خبرگزاری کار ایران

افراد دیابتی هنگام خرید عسل به چه نکاتی باید دقت کنند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۱۲۰

 

پیدا کردن و خرید یک عسل با کیفیت، همیشه برای افراد دیابتی یک دغدغه بزرگ بوده است. چرا که تقلب‌ها و کیفیت‌های مختلف عسل،­ عملا انتخاب را برای این افراد بیش از گذشته سخت کرده است.

دیابت بیماری است که در کنار درمان‌های رایج، داشتن یک رژیم غذایی مناسب در بهبود و کنترل آن نقش به سزایی دارد. به همین دلیل است که پزشکان همواره توصیه می‌کنند که این بیماران در مصرف قند روزانه خود دقت داشته باشند و آن را کنترل کنند.

اما در بین مواد غذایی، مصرف عسل یکی از دغدغه‌های رایج بین افراد دیابتی است چرا که برخی از افراد همواره توصیه می‌کنند که مصرف عسل اگر طبیعی و خالص باشد نه تنها برای بیماران دیابتی مشکلی ندارد بلکه می‌تواند باعث بهبود آن‌ها شود. اما از سوی دیگر بسیاری از پزشکان عقیده دارند که مصرف عسل قطعا برای بیماران دیابتی مضر است و اتقاقا مصرف بیش از حد آن عامل دیابت است.

همین حرف های ضد و نقیض باعث شده است که بیماران دیابتی همواره با این سوال روبه رو باشند که بالاخره عسل برای بیماران دیابتی مضر است یا مفید؟

آیا بیماران دیابتی می توانند عسل مصرف کنند؟

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان با دیابت دست و پنچه نرم می‌کنید، پس قطعا می‌دانید که بیماران دیابتی هم باید قند مصرف کنند اما میزان آن باید تحت کنترل باشد.

در نتیجه این بیماران هم می‌توانند عسل مصرف کنند اما به شرطی که آن را جایگزین قند مجاز روزانه خود کنند. به عبارتی نباید فکر کنیم حالا که عسل طبیعی است هرچه قدر بخوریم برای دیابتمان بهتر است!

با یک نگاه ساده به ترکیبات عسل متوجه می‌شویم که بیش از ۹۰ درصد از وزن خشک عسل را قند‌هایی مثل فروکتوز، گلوکز ، لاکتوز، ساکارز و ... تشکیل می‌دهد. پس در واقع عسل هم نوعی قند است و با مصرف آن شاخص قند خون بالا خواهد رفت با این تفاوت که هنگام مصرف عسل شاخص قند خون به میزان کمتری نسبت به سایر قند‌ها بالا می‌رود.

علت توصیه برخی از افراد به مصرف عسل در افراد دیابتی هم همین نکته است که عسل نسبت به دیگر قندها شاخص قند خون را کمتر افزایش می‌دهد و بهتر است به جای قند‌های دیگر از عسل به عنوان قند مجاز روزانه استفاده شود.

اما نکته مهم این است که هر نوع عسلی نمی‌تواند جایگزین قند روزانه شود چرا که برخی از موادی که نام عسل بر آن‌ها گذاشته شده است ممکن است شاخص قند خون را به یکباره افزایش دهد و باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد دیابتی شود.

افرادی دیابتی هنگام خرید عسل به چه نکاتی دقت کنند؟

بدون شک هر عسلی با هر کیفتی نمی‌تواند در رژیم غذایی افراد دیابتی قرار بگیرید چرا که همانطور که گفتیم رژیم غذایی طبیعی و سالم مهم‌ترین فاکتور در کنترل قند خون افراد است. در زیر به چند مورد از نکاتی که هنگام خرید عسل باید مورد توجه قرار بگیرد اشاره می‌کنیم.

۱. عسل طبیعی باشد

شاید این نکته بدیهی به نظر برسد اما طبیعی بودن عسل چیزی نیست که بتوان با تست‌های خانگی مثل ریختن عسل در آب سرد و یا تست عسل با کبریت و یا سایر روش‌های خانگی آن را تشخیص داد.

به طور کلی مهمترین فاکتور هنگام خرید عسل طبیعی ، خرید آن از یک زنبوردار یا فروشنده معتمد است. چرا که عسل طبیعی به علت قیمت نسبتا بالایی که دارد، همواره در معرض سودجویی برخی از افراد بوده است. به نحوی که عملا تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی به علت شیوه‌های مختلف تقلب، برای مصرف کننده نهایی و حتی کسانی که سال‌ها در کار خرید و فروش عسل بوده‌اند سخت شده است.

پس اگر فروشنده و یا زنبوردار معتمدی را می‌شناسید که عسل طبیعی و بدون تغذیه (تغذیه زنبور با آب و شکر) تولید می‌کند بهتر است عسل خود را از این افراد تهیه کنید.

۲. عسل با کیفیت باشد

نکته بعدی که هنگام خرید عسل طبیعی برای افراد دیابتی باید به آن دقت کرد، کیفیت عسل است. چرا که در بعضی از مواقع با اینکه عسل، طبیعی است و اتفاقا زنبوردار معتمدی هم آن را تولید کرده است اما کیفیت مناسبی ندارد.

تنها راه علمی تشخیص طبیعی و با کیفیت بودن عسل، آزمایش آن در یک آزمایشگاه معتبر عسل است، که پارامتر‌های مهم آن را مورد آزمایش قرار دهد.

موردی که باید به آن توجه شود این است که بسیاری از افراد بخصوص افراد دیابتی هنگام خرید عسل فقط به ساکارز آن توجه می‌کنند که این کار اشتباهی است.

ساکارز عسل اگر چه فاکتور مهمی در کیفیت سنجی عسل است اما باید این فاکتور را در کنار فاکتور‌های دیگری مثل نسبت فروکتوز به گلوکز، دیاستاز، پرولین و HMF بررسی کرد تا صحت علمی داشته باشد.

هر کدام از این فاکتورها بخشی از کیفیت عسل را نشان می‌دهد. به عنوان مثال پرولین عسل یک اسید آمینه مفید است که هم در بدن انسان ساخته می‌شود و هم در گیاهان ساخته می‌شود و وجود آن در عسل نشان دهنده‌ی منشع گیاهی عسل است و هر چه میزان آن بیشتر باشد با عسل مرغوب‌تری روبه رو هستیم.

از سوی دیگر دیاستاز یک آنزیم بسیار مهم در عسل است که وجود آن در عسل نشان‌دهنده زنده بودن عسل است چرا که وظیفه‌ی این آنزیم که توسط زنبور ترشح می‌شود، شکستن ساکارز و تبدیل آن به فروکتوز و گلوکز است. همچنین بسیاری از خواص عسل را به وجود آنزیم‌های موجود در آن نسبت می‌دهند.

و به همین ترتیب هر کدام از این پارامتر‌ها به نوعی میزان کیفیت عسل را برای ما مشخص می‌کنند. در زیر یک نمونه برگه آزمایش عسل همراه با فاکتورهای مهم آن را مشاهده می‌کنید.

افراد دیابتی هنگام خرید عسل به چه نکاتی باید دقت کنند؟

۳. عسل خام باشد

عسل خام به عسلی گفته می‌شود که فیلتراسیون بر روی آن انجام نشده باشد و حرارت هم ندیده باشد.

به طور کلی حرارت دادن عسل باعث می‌شود که بخش زیادی از خواص عسل مانند آنزیم‌های مفید موجود در آن از بین برود و محصول نهایی عملا خواص چندانی نداشته باشد.

متاسفانه بخش زیادی از عسل هایی که در قفسه مغازه ها وجود دارد از جنس عسل حرارت دیده است. شرکت‌ها برای اینکه ظاهری تمیز و بدون موم و گرده به عسل بدهند آنرا حرارت می‌دهند تا آنرا از توری‌های بسیار ریزی عبور دهند. با اینکار محصول نهایی بسیار شفاف و یکدست خواهد شد و هرگز هم شکرک نمی‌زند.

اما این عسل یعنی عسل حرارت دیده به فرض اینکه طبیعی هم باشد اما خواص چندانی نخواهد داشت و بهتر است کسانی که قصد دارند عسل را جایگزین قند مجاز روزانه خود کنند از عسل خام (یعنی عسلی که هیچ فرآوری روی آن صورت نگرفته) استفاده کنند تا از مزایای سلامتی آن بهرمند شوند.

اگر شما هم به دنبال عسل طبیعی و خام هستند اما فروشنده و یا زنبوردار معتمدی را نمی‌شناسید می‌توانید از طریق سایت roustaee.com محصولات طبیعی زنبور عسل را مشاهده کنید.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز