خبرگزاری کار ایران

چطور هزینه ارتودنسی را کاهش دهیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۸۴

ارتودنسی دندان به صاف کردن و حرکت دندان‌ها برای بهبود ظاهر و کارکرد آن گفته می‌شود، زیرا ارتودنسی دندان می‌تواند به بهبود ظاهر فرد کمک کرده و تمیزکردن دندان‌های به‌هم‌ریخته را راحت‌تر کند. در افرادی که دندان‌های بالایشان روبه‌جلو متمایل است و به حالت نازیبایی درآمده احتمال اینکه دندان‌ها دچار آسیب‌دیدگی شود زیاد است. درمان ارتودنسی می‌تواند این دندان‌ها را حرکت دهد و آنها را به‌جای درستی که باید قرار بگیرند، بازگرداند. عدم سینک بودن دندان‌ها باعث ایجاد درد و فشار بر روی ماهیچه‌های فک و باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل فک و حتی سردرد می‌شود که درمان ارتودنسی می‌تواند باعث کاهش فشار و درد شود.

ارتودنسی دندان یکی از زمان برترین و پرهزینه‌ترین فعالیت‌هایی است که در دندان‌پزشکی انجام می‌شود. شاید همین امر بسیاری از افراد را از انجام ارتودنسی و اصلاح دندان‌هایشان بازبدارد. البته فراموش نکنید که هزینه زیاد ارتودنسی نباید شما را از داشتن دندان‌های مرتب و زیبا محروم سازد. اما چگونه می‌توان هزینه ارتودنسی را کاهش دهیم؟! با این مقاله همراه ما باشید.

چه عواملی بر روی قیمت ارتودنسی دندان تأثیرگذار هستند؟

قیمت ثابتی برای ارتودنسی دندان وجود ندارد، زیرا بسته به عوامل مختلفی هزینه ارتودنسی دندان متفاوت است. مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر روی قیمت ارتودنسی دندان شامل موارد زیر است:

  • سن‌وسال بیمار
  • نوع و شدت عارضه
  • مدت‌زمان درمان (گاهاً این درمان تا 3 سال طول می‌کشد و لازم است فرد هر یک یا دو ماه جهت بررسی ارتودنسی به پزشک مراجعه نماید.)
  • نوع ارتودنسی استفاده شده
  • نوع پوشش بیمه (معمولاً بیمه تکمیلی)
  • پزشک و یا کلینیک
  • شهر و منطقه‌ای که پزشک و یا کلینیک در آن حضور دارد.
  • تغییرات و نوسانات ارزی (برای برخی از دستگاه‌های ارتودنسی خارجی و وارداتی)

چطور هزینه ارتودنسی را کاهش دهیم؟

آیا می‌توان هزینه ارتودنسی را کاهش داد؟

هزینه ارتودنسی دندان بالا بوده و این امر سبب می‌شود که بسیاری از افراد به سمت این درمان نروند. از جمله کارهایی که می‌توان برای کاهش هزینه‌های این روش از استفاده کرد عبارتند از :

پرداخت قسطی هزینه ارتودنسی: می‌توانید برای کاهش هزینه‌های خود، هزینه‌های ارتودنسی را قسط‌بندی کنید. بهتر است برای این کار به متخصصی مراجعه نمایید که هزینه‌های ارتودنسی دندان را به‌صورت قسطی دریافت می‌کند.

مراجعه به مراکز دولتی: با مراجعه به مراکز دولتی می‌توانید هزینه‌های مربوط به ارتودنسی را کاهش دهید. این مراکز عموماً هزینه‌های دریافتی‌شان کمتر از مراکز خصوصی است.

قرارگرفتن تحت پوشش بیمه: به دنبال بیمه‌ای باشید که هزینه‌های درمان ارتودنسی را پوشش می‌دهد. البته هزینه ارتودنسی جز درمان‌های زیبایی محسوب می‌شود و عموماً بیمه‌هایی مانند تأمین اجتماعی هزینه‌ای در قبال ارتودنسی پرداخت نمی‌کنند. سایر بیمه‌ها هم ممکن است تا یک مقدار مشخصی برای بریس ها هزینه‌ای پرداخت کنند. اغلب بیمه‌های درمانی هزینه ارتودنسی برای افراد بالاتر از 18 سال را پرداخت نمی‌کنند، اما بخشی از هزینه ارتودنسی کودکان زیر 18 سال جزء تعهدات این بیمه‌ها می‌باشد. در شرایطی که هزینه‌های ارتودنسی جز تعهدات بیمه درمانی یا بیمه دندانپزشکی اصلی شما نیست، می‌توانید از بیمه تکمیلی ارتودنسی هم استفاده کنید.

نوع ارتودنسی: همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد این روش انواع مختلفی دارد که در هزینه‌ها تأثیرگذار است.

انواع ارتودنسی

انواع مختلفی از این روش وجود دارد که شامل:

 ارتودنسی فلزی سنتی

این براکت‌ها در جلوی دندان‌ها قرار داده می‌شوند و توسط سیم‌های فلزی به هم متصل می‌گردند و در قسمت انتهایی دندان‌های آسیا محکم می‌شوند. هزینه ارتودنسی ثابت به شرایط مختلفی مانند پیچیدگی و شدت نامرتب بودن، نوع بریس و مدت‌زمان درمان وابسته است. قیمت دقیق ارتودنسی در حقیقت در زمان مراجعه به دندانپزشکی تعیین می‌شود. به‌طورکلی هزینه این نوع  ارتودنسی از 12 میلیون آغاز می‌شود. 

چطور هزینه ارتودنسی را کاهش دهیم؟

ارتودنسی نامرئی

در ارتودنسی نامرئی به‌جای استفاده از براکت‌های فلزی از نوع نامرئی آن یعنی سرامیک، پلاستیک یا ترکیبی از این دو استفاده می‌کنند. ارتودنسی نامرئی در دندان دیده نمی‌شود و فقط سیم نازک رد شده از آن قابل دیدن است. البته باید به‌درستی از آن مراقبت کنید زیرا این براکت‌ها به‌سادگی می‌شکنند. قیمت این ارتودنسی تقریباً برابر با بریس های فلزی است که بعد از مراجعه به دندانپزشکی و بررسی‌های لازم هزینه ارتودنسی مشخص خواهد شد.

برای انجام ارتودنسی نامرئی ابتدا باید از دهان بیمار یک قالب گرفته شود و سپس مدل را داخل کامپیوتر شبیه‌سازی می‌کنند. سپس دندان‌ها را بر روی‌هم منطبق کرده تا مشخص شود که چه حرکتی باید داشته باشند. مثلاً اگر نیاز باشد که دندانی 2 میلیمتر به سمتی حرکت نماید، آن را به‌گونه‌ای درست می‌کنند که بتواند 0.2 میلیمتر دندان را حرکت دهد. در اولین مرحله از شبیه‌سازی، دندان‌ها 0.2 میلی‌متر حرکت می‌نمایند. سپس این دستور به پرینتر 3 بعدی ارسال می‌شود، و پرینتر 3 بعدی مرحله 1 را پرینت و بر روی آن یک پلاک محرک شفاف درست کرده و به بیمار می‌دهد. بعد از پرینت گرفتن مراحل بعدی (برای مثال اگر قرار باشد در 10 مرحله این کار انجام شود، 10 پلاک برای مریض آماده می‌شود) آن را به زیباجو تحویل می‌دهند.

فرد هر پلاک را تقریباً 1 الی 2 هفته استفاده می‌کند و بعد از استفاده از تمامی پلاک‌ها نتیجه نهایی حاصل خواهد شد. تعداد این مراحل به میزان ناهنجاری و پیچیدگی دندان‌ها بستگی دارد.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی ثابت: این نوع از ارتودنسی بر دو نوع است:

ارتودنسی نامرئی لینگوال یا Lingual Braces : ارتودنسی لینگوال در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد و در ظاهر و ازروی دندان چیزی مشخص نیست. این نوع ارتودنسی در پشت دندان قرار می‌گیرد.

ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی یا Clear Braces : این ارتودنسی با براکت سرامیکی همرنگ دندان است و مانند ارتودنسی ثابت انجام خواهد شد. تنها تفاوتی که با براکت‌های فلزی دارد این است که این براکت‌ها همرنگ دندان هستند.

ارتودنسی نامرئی متحرک

این ارتودنسی بدون سیم یا invisalign  گفته می‌شود. این ارتودنسی نامرئی بعد از قالب‌گیری دندان قالبی مخصوص دندان‌های شما ایجاد خواهد شد که آن را می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز بر روی دندان‌های خود قرار دهید یا آن را بردارید. این ارتودنسی را می‌توانید 2 تا 4 ساعت از دهان خود خارج نمایید. علاوه بر شفاف و متحرک بودن این الاینرها، می‌توانید آن را از دهان خود به‌سادگی در موقعیت‌هایی مانند مسواک زدن، غذا خوردن یا قرار ملاقات‌های مهم خارج نمایید.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز