.

سپس ورق های فولادی را به صورت کویل یا رول می چرخانند و وارد فرآیند خنک شدن می شود. در میله ها و تیرها فولادی پس از فرم دهی محصول را برش داده و سرد می شود.

نورد گرم ابعاد دقیقی نمی دهد زیرا فولاد در حین سرد شدن جمع می شود ، بنابراین فولاد حاصله برای کاربردهایی مناسب است که ابعاد دقیق آنها مانند خطوط راه آهن و سازه ها اهمیت چندانی ندارد.

ورق گرم را می توان با این ویژگی ها به دلیل کوچک شدن و باقی ماندن خنک کننده تعریف کرد:

سطح مقیاس دار ، لبه ها و گوشه های کمی گرد و اعوجاج جزئی.

مزایای فولاد نورد گرم:

مقرون به صرفه بودن زیرا نسبت به فولاد نورد سرد به پردازش بسیار کمتری نیاز دارد.

عاری از تنش های داخلی که هنگام سرد شدن بوجود می آیند ، زیرا در دمای اتاق خنک می شود.

ایده آل برای کاربردهایی که ابعاد دقیق به عنوان مقاومت فولاد مهم نیستند.

کویل های نورد گرم:

کویل های نورد گرم یکی از محصولات فولادی مسطح هستند.

آنها ورق های فولادی درجه یک یا درجه دوم هستند که در یک کارخانه فولاد داغ به صورت کویل در حالی که بسیار داغ هستند نورد می شوند.

این کویل ها انواع بسیار متداول کویل های فولادی هستند که محصول اصلی سایر کویل های فولادی مانند کویل های روکش دار و گالوانیزه را تشکیل می دهند و تقریباً در صنایع و ماشین آلات مختلف مانند ساختمان ، کشتی سازی ، خودروسازی و غیره مستقیماً مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید ورق سیاه جاذبه فولاد ایران

فرایند تولید کویل های نورد گرم یا همان ورق سیاه به سه مرحله اصلی تقسیم می شود:

مرحله گرمایش:

یک ورق فولادی یا بیلت در کوره تا دمای بسیار بالا تقریباً 2300 درجه فارنهایت گرم می شود که بر خواص فولاد تأثیر می گذارد و ترکیب کربن و نیترات موجود در فولاد را حل می کند.

فرآیند گرمایش باعث می شود فولاد شکل پذیری بیشتری داشته باشد و نورد را آسان تر می کند.

هنگامی که فولاد از کوره خارج و به نورد منتقل می شود با اکسیژن واکنش داده و مقیاس سطحی لایه ای از اکسیدهای آهن را تشکیل می دهد که کیفیت فولاد را کاهش می دهد.

برای حذف این مقیاس ناخواسته ، سطح ورق فولادی با آب فشار قوی اسپری می شود.

مرحله نورد:

فولاد تمیز شده به یک سری غلطک متشکل از چهار یا پنج مجموعه غلطک ارسال می شود که ضخامت را تقریباً به 1/10 ضخامت اصلی کاهش می دهد.

فشار عمودی برای کنترل عرض اعمال می شود.

پس از آن ورق گرم تراش داده می شود و برای غلطک های دیگر ارسال می شود تا ضخامت مورد نظر را بدست آورد و در حالی که در درجه ذوب جامد قرار دارد به سیم پیچ ها پیچیده می شود.

مرحله خنک کننده:

ورق گرم نورد مسطح تحت اسپری های خنک کننده منتقل می شود و در دمای اتاق خنک می شود و سپس برای تهیه محصول نهایی به کویلرها می رود.

کویل های ورق گرم حاصل می توانند برای پردازش بیشتر یا مستقیماً به مشتریان به تولید کنندگان فولاد تحویل داده شوند.

کاربردهای متداول کویل های نورد گرم عبارتند از:

ساخت و سازها

راه آهن.

قاب کامیون.

خودروها

نرده های محافظ

درها ، قفسه ها و مخازن فولادی.

کشتی سازی.

ظروف گاز.

لوله و پروفیل.

بازرگانی پرشین آیرون با نام ثبتی برنا صنعت کیان آریا تامین کننده ورقهای فولادی از جمله ورق سیاه، ورق روغنی – ورق گالوانیزه و ورق استنلس استیل می باشد. این مجموعه محصولات خود را به قیمت درب کارخانه های تولیدی عرضه می کند. پرشین آیرون بیشترین تنوع محصول با کیفیت را برای مشتریان خود فراهم کرده .

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز