خبرگزاری کار ایران

6 تفاوت اصلی طلای سفید و پلاتین چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۰۹۵

اگر قصد خرید جواهرات یا مصنوعات با ارزش دارید و بین خرید طلا (مخصوصا طلای سفید) و پلاتین دو دل هستید خواندن محتویات این صفحه به کار شما می آید.

ما این دو فلز را از 6 منظر بررسی کرده ایم و بعد از خواندن آن می توانید خرید بهتر و انتخاب قابل قبول تری داشته باشید. مخصوصا خواندن این نکات به افرادی که قصد خرید اینترنتی طلا دارند بسیار توصیه می شود.

1. اعتماد و خرید

البته در موارد بعدی، بیشتر به این موضوع پرداخته می شود که پلاتین از بسیاری جهات بهتر و سرتر از طلای سفید است. اما هنوز برای ما مردم ایران طلا ارزش و منزلت بیشتری دارد و پلاتین کمتر شناخته شده است. این را می توان از خرید حجم بالای طلا نسبت به مصنوعات پلاتین تشخیص داد.

مردم هنوز به طلا اعتماد بیشتری دارند چون دست کم هزینه کمتری از پلاتین دارد و زیباتر است، پس بنابراین خرید بیشتری هم دارد. در حال حاظر مردم برای خرید طلا، به راحتی حتی به یک طلافروشی آنلاین اعتماد می کنند و مثلا انگشتر طلا، حلقه طلا و سایر مصنوعات دیگر را از طلافروشی های آنلاین خریداریی می کنند. زیرا موضوع جا افتاده ایست. اما خرید انگشتر یا حلقه پلاتین به صورت اینترنتی آنقدرها در نزد مردم کار مورد استقبال یا قابل اعتمادی نیست.

6 تفاوت اصلی طلای سفید و پلاتین چیست؟

2. ساختار و ترکیبات

در ساخت اغلب جواهرات و مصنوعات طلا به جز خود فلز طلا، از فلزات دیگر هم استفاده می شود. زیرا طلای خالص بسیار نرم و شکننده است. به طلای خالص، طلای 24 عیار گفته می شود و خیلی کم پیش می آید که جواهرات طلای 24 عیار باشند. زیرا احتمال آسیب دیدگی و از ارزش افتادن آن ها زیاد است. در عوض با ترکیب کردن سایر فلزات مستحکم و نسبتا ارزشمند دیگر با طلا، این جواهرات را هم ارزشمند و هم مستحکم تر می کنند. هرچه آلیاژ های بکار رفته بیشتر باشد عیار طلا هم پایین تر می آید و رنگ آن از زردی طلا خالص دورتر می شود و به سفید گرایش پیدا می کند.

اما پلاتین کاملا برعکس طلای سفید است. زیرا خودش به تنهایی رنگ سفید دارد، از نظر وزنی سنگین تر است و به اندازه کافی استحکام دارد که به این راحتی ها آسیب نبیند. به طور کلی سختی و سنگینی پلاتین به علت تراکم بلای آن است.

3. کیفیت رنگ و ظاهر

اگر تغییر رنگ جواهرات (به مرور زمان) دغدغه اصلی شما است بهتر است که پلاتین بخرید. چرا؟ زیرا جواهرات ساخته شده از طلا (مشخصا طلای سفید) به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شوند چون ترکیبات بکار رفته در ساخت آن ها به مرور موجب برگشت رنگ طلا می شوند. اما جواهرات ساخته شده از پلاتین معمولا خلوص 95 درصدی دارند  مانند طلای سفید به هیچ عنوان تغییر رنگ نمی دهند. برای همین است که این روزها افرادی بیشتر تمایل دارند پلاتین بخرند تا طلا.

4. ماندگاری و دوام

پلاتین سختی بسیار زیادی دارد و می‌توان به جرات گفت که از نظر دوام یا ماندگاری از میان بسیاری از فلزات شناخته شده دیگر سرتر است. در واقع یکی از بادوام ترین فلزات جهان است. از نظر ماندگاری اولین چیزی که قابل ذکر است، دوام روکش های پلاتین نسبت به طلا است. جواهرات ساخته شده از پلاتین، نحوه اعمال روکش متفاوتی دارند و کمتر امکان دارد که روکش آن ها آسیب دیده یا دچار تغییر رنگ شود.

جواهراتی که از جنس پلاتین هستند به دلیل سختی قابل توجه این فلز، بهتر سنگ های قیمتی را روی خود نگاه می دارند. و این در مقایسه با طلای سفید یک مزیت بزرگ است. زیرا احتمال آسیب دیدن سنگ یا کنده شدنش روی جواهر طلا بیشتر از پلاتین است.

5. حساسیت و تحریک پوستی

همیشه در خصوص جواهرات، بحثی مطرح بوده که چه فلزاتی ممکن است باعث شوند بدن شخص استفاده کننده حساسیت آلرژیک نشان دهد. (ذکر این نکته حائز اهمیت است که بدن برخی از افراد نسبت به برخی جواهرات (معمولا آلیاژ های فلزی) حساسیت نشان می دهند. مثلا ممکن است بر اثر ناسازگاری با نقره، پوست دچار علائمی مانند تورم، قرمزی، جوش و علائم دیگر شود.)

از نظر ایجاد حساسیت، باز هم فلز پلاتین بهتر از طلای سفید است. زیرا هرچه فلز خالص تر باشد احتمال واکنش آلرژیک به آن کمتر است. و اغلب افرادی که واکنش پوستی نسبت به جواهری نشان می دهند به علت این است که آن جواهر ترکیبی از چند فلز است. به عبارتی آن جواهر نوعی آلیاژ است. مثلا طلای سفید ترکیب طلا با چند فلز دیگر است که ممکن است برای برخی ها حساسیت دهد اما پلاتین خالص است و به ندرت حساسیت می دهد.

6. تفاوت قیمت

از نظر قیمت، پلاتین دست کم به 3 دلیل زیر ارزش و قیمت بیشتری نسبت به طلا (مخصوصا طلای سفید) دارد:

هر چه فلز نایاب تر گرانقیمت تر

پلاتین از نظر قیمت سرتر از طلای سفید است. در واقع تمام جواهرات ساخته شده از پلاتین هزینه و ارزش بالاتری نسبت به جواهرات طلا دارند. این البته چیز جدیدی نیست و اگر کمی در تاریخ جستجو کنیم متوجه می شویم که پلاتین همیشه از طلا گرانقیمت تر بوده است. احتمالا یکی از دلایل این امر نایاب بودن این فلز به نسبت طلا است.

از نظر کمیابی، فلز پلاتین حدودا 30 برابر کمتر از طلا است و میزان استخراجش کمتر است. و هر فلزی که کمیاب باشد قطعا گرانتر است. مثلا سالانه تنها 80 تن پلاتین از زمین استخراج می شود این در حالی است که طلا به میزان 2700 تن از زمین استخراج می شود.

6 تفاوت اصلی طلای سفید و پلاتین چیست؟

هرچه فلز خالص تر ارزشمندتر

بر اساس یک قاعده کلی، فلز پلاتین همیشه از طلا سنگین تر است. از نظر خلوص و اصالت هم پلاتین برتر است. بیایید با یک مثال این قضیه را بازتر کنیم. احتمالا خود شما هم تاکنون بین خرید انگشتر طلا و پلاتین دو دل بوده اید و اگر یک طرح خاص از انگشتر مد نظرتان بوده باشد، احتمالا با همان ویژگی و حجم، متوجه شده اید که قیمت انگشتر پلاتین بیشتر از انگشتر طلای سفید یا حتی طلای زرد است.

هرچه ساخت جواهر بیشتر طول بکشد هزینه بیشتری دارد

نکته مهم دیگری که در خصوص تفاوت طلای سفید و پلاتین (در قیمت) مطرح است، میزان کاری است که برای ساخت جواهرات و مصنوعات آن ها صورت میگیرد. معمولا جواهرسازانی که بر روی پلاتین کار می  کنند زحمت، زمان و دقت بیشتری به خرج می دهند. شاید یکی از دلایل این موضوع، بالا بودن نقطه ذوب پلاتین نسبت به طلا باشد و اینکه آماده سازی های زیادی می خواهد.

 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز