خبرگزاری کار ایران

گوشی سرقتی چگونه ردیابی میشود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۷۹۰

گاهاً ممکن است با خطراتی مانند سرقت گوشی حتی در ملأعام مواجه شویم. حتی شاید برای خودتان نیز چنین اتفاقاتی رخ داده باشد که در یک مکان عمومی در حال صحبت با گوشی بوده‌اید که ناغافل تلفن‌تان توسط سارقان دزدیده و یا اینکه طی کشمکش‌هایی به گوشی‌تان آسیب وارد شده باشد.

این اتفاقات دردناک است اما نباید نا‌امید شوید چرا که راه‌های مختلفی برای پیگیری و ردیابی گوشی دزدیده شده وجود دارد. ضمن این که باید بدانید که قانون هم از شما حمایت خواهد کرد. پس لزومی ندارد که پیگیری تلفن همراه به سرقت رفته را به تأخیر بیندازید.

انواع دزدی

طبق قانون مجازات دزدی کردن یا ربودن مال از جرائمی است که مجازات‌های سنگین دارد که البته منوط به اثبات آنهاست. دزدی کردن بر دو نوع است. دزدی حدی و دزدی تعریزی که هر کدام از این موارد مجازات‌های مختص به خود دارند. حال قبل از آن که مبحث اصلی‌مان را آغاز کنیم به شرح مختصری از انواع سرقت می‌پردازیم:

  • دزدی حدی

مواردی که دزدی حدی را به اثبات می‌رساند زیاد هستند که از جمله می‌توان به دزدی کردن در شب، تعداد سارق بیش از دو نفر، داشتن سلاح در دزدی، بالا رفتن سارق از دیوار و مواردی از این دست. واضح است که اگر موارد گفته شده به اثبات برسند و سرقت نیز تأیید شود مجازات زیر در انتظار سارق خواهد بود:

- قطع کردن انگشت سارق (4 انگشت).

- قطع کردن پای چپ سارق (از قسمت پایین برآمدگی).

- حبس و در نهایت اعدام.

  • دزدی تعزیری

این نوع دزدی نیز مجازت تعیین شده از قبل ندارد و حکم مجازات کاملاً بسته به هر پرونده دارد و نظر قاضی بهترین مرجع خواهد بود. در این نوع دزدی، وکلای باتجربه می‌توانند با استفاده از تجربیات و ادله‌های خود، میزان جریمه‌ها را کاهش دهند. به طور کلی مجازات دزدی تعزیری از 1 روز تا 2 سال حبس خواهد بود. البته در این بین ممکن است بنا به نظر قاضی پرونده 74 ضربه شلاق نیز در انتظار سارق باشد.

روش قانونی پیگیری گوشی دزدیده شده

پر واضح است که نه تنها در مواقع دزدیده شدن گوشی، بلکه اگر به هر دلیلی تلفن همراه‌تان را گم کرده‌اید، می‌توانید موارد زیر را بکار بگیرید:

  • باید در اولین قدم اقدام به سوزاندن خط فعال روی گوشی کنید. برای این منظور کافی است که به خدمات اپراتور مورد استفاده‌تان مراجعه کنید. البته معمولاً به صورت غیرحضوری نیز می‌توان نسبت به سوزاندن سیم‌کارت اقدام کرد.
  • گام بعدی مراجعه به سامانه همیاب24 است. در این سایت به صورت کامل می‌توانید گوشی‌های سرقت شده در اپراتور‌های مختلف مخابراتی را پیگیری کنید. ضمن این که توسط سامانه همیاب 24 می‌توانید از خرید و فروش گوشی نیز جلوگیری کرده و حتی دسترسی خروج از مرز کشور را از سارقین سلب کنید.

نکته: دقت کنید که ردیابی گوشی‌های دزدیده شده توسط اپراتورهای مخابراتی با دسترسی به کد 15 رقمی IMEI نیز انجام می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که این کد احتمالاً روی کارتن گوشی و یا پشت محصول درج شده است.

  • مرحله‌ی بعدی بعد از به نتیجه رسیدن اعلام دزدیده شدن گوشی در سامانه همیاب24 خواهد بود که پر واضح است که در این صورت باید با مدارک مورد نیاز مانند مدرک شناسایی و فاکتور خرید گوشی به مراجع قضایی مراجعه کنید.
  • حال با مراجعه به یکی از مراجع قضایی، باید اقدام به طرح شکوایه کنید. ضمناً ثبت ثنا نیز باید در نظر گرفته شود تا از این طریق روال پرونده به اطلاع شما عزیزان برسد. در انتها نیز کارهای اداری به جهت مشخص شدن سارق و گوشی سرقت شده انجام خواهد شد.

پیگیری گوشی دزدیده شده توسط اپراتورهای تلفن همراه

ابتدا اعلام کنیم که اگر تا به الان سیم کارت‌تان را در طرح ریجستری ثبت نام نکرده‌اید، در اولین فرصت این کار را انجام دهید چرا که وقتی گوشی‌تان دزدیده شود، حتماً برای ردیابی، به ثبت‌نام سیم ‌کارت‌تان در این طرح نیاز خواهد بود. اما چگونه می‌توان از طریق اپراتورها تلفن‌های همراه به سرقت رفته را ردیابی کرد؟ برای این منظور همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، نیاز به کد IMEI گوشی خواهید داشت. این کد به راحتی در دسترس‌تان است لذا باید در حال حاضر که گوشی‌تان را در اختیار دارید با استفاده از شماره‌گیری کد دستوری #06#* کد IMEI را بدست آورید. البته اگر به هر دلیلی دسترسی به گوشی‌تان ندارید، احتمالاً با مراجعه به کارتن گوشی کد را پیدا می‌کنید.

حال با استفاده از کد IMEI و همینطور یکی از خطوط همراه اول، کد دستوری #سریال گوشی*2141*10* (برای همراه اولی‌ها) را شماره‌گیری کنید. به محض انجام این کار سرویس ردیابی گوشی فعال خواهد شد و پس از حصول نتیجه پیامکی به شما داده می‌شود تا بتوانید دیگر مراحل کار ردیابی را انجام دهید. اما اگر سیم کارت داخل گوشی‌ به سرقت رفته‌تان از نوع ایرانسل بوده است، باید مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • شماره‌گیر کد #6401* و ارسال عدد یک.
  • دقت کنید که بعد از ارسال عدد یک، 100 هزار تومان بعنوان هزینه ردیابی از حساب‌تان کسر می‌شود.
  • سپس باید کد IMEI گوشی را وارد و ارسال کنید.

حال باید منتظر باشید تا نتیجه درخواست‌تان بررسی و از طریق پیامک به شما اطلاع داده شود. ضمناً مانند روش همراه اول بعد از دریافت پیامک، باید دیگر مراحل قانونی پیگیری گوشی دزدیده شده را به سرانجام برسانید.

روش ردیابی گوشی سرقت شده با GPS

از دیگر روش‌هایی که می‌توان پیگیر گوشی دزدیده شده بود، بکارگیری از GPS است. البته استفاده از این روش منوط به فعال بودن اینترنت سیم کارت گوشی و همچنین GPS در آن است. ضمن اینکه در تلفن‌های آیفون و البته اندروید به ترتیب باید موارد Find My iPhone و  Android Device Manager نیز فعال باشند. نهایتاً با بکارگیری از این دو ویژگی‌ به راحتی می‌توان موقعیت حال حاضر گوشی را ردیابی کرد. البته توصیه می‌کنیم که اگر از قابلیت‌های عنوان شده اطلاعات مشخصی ندارید، حتماً در این خصوص پیگیری کنید.

در هر حال این دو روش بسیار خوب عمل می‌کنند که در صورت اینکه نتوانید از آنها بهره ببرید، ملزم به استفاده از روش قانونی عنوان شده در این مقاله خواهید بود.

گوشی سرقتی چگونه ردیابی میشود

وکیل کیست؟

وکیل فردی است که دارای مجوز بوده و در امور حقوقی به دیگران مشاوره و می‌کند. وکیل امروزی می‌تواند جوان یا پیر، مرد یا زن باشد. دفاع از حقوق افراد در مسائل مختلف یکی از صدها وظایف وکیل‌هاست که در ادامه به جزئیات بیشتری از آن نیز خواهیم پرداخت.

وکیل سرقت و نقش آن در بازپس‌گیری اموال

گاهاً ممکن است یقین داشته باشیم که دزد گوشی تلفن همراه‌مان را می‌شناسیم اما هیچ ادله و مدرکی برای اثبات آن در دسترس‌مان نیست. در این‌گونه موارد کمک یک وکیل، راه‌گشا می‌باشد. همانطور که می‌دانید یک وکیل با آشنایی کامل به تمامی مقررات، ساده‌تر می‌تواند یک پرونده‌ی به ظاهر پیچیده را حل و فصل کند.

ضمن اینکه در نظر بگیرید که یک وکیل کاربلد و متخصص، راه‌ها و سند و مدرک بیشتری در اختیار دارد و با توجه به اینکه نسبت به متهم تجربه‌ی بیشتری در این زمینه دارد، خیلی راحت‌تر می‌تواند از حق موکلش دفاع کند. با این حال توصیه اکید داریم که اگر برای موارد دزدیده شدن اموال مانند تلفن همراه، سر و کارتان به وکیل می‌افتد، حتماً از متخصص‌ترین و باتجربه‌ترین آن استفاده کنید.

گوشی سرقتی چگونه ردیابی میشود

اثبات بی‌گناهی در سرقت با وکیل

توجه داشته باشید که وظایف یک وکیل سرقت بسیار گسترده است و شاید یکی از مهمترین آنها مربوط به اثبات بی‌گناهی در سرقت باشد. در این‌گونه موارد، وکیل وظیفه‌ی رد اتهام دزدی را نیز بر عهده خواهد داشت که در واقع این مورد یکی از مهمترین وظایف یک وکیل در این حوزه است است. به طور کلی یک وکیل باتجربه با جمع‌آوری مدارک و شواهد قابل اطمینان به خوبی می‌تواند نسبت به اثبات بی گناهی در سرقت اقدام کند.

همچنین در بعضی از پرونده‌های دزدی پیچیدگی‌های خاص نهفته است که در صورت عدم تجربه، به طور حتم، پرونده با شکست مواجه خواهد شد. البته اهمیت و دغدغه‌تان را از انتخاب یک وکیل مناسب به خوبی درک می‌کنیم، به همین علت در انتهای این مقاله یک تیم و کارگروه از وکلای خبره را به شما معرفی خواهیم کرد تا با کمترین دردسر کارهای اداری مربوط به پرونده‌های دزدی‌تان را به خوبی پیش ببرید.

انتخاب یک وکیل سرقت مناسب از تیم تخصصی وکلای بزرگمهر

همان‌طور که گفتیم انتخاب یک وکیل کارکشته مشکل است. اما جای نگرانی نیست! ما به شما عزیزان، تیم حرفه‌ای وکلای بزرگمهر را معرفی می‌کنیم که در هر لحظه می‌توانید از میان وکلای حرفه‌ای و باتجربه‌ای که در اختیار دارد، برای پیشبرد اهداف‌تان استفاده کنید. از مزیت‌های بکارگیری از وکلای بزرگمهر می‌توان به رسیدگی به پرونده‌های سرقت در کوتاه‌ترین زمان ممکن اشاره کرد. 

ضمناً توجه داشته باشید که وکلای بزرگمهر با گذراندن پرونده‌های موفق (نزدیک به 96 درصد پرونده‌ها) به یکی از تیم‌های کاملاً حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مانند سرقت، قتل، آدم‌ربایی و مواردی از این دست تبدیل شده‌ است. حال اگر به هر دلیلی نیاز به خدمات کار گروه وکلای بزرگمهر دارید، می‌‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی قرار داده شده با همکاران ما در بخش مشاوره در تماس باشید. در آخر یادآور می‌شویم که چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص دزدی و وکلای پرونده‌های سرقت دارید، می‌توانید به سایت وکلای بزرگمهر که همچون خبرگزاری‌های مرتبط با آن مانند خبرگزاری میزان، این‌گونه موارد را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند، مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز