خبرگزاری کار ایران

لوله و اتصالات پلی اتیلن چه کاربردهایی دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۳۳۴

 

لوله و اتصالات پلاستیکی پلی اتیلن (PE) مواد اصلی هستند که در حال حاضر در سیستم‌های جدید توزیع گاز طبیعی با فشار متوسط ​​و پایین و تعمیر سیستم‌های قدیمی فولاد و چدن استفاده می‌شوند. در حالی که پلی اتیلن دارای مزایای زیادی نسبت به فولاد از نظر مقاومت در برابر خوردگی و شکل‌پذیری است، با این وجود استفاده از آن خطراتی را به ویژه در نزدیکی اتصالات به همراه دارد. همانند فولاد، لوله و اتصالات پلی اتیلن نیاز به کارگران ماهری دارد که مراحل تأیید شده را دنبال می‌کنند. برخلاف فولاد، وقتی پلی اتیلن تحت تنش قرار می‌گیرد، عمر آن محدود می‌شود. پلی اتیلن یک محصول هیدروکربنی است که به نظر می‌رسد سازگار با محیط زیست باشد و در اکثر حلال‌های متداول به راحتی متورم یا حل نمی‌شود. این ویژگی‌ها پلی اتیلن را به یک ماده‌ی ایده‌آل برای ساخت لوله‌کشی تبدیل می‌کند. همچنین پلی اتیلن یک ترموپلاستِ تا حدی کریستالی است. در اینجا نوشته از بازرگانی سداب به بررسی ویژگی‌ها و انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن می‌پردازیم.

ویژگی های لوله و اتصالات لوله پلی اتیلن

مقاومت در برابر خوردگی

خوردگی یکی از پرهزینه‌ترین مشکلات مربوط به سیستم‌های لوله‌کشی فلزی است. خوردگی در داخل و خارج لوله اتفاق می‌افتد و بر کارایی هیدرولیک تأثیر می‌گذارد. بسیاری از شهرها آب خود را تصفیه می‌کنند تا زنگ‌زدگی و ایجاد حفره و شکاف در لوله‌های فلزی را آهسته کنند. دیگران حفاظت کاتدی پرهزینه، روکش پلاستیکی یا اسلیوینگ را برای افزایش طول عمر لوله انتخاب می‌کنند.

لوله پلی اتیلن بر خلاف محصولات زیربنایی فلزی سنتی، زنگ نمی‌زند و دچار پوسیدگی و خوردگی نمی‌شود. این نوع لوله در برابر رشد بیولوژیکی مقاوم است. این بدان معنا است که عمر مفید طولانی‌تر و صرفه‌جویی بلند مدتی در هزینه است.

مقاومت در برابر خستگی

لوله پلی اتیلن انعطاف‌پذیر و شکل‌پذیر است و سخت نیست. در برابر خستگی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. برخلاف سایر لوله‌های پلاستیکی، این نوع لوله طوری طراحی شده است که فشار را برای رسیدگی به انواع رویدادهای موجی و مکرر که در سیستم‌های توزیع آب متداول است، کنترل کند. در بسیاری از موارد، می‌توانید از لوله پلی اتیلن نازک‌تری در مقایسه با سایر لوله‌های پلاستیکی استفاده کنید.

طول عمر خدمات

لوله پلی اتیلن یک محصول ایمن و بادوام است که برای زیرساخت‌های لوله‌کشی شما ایده‌آل است. عمر مفید لوله پلی اتیلن بسته به کاربرد، طراحی و نصب آن بین 50 تا 100 سال تخمین زده می‌شود.

اتصالات بدون نشت

یک مطالعه‌ی مستقل گزارش می‌دهد که به طور متوسط ​​شهرداری‌های 43 ایالت به دلیل نشتی اتصالات، 16 درصد آب از دست می‌دهند. برخی گزارش می‌دهند که آب تا 50 درصد هدر می‌رود.

لوله‌کشی زیرساخت‌های سنتی با اتصالات زنگوله‌ای و زاویه‌ای یا مکانیکی متصل می‌شود و تمام اتصالات یک عامل نشت مشخص را تایید می‌کنند. نه تنها نشت لوله باعث می‌شود ارزشمندترین منابع ما از بین بروند، بلکه نشت لوله‌ها برای شهرهای ما هزینه دارد. سیستم‌های لوله‌کشی پلی اتیلن را می‌توان با فیوژن حرارتی به هم متصل کرد تا اتصالات دائمی بدون نشتی ایجاد شود.

اتصالات فیوژن

سیستم‌های لوله‌کشی پلی اتیلن را می‌توان با جوش‌های فیوژن حرارتی به هم متصل کرد. فیوژن حرارتی شامل حرارت دادن دو سطح پلی اتیلن و سپس چسباندن آنها برای ایجاد یک سیستم دائمی، یکپارچه و بدون نشت است.

برخلاف فرآیند فیوژن که برای سایر لوله‌های پلاستیکی توسعه یافته است، فرآیند فیوژن برای پلی اتیلن اثبات شده است و بیش از 40 سال است که توسط صنعت گاز طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقریباً 95 درصد از کل لوله‌های توزیع گاز در ایالات متحده از جنس لوله‌های پلی اتیلن هستند که با فیوژن حرارتی به هم متصل می‌شوند. اتصال لوله پلی اتیلن کار سختی نیست و می‌توان پرسنل را در این فرآیند آموزش داد.

تطبیق‌پذیری

لوله پلی اتیلن علاوه بر اتصال با فیوژن حرارتی، می‌تواند با Stab یا اتصالات مکانیکی نیز متصل شود. طیف گسترده‌ای از این اتصالات در دسترس است که مخصوص اندازه‌ی لوله و کاربرد شما است. لوله پلی اتیلن به راحتی می‌تواند به سیستم‌های لوله‌کشی غیر پلی اتیلن با استفاده از آداپتورهای اتصال مشترک (MJ)، اتصالات Stab و اتصالات مکانیکی و فلنجی منتقل شود.

سازگاری با محیط زیست

علاوه بر ویژگی‌های فیزیکی برجسته، لوله پلی اتیلن به دلیل حداقل تأثیری که بر محیط زیست می‌گذارد بسیار محبوب شده است، مثلاً:

  • برای تولید لوله پلی اتیلن انرژی کمتری نسبت به لوله‌های غیر پلاستیکی مصرف می‌شود.
  • لوله پلی اتیلن سبک است و حمل و نقل آن اغلب مقرون به صرفه‌تر از لوله‌های فلزی می‌باشد.
  • انعطاف‌پذیری لوله پلی اتیلن همراه با استفاده از فیوژن حرارتی برای اتصال لوله به این معنا است که اتصالات کمتری لازم است.
  • در تاسیسات بدون ترانشه، خواص فیزیکی لوله پلی اتیلن شما را قادر می‌سازد تا از لوله‌ی کوچکتری استفاده کنید و در نتیجه باعث خرابی کمتر زمین در مقایسه با نصب سایر محصولات قابل ذوب می‌شود.
  • لوله پلی اتیلن که با فیوژن حرارتی متصل می‌شود، اتصالات بدون نشتی را فراهم می‌کند.
  • لوله پلی اتیلن سطح خطرناکی از سموم را در حین تولید و فیوژن در هوا منتشر نمی‌کند یا سموم را در زمان مصرف، در زمین یا آب وارد نمی‌کند.
  • لوله پلی اتیلن را می‌توان در کاربردهای لوله‌کشی بدون فشار بازیافت کرد.

انواع لوله پلی اتیلن

لوله و اتصالات پلی اتیلن چه کاربردهایی دارند؟

لوله‌های پلی اتیلنی به چند دسته تقسیم و طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • لوله پلی اتیلن تک جداره
  • لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت یا لوله کاروگیت
  • لوله‌های آبیاری
  • PEX
  • PERT

انواع اتصالات پلی اتیلن

لوله و اتصالات پلی اتیلن چه کاربردهایی دارند؟

  • اتصالات سه راهی: این اتصالات در سه جهت استفاده می‌شود تا خطوط لوله را انشعاب دهد.
  • اتصالات چهار راهی: این اتصالات در چهار جهت برای انشعاب‌سازی به کار می‌رود.
  • اتصالات تبدیل: این اتصالات پلی اتیلن دارای دو سر مهره است که برای اتصال دادن و پیچ کردنِ دو لوله استفاده می‌شود.
  • اتصالات زانویی: این اتصالات برای تغییر مسیر خطوط لوله‌کشی به کار می‌رود.
  • اتصالات فلنچ: این اتصالات به شکل دایره‌ای یا مربعی و در سایزهای مختلفی موجود است و برای سوراخ‌دار کردن اتصالات مابین لوله‌ها استفاده می‌شود.
  • اتصالات درپوش: این اتصالات برای انسداد و بستن مسیر یک خط لوله یا انشعاب به کار می‌رود.
  • اتصالات موفه کوتاه یا بلند: این اتصالات برای تنظیم کردن حجم ورودی و خروجی در قسمتی از لوله استفاده می‌شود.
  • اتصالات مغزی: این اتصالات برای متصل کردن لوله پلی اتیلن و اجزای خط لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اتصالات سیفون: این اتصالات برای تغییر دادن خطوط لوله در یک مسیر منحنی شکل و پر پیچ و خم استفاده می‌شود.
  • اتصالات نر و ماده لوله پلی اتیلن: این اتصالات برای متصل کردنِ پیچ دو لوله و رابط خطوط لوله به کار می‌رود و در سایزهای گوناگونی موجود است.
  • اتصالات بوشن: این اتصالات برای اتصال دو لوله با قطرهای متفاوت به کار می‌رود.
  • کمربند پلی اتیلن: این اتصالات با بکارگیری پیچ و مهره به دور لوله پلی اتیلن وصل می‌شود و مسئول انشعاب‌گیری لوله‌های فرعی از لوله‌های اصلی می‌باشد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن و PVC میتوانند به سایت بازرگانی سداب به نشانی sadabco.com و یا شماره تماس 02133901412 تماس بگیرند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز