خبرگزاری کار ایران

معرفی صفر تا صد بلبرینگ سرامیکی

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۴۷

بلبرینگ‌ها ازجمله ابزارهای پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می‌آیند که در انواع متعددی تولید و عرضه‌شده‌اند. تاریخچه ساخت اولین بلبرینگ به سال 1869 میلادی برمی‌گردد که نوع شعاعی آن به دست ژولس سیرای طراحی شد. از آن زمان تا به امروز، شاهد افزایش تنوع در انواع و کاربرد بلبرینگ‌ها بوده‌ایم؛ اما هدف اصلی طراحی و استفاده از انواع آن همواره به‌نوعی یکسان بوده است. بلبرینگ‌ها حرکت قطعات مختلف را در کنار هم را امکان‌پذیر می‌سازند و با کاهش اصطکاک، موجب تسهیل حرکت، بهبود عملکرد دستگاه، کاهش اتلاف انرژی و افزایش عمر مفید قطعات و دستگاه می‌شوند.

بلبرینگ سرامیکی یکی از انواع پرکاربرد آن است که حدوداً 50 سال پیش اولین نمونه آن توسط یک شرکت سوئدی طراحی و تولیدشده است. باوجوداینکه بلبرینگ‌های سرامیکی قدمت کمتری نسبت به انواع دیگر بلبرینگ‌ها دارند؛ اما به لطف ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود توانسته‌اند در صنایع مختلف کاربرد پیدا کنند. به‌عنوان‌مثال، دوچرخه‌ها در 50 سال اخیر توانسته‌اند رشد چشمگیری را در کیفیت خود تجربه کنند و راحتی را برای دوچرخه‌سواران به ارمغان بیاورند. در ادامه مطلب می‌توانید ویژگی‌ها، مزایا و تفاوت بلبرینگ سرامیکی با انواع دیگر بخوانید.

مشخصات بلبرینگ سرامیکی

بلبرینگ‌های سرامیکی، سه بخش اصلی ساچمه، رولبرینگ و یاتاقان‌های سرامیکی دارند و در ساخت آن‌ها از 4 ماده اصلی شامل سیلیکون نیترید، آلومینیوم اکساید، زیرکونیوم اکساید و سیلیکون کارباید استفاده می‌شود. این بلبرینگ‌ها به دودسته کلی ساچمه سرامیک و تمام سرامیک تقسیم می‌شوند. در انواع ساچمه سرامیک، همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است تنها ساچمه‌ها از جنس سرامیک هستند. این در حالی است که تمام بخش‌های تشکیل‌دهنده بلبرینگ تمام سرامیک از جنس سرامیک هستند. ازجمله برندهای موفق و باکیفیت در تولید بیرینگ‌های سرامیکی می‌توان به SKF، FAG، TIMKEN، NSK اشاره کرد که نام آن‌ها در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بلبرینگ در جهان می‌درخشد.

ویژگی انواع بلبرینگ‌های سرامیکی

بسته به نوع بلبرینگ سرامیکی، ویژگی‌های آن کمی متفاوت خواهند بود. بلبرینگ‌های تمام سرامیکی در برابر خوردگی، اسید، خون و آب‌نمک مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و در محدوده دمایی -85 تا +900 درجه سانتی‌گراد می‌توانند عملکرد بهینه خود را حفظ کنند. با این‌وجود، بلبرینگ‌های ساچمه سرامیکی را می‌توان باقیمت پایین‌تری  نسبت به انواع تمام سرامیک خریداری کرد. انواع ساچمه سرامیکی را به شکل بلبرینگ هیبریدی می‌سازند تا قیمت آن‌ها نسبت به انواع تمام سرامیکی پایین‌تر باشد. این نوع بلبرینگ‌ها درواقع تلفیقی از بدنه استیل و ساچمه سرامیکی هستند.

معرفی صفر تا صد بلبرینگ سرامیکی

کاربرد ها

یکی از رایج‌ترین کاربردهای بلبرینگ سرامیکی، استفاده از آن در صنعت دوچرخه‌سازی است. معمولاً برای حرکت نرم، روان و یکنواخت دوچرخه‌ها از بلبرینگ‌های سرامیکی استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب، دوچرخه برای حرکت کردن به انرژی کمتری نیاز خواهد داشت. به دلیل عملکرد مناسب در یک محدوده بزرگ دمایی، از این بلبرینگ‌ها به‌صورت چندمنظوره نیز در صنایع مختلف استفاده می‌کنند.

مقایسه بلبرینگ استیل و سرامیکی

بلبرینگ‌های سرامیکی به دلیل آلیاژ و مواد متفاوتی که در ساختار خود دارند، ویژگی‌های متفاوتی نیز پیدا می‌کنند. یکی از بلبرینگ‌هایی که با نوع سرامیکی مقایسه می‌شود، بلبرینگ استیل است. ازجمله تفاوت‌های این دو بلبرینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن بلبرینگ‌های تمام سرامیکی تقریباً 3.2 بلبرینگ‌های استیل است.
  • سطح بلبرینگ‌های سرامیکی صاف‌تر است و ارتعاشات را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • با استفاده از بیرینگ‌های سرامیکی به‌جای انواع استیل، مصرف انرژی الکتریکی توسط دستگاه حدوداً 10-12 وات کاهش می‌یابد.
  •  بیرینگ‌های سرامیکی به‌هیچ‌عنوان دچار زنگ زندگی نمی‌شوند.
  • قیمت بیرینگ‌های سرامیکی نسبت به انواع استیل بیشتر است.
  • طول عمر بلبرینگ سرامیکی بین 5 تا 20 درصد بیشتر از انواع استیل است.

مزایای بیرینگ سرامیکی

بیرینگ‌های سرامیکی به‌موجب ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، مزایای متعددی ایجاد می‌کنند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عایق الکتریکی است.
  2. از توانایی سرعتی بالایی برخوردار است.
  3. عمر آن‌ها نسبت به بیرینگ‌های استیل به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است.
  4. دمای عملیاتی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
  5. مانع از آسیب دیدن سطح بیرینگ در اثر عبور جریان برق می‌شود.
  6. به نگهداری‌های ویژه با استفاده از روغن‌کاری و گریس کاری نیاز ندارد.
  7. وزن آن سبک است.
  8. هزینه نگهداری، سرویس و تعمیرات آن بسیار کم است.
  9. بار گریز از مرکز در بیرینگ‌های سرامیکی به‌طور قابل‌توجهی کمتر است.
  10. چگالی ساچمه‌های سرامیکی 40 درصد ساچمه‌های سرامیکی است که در تسهیل چرخش و کاهش اصطکاک تأثیر می‌گذارد.
  11. انواع بیرینگ‌های سرامیکی که در ساختار آن‌ها از سرامیک سیلیکون نیترید استفاده باشد، نسبت به انواع استیل نرم‌تر، سبک‌تر، قوی‌تر و مقاوم‌تر هستند.
  12. بیرینگ‌های سرامیکی در برابر نفوذ مواد شیمیایی مقاوم هستند.
  13. در برابر اکسید شدن و پوشیدگی کاملاً مقاوم هستند.
  14. فاقد خاصیت آهنربایی هستند.
  15. در محیط‌های اسیدی و بازی دچار خوردگی نمی‌شود.
  16. به دلیل وزن کم و سایز کوچک، موجب بالا رفتن راندمان کاری دستگاه می‌شود.
  17. در دماهای بالا (1000 درجه سانتی‌گراد) و سرعت بالا عملکرد مطلوب خود را حفظ می‌کند.
  18. برای محیط‌های آبی مناسب است.
  19. هزینه‌های دستگاه را کاهش می‌دهد.
  20. موجب افزایش عمر مفید قطعات و دستگاه می‌شود.
  21. سرعت عمل دستگاه را بالا می‌برد.
  22. در برابر سایش مقاوم است.
  23. احتمال جانپ کردن آن‌ها در مقایسه با بیرینگ‌های استیل کمتر است.

معایب

در کنار مزایای متعدد بیرینگ‌های سرامیکی، معایبی نیز وجود دارند که آگاهی از آن‌ها الزامی است:

  1. نسبت به بیرینگ‌های استیل گران‌تر هستند.
  2. تحمل آن در برابر فشارهای بالا بسیار پایین است.
  3. این محصول تنها در ابعاد مشخصی در دسترس قرار می‌گیرید و تنوع ابعاد آن کم است.

معرفی صفر تا صد بلبرینگ سرامیکی

قیمت بلبرینگ سرامیکی

همان طورکه بیان شد، قیمت بلبرینگ سرامیکی بسیار بیشتر از انواع استیل است. بااین‌حال، بسته به نوع بیرینگ می‌توانید موارد ارزان‌تر را نیز در بازار پیداکرده و خریداری کنید. برای مثال، بیرینگ‌هایی که به‌صورت هیبریدی ساخته می‌شوند، دارای قیمت مناسب‌تری نسبت به انواع تمام سرامیکی هستند. بیرینگ‌های سرامیکی در مقایسه با انواع فولادی نیز گران‌تر هستند؛ زیرا طول عمر آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از انواع فولادی است.

خرید و فروش بلبرینگ سرامیکی

در خرید بیرینگ‌های سرامیکی باید به آلیاژ و اصالت آن توجه داشته باشید تا کیفیت و عملکرد مناسب بیرینگ تضمین شود. پینیون گروهی از مهندسان و بازرگانان باتجربه در زمینه خریدوفروش انواع قطعات مکانیکی مانند انواع بلبرینگ و زنجیر صنعتی است که می‌تواند به شما مشاوره کارشناسانه و کاربردی ارائه دهد و در یک خرید آگاهانه شما را همراهی کند. گروه پینیون کالاهای موردنظر شما را باقیمت‌های منطقی و کیفیت تضمینی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد تا از رضایت کامل مشتریان خود در همه حال اطمینان حاصل کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز