خبرگزاری کار ایران

چرا باید سیم و کابل استاندارد بخریم ؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۲۴

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر صنعتی از جمله صنعت برق، بخش سیم کشی و کابل کشی برای هدایت جریان الکتریسیته و راه اندازی سیستم‌های مختلف است.

با توجه به اهمیتی که سیم و کابل در صنایع مختلف دارند، هر روز بر تنوع این محصولات اضافه می‌شود و برندهای مختلفی با تولید سیم و کابل این بخش از نیاز صنعت برق را تأمین می‌کنند. ممکن است تاکنون بارها برای مصارف مختلفی به خرید سیم‌ها و کابل‌های برق اقدام کرده باشید، بنابراین با حس سردرگمی در خرید محصولات استاندارد سیم و کابل آشنا هستند و حتماً نام اعتماد کابل البرز به عنوان برند باکیفیت سیم برق به گوشتان خورده است. جالب است بدانید با توجه به هدف واحدی که تمام سیم‌ها و کابل‌های برق دارند، کیفیت در نوع این محصولات چه اهمیتی دارد؟ در ادامه ضمن معرفی برند اعتماد کابل البرز به این سؤال نیز پاسخ می‌دهیم.

همان‌طور که گفتیم انواع سیم و کابل‌ها با دارا بودن یک هادی الکتریکی برای انتقال جریان برق به بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای همین به هیچ وجه نمی‌توان کاربرد و لزوم استفاده از این محصولات را نادیده گرفت. برای هر محصول تولیدی در هر صنعتی استانداردهای خاصی تعریف شده است. 

سیم و کابل برق نه تنها از این قاعده مستثنا نیستند بلکه به دلایلی استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری برای آن‌ها اعمال می‌شود و تمام مصرف‌کنندگان این محصولات موظفند که کابل و سیم استاندارد را تهیه کنند. لزوم این حجم از سخت‌گیری به دلیل رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیر ناشی از اتصالات برقی است. این دلیل به تنهایی کافی است تا اهمیت خرید ایمن را درک کنید و هنگام خرید به دنبال برند معتبر و فروشگاه قابل اعتماد باشید. با توجه به این مسئله می‌توان با اطمینان گفت که تمام محصولات اعتماد کابل البرز از استانداردهای جهانی برخوردار هستند.

اعتماد کابل البرز برترین تولیدکننده انواع سیم و کابل است و تمام محصولات این برند دارای کیفیت عالی و مورد تأیید استاندارد ملی ایران است. در ادامه محصولات این برند را معرفی کرده و عوامل مؤثر بر استانداردهای آن را بیان می‌کنیم.

سیم برق ساختمانی

سیم برق ساختمانی مهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیز در صنعت ساخت و ساز ساختمانی است. از آنجا که این نوع سیم‌ها در طراحی سیستم برق ساختمان‌ها نقش بسیار مهمی دارند، شناخت انواع سیم برق و انتخاب درست آن بر چگونگی ساختار ارتباطی تأثیر مستقیمی دارد. به عبارت دیگر انتقال برق در ساختمان به این سیم‌ها وابسته است و برای این که این عمل به درستی انجام شود با اصول اولیه در انتخاب سیم را رعایت کنید. بر این اساس  به معرفی انواع سیم برق ساختمان می‌پردازیم تا به شناخت دقیق‌تری نسبت به آن برسید. سیم‌های برق در دو نوع تک رشته و چند رشته تقسیم می‌شوند که تک رشته‌ها برای سیم کشی توکار و چند رشته‌ای‌ها برای سیم کشی روکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد این تقسیم بندی بر اساس ابعاد و متراژ ساختمان مشخص می‌شود. معمولاً برای ساختمان‌های کوچک از برق تک فاز و ساختمان‌های بزرگ از برق سه فاز استفاده می‌شود.

چرا باید سیم و کابل استاندارد بخریم ؟

سیم برق از اجزای مختلفی از جمله هادی، عایق، حفاظ، روکش جداکننده، پوشش میانی و روکش تولید می‌شود. هر کدام از اجزا نیز نقش بسیار مهمی در کیفیت و ایمنی سیم دارند. در تقسیم‌بندی دیگر انواع سیم برق در دو دسته مفتولی و انعطاف‌پذیر یا افشان قرار می‌گیرند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

  • سیم برق مفتولی: این سیم نوعی هادی است که به صورت تک رشته‌ای و خشک و ثابت است. کاربرد آن در مواردی مانند تابلو تبلیغاتی، توزیع‌کننده برق، عایق‌کاری موتورخانه، استفاده در محیط مرطوب و خشک، مکان باز یا بسته، سیم کشی داخل لوله خرطومی و ساده و موارد دیگر دیده می‌شود. سیم مفتول رسانا است و جریان برق را عبور می‌دهد اما چون انعطاف‌پذیری ندارد و ثابت است، در ساختمان زیر گچ و در لوله به کار می‌رود. اگر این سیم با ورق گالوانیزه گرم تولید شود، می‌توان از آن در مناطق آب و هوایی مختلف استفاده کرد چون در برابر رطوبت‌زدگی سازگاری و مقاومت می‌یابد.
  • سیم برق افشان: سیم افشان دارای مقاطعی بالاتر از ۶ میلی متر است، از مقاومت بالایی برخوردار بوده و اصلاً پارگی در آن رخ نمی‌دهد. این سیم تک رشته‌ای نیست و از چند مفتول تابیده شده در هم تشکیل شده است. سیم افشان اعتماد کابل البرز از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و بهترین انتخاب برای مکان‌هایی است که سیم به تحرک نیاز دارد. نکته مهم در خصوص سیم افشان این است که می‌توان از آن در محیط‌های خشک، داخل لوله‌ها و زیر یا روی گچ استفاده کرد اما نمی‌توان این سیم را به صورت مستقیم روی کانال کابل کشی قرار داد.

این سیم  در تأسیسات مختلف از جمله لوازم الکتریکی، صنعت ساختمان سازی، شبکه‌های کامپیوتری و غیره استفاده می‌شود و می‌توان آن را پرکاربردترین و پرفروش‌ترین سیم برق ساختمانی دانست. هادی به کار رفته در این سیم از جنس مس است. در حقیقت هادی مسی استاندارترین هادی برای این سیم است و اگر هر فلز دیگری در سیم افشان به عنوان هادی به کار رود، فاقد استاندارد است و در آینده مشکل‌ساز خواهد شد.

در بین انواع سیم برق اعتماد کابل البرز نوع دیگری ازسیم تحت عنوان سیم ارت وجود دارد که جریان پرقدرتی را از خود عبور می‌دهد و برای سیستم ارتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل برق

کابل در واقع رشته‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن چند سیم تشکیل می‌شود و لایه عایقی به عنوان غلاف آن را می‌پوشاند.‌ کابل‌های ساختمانی نیز بر اساس نوع کاربردشان به دسته مفتولی و افشان تقسیم می‌شوند. قطعاً می‌دانید که سیم و کابل تفاوت‌هایی با هم دارند اما افشان بودن ربطی به سیم بودن یا کابل بودن ندارد و به رشته سیمی گفته می‌شود که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. بر بررسی تفاوت‌های بین کابل مفتول و سیم مفتول به این نتیجه می‌رسیم که:

چرا باید سیم و کابل استاندارد بخریم ؟

  • کابل‌های افشان انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند. هر چند کابل‌های مفتولی نیز فرم پذیر هستند اما به اندازه کابل افشان انعطاف ندارند.
  • کابل افشان چند رشته است اما کابل مفتول نوعی کابل تک رشته با هادی مس است.
  • کابل افشان از مقاومت بیشتری نسبت به کابل مفتولی برخوردار است. با توجه به قدرت ولتاژ و مقاومت الکتریکی بالاتر کابل افشان، استفاده از آن برای سیم‌کشی داخل ساختمان رایج‌تر است.

کابل‌ها انواع بسیار مختلفی دارند و از جهات مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. طبقه‌بندی انواع کابل اعتماد کابل البرز بر حسب میزان ولتاژ، نوع عایق و روکش محافظ، نوع هادی و ساختار آن، نوع حفاظت الکتریکی و مکانیکی، تعداد رشته‌های به کار رفته در کابل و سایر استانداردها می‌باشد. به این ترتیب کابل‌ها بر اساس مکان استفاده به انواع هوایی، زمینی و ساختمانی، بر حسب سطح ولتاژ به انواع فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف، بر اساس عایق به انواع عایق سیلیکونی، ضدآتش و غیره تقسیم می‌شوند. با توجه به این مسئله باید هنگام خرید نسبت به انواع کابل برق اطلاعات کامل داشته باشید تا به انتخاب درستی برسید. در غیر این صورت نیز می‌توانید از متخصص آن کمک بگیرید.

برند اعتماد کابل البرز نوعی دیگری از کابل را تحت عنوان کابل کواکسیال تولید می‌کند که به نام کابل آنتن نیز شناخته می‌شود و به جز مصارف خانگی و تجاری به عنوان رسانه اتصال دیتاسنترها نیز کاربرد دارد و داده‌های مختلف شامل تصاویر و صدا را از فواصل بسیار دور منتقل می‌کند. این کابل با رسانای مسی توسط یک عایق انعطاف‌پذیر محصور شده و روی این لایه نیز یک روکش رسانای نازک وجود دارد که از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند.

استانداردها و نکات ایمنی در سیم و کابل اعتماد کابل البرز

  • یکی از نکات مهم در انتخاب سیم و کابل استاندارد نوع هادی آن است. هادی خوب از جنس مس بوده و استانداردتر از هادی آلومینیوم و قلع است.
  • سطوح سیم‌ها یا کابل‌ها نباید هیچگونه برجستگی یا فرو رفتگی داشته باشد و این نکته استاندارد در سیم‌های اعتماد کابل البرز به خوبی رعایت شده است.
  • هادی سیم‌های این برند در مرکز سیم یا کابل قرار دارد و قطر روکش آن متناسب با قطر هادی است. برخی برندها قطر عایق را زیاد می‌کنند. هر چند عایق از اتصالات خطرناک جلوگیری می‌کند اما افزایش قطر آن دلیل بر کیفیت بالای سیم نیست. برای هر کابل یا سیم استانداردهای خاصی تعریف شده است.
  • عایق در محصولات سیم و کابل ساختمانی بسیار مهم است. عایق کردن کابل‌ها و سیم‌ها در اعتماد کابل البرز باید با توجه به نوع هادی انتخاب شود تا عایق محافظتی مناسبی ایجاد شود. انواع عایق نیزشامل پی وی سی، پلی اتیلن، لاستیک و موارد دیگر می‌شود.

برای تهیه انواع کابل و سیم برق اعتماد کابل البرز چه کنیم؟

اگر قصد خرید انواع سیم‌های برق برای مصارف مختلف را دارید و به دنبال برندی معتبر و باکیفیت هستید که علاوه بر رعایت استانداردها محصولات خود را با قیمت مناسبی عرضه کند، به شما پیشنهاد می‌دهیم به سایت فروشگاه الکتریکی اعتماد کابل البرز مراجعه کنید. تمام محصولات این سایت از قیمت بسیار عالی و ضمانت بازگشت وجه برخوردار است. نیروهای متخصص این شرکت تولیدکننده با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و آزمایشگاه کنترل کیفیت بهترین محصولات را مطابق با استانداردهای ملی و جهانی تولید می‌کنند. جهت خرید انواع محصولات سیم و کابل از طریق لینک زیر وارد سایت شوید و پس از مشاهده لیست محصولات و مقایسه قیمت‌ها با سایر سایت‌های فروش با اطمینان به خرید بپردازید.

https://electricy.ir

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز