خبرگزاری کار ایران

نکاتی درباره خریدهای اینترنتی و روش‌های شکایت از آن

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۵۸۶

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که در خریدهای اینترنتی با  فروش محصول تقلبی به جای محصول اصلی و یا تحویل محصول بی کیفیت و یا حتی محصولی متفاوت با آنچه که درخواست کرده‌اید مواجه شوید؟ عکس العمل فروشنده چه بوده؟ آیا به اعتراض شما پاسخ داده؟ آیا اتفاق افتاده که فروشنده جواب تلفن شما را ندهد؟

در جامعه امروز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت و ازدحام و به خصوص در سال های اخیر شیوع بیماری خرید به صورت اینترنتی روز به روز طرفدار بیشتری پیدا می‌کند.

علاوه بر این عواملی مانند عدم لزوم اجاره مکان، عدم پرداخت مالیات، جلوگیری از ازدحام و...  باعث توجه بیشتر افراد به این سبک از خرید می‌شود.

از طرفی معایبی که این گونه خریدها دارند قابل چشم پوشی نیست. معایبی از قبیل عدم امکان تست یا دیدن محصول قبل از خرید یا معیوب بودن کالا یا شباهت نداشتن با عکس ارائه شده و...

موسسه حقیقت گستر در این مقاله اطلاعاتی درباره خرید و فروش اینترنتی و حقوق خریدار و فروشنده و نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی در اختیار شما قرار داده. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی از بهترین وکلای تهران با این موسسه تماس بگیرید.

(( برای تماس با وکیل مجرب تهران کلیک کنید. ))

حقوق مصرف کننده:

ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال 1382 بیان می‌دارد: (فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات بایستی اطلاعات مؤثر در‌تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان جهت خرید و یا قبول شرایط را از زمان مناسبی قبل از عقد ‌در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.) و در مورد حق انصراف از خرید ماده 37 همین قانون بیان می‌دارد: (در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت‌برای انصراف (‌حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد.‌ تنها هزینه تحمیلی بر مصرف‌کننده هزینه بازپس فرستادن کالا خواهد بود.)

این قانون بیان می‌دارد در صورت عدم موجودی کالا یا عجز از ارائه خدمات فروشنده باید فورا مبلغ دریافتی را مسترد کند. و اگر معلوم شود از ابتدا امکان ایفا تعهد نبوده است و متعهد از این موضوع آگاه باشد علاوه بر جبران خسارت برای آن ضمانت اجرای کیفری وجود خواهد داشت.

قانونگذار در ماده 41 قانون تجارت الکترونیکی در مورد ارسال کالایی جز کالای درخواستی تعیین تکلیف کرده است: ( درصورتی که تأمین کننده، کالا یا خدمات دیگری غیر از موضوع معامله‌ یا تعهد را برای مخاطب ارسال نماید، کالا و یا خدمات ارجاع داده می‌شود و هزینه ارجاع ‌به عهده تأمین کننده است. کالا یا خدمات ارسالی مذکور چنانچه به عنوان یک معامله یا ‌تعهد دیگر از سوی تأمین کننده مورد ایجاب قرار گیرد، مخاطب می‌تواند آن را قبول کند در صورتی که تأمین کننده، کالا یا خدمات دیگری غیر از موضوع معامله ‌یا تعهد را برای مخاطب ارسال نماید، کالا و یا خدمات ارجاع داده می‌شود و هزینه ارجاع ‌به عهده تأمین کننده است. کالا یا خدمات ارسالی مذکور چنانچه به عنوان یک معامله یا ‌تعهد دیگر از سوی تأمین کننده مورد ایجاب قرار گیرد، مخاطب می‌تواند آن را قبول کند.)

تبلیغات یا مارکتینگ کالا یا خدمات هم باید بر طبق اصولی باشد که باعث مغبون شدن یا اشتباه در فهم نشود. در این راستا ماده 50 قانون تجارت الکترونیکی می‌گوید: ( تأمین کنندگان در تبلیغ کالا و خدمات خود نباید مرتکب فعل یا ترک ‌فعلی شوند که سبب مشتبه شدن و یا فریب مخاطب از حیث کمیت و کیفیت شود.)

‌سوال متدوال این است که در صورت نقض قوانین به وسیله فروشنده‌های اینترنتی چگونه می‌توان احقاق حق نمود و شکایت کرد؟

در حال حاضر برای شکایت از فروشگاه اینترنتی 3 راه اصلی وجود دارد:

  1. شکایت از طریق پلیس فتا
  2. شکایت از طریق سایت نماد اعتماد الکتریکی
  3. شکایت از طریق مرجع قضایی

نکاتی درباره خریدهای اینترنتی و روش‌های شکایت از آن

شکایت از طریق پلیس فتا

نحوه شکایت از طریق پلیس فتا این گونه است که هنگامی که جرمی علیه شما در فضای مجازی انجام شد می‌توانید با مراجعه به سایت اینترنتی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به نشانی www.cberpolice.ir  مراجعه کنید. سپس روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنید. در این بخش، مشخصات، نشانی و شماره تلفن به همراه موضوع شکایت خود را ثبت کنید. پلیس فتا در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد. همچنین برای اطلاع از نشانی مراکز پلیس فتا یا دادسراهای پلیس رایانه‌ای هم می‌توانید به همین سایت مراجعه کنید.

توجه کنید اگر شکایت شما از یک صفحه‌ی فروشگاه مجازی تلگرامی یا اینستاگرامی باشد، باید به بخش گزارش تخلف شبکه‌ی اجتماعی رفته و با درج اطلاعات لازم شکایت خود را نسبت به یک کانال یا صفحه مجازی در شبکه های اجتماعی به پلیس فتا اطلاع دهید.

   شکایت از طریق سایت نماد اعتماد الکتریکی

   سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، سامانه تخصصی شکایت از فروشگاه‌های آنلاین است. برای استفاده از این وب سایت، باید سایتی که از آن خرید کرده‌اید نماد اعتماد الکترونیکی یا همان ای-نماد داشته باشد. اگر سایتی دارای ای-نماد واقعی باشد هنگامی که روی لوگوی ای-نماد کلیک می‌کنید، به صفحه ای وارد خواهید شد که در آن نام صاحب امتیاز، تاریخ اعتبارنامه نماد و.... مشخص شده است. برای استفاده از سایت ابتدا باید در سامانه عضو شوید. اگر عضو هستید نام کاربری و کلمه عبور را وارد می‌کنید. بعد از ورود به سایت از قسمت شکایات گزینه شکایت از کسب و کار را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده توسط وب سایت، از قبیل نام سایت و نوع شکایت (مانند دیرکرد در تحویل کالا، عدم بازپرداخت وجه، مغایرت کالای تحویل شده با تبلیغات و...) و شماره رهگیری و.... را وارد نمایید. شما می‌توانید توضیحاتی در مورد نحوه خرید و مشکل پیش آمده و حتی اگر مستنداتی مانند عکس یا فیش واریزی دارید وارد نمایید. در پایان بر روی دکمه ارسال کنید تا شکایت شما ارسال شود. شما می‌توانید از طریق همین سامانه مراحل شکایت را پیگیری نمایید.

نکاتی درباره خریدهای اینترنتی و روش‌های شکایت از آن

شکایت از طریق مرجع قضایی

راه سوم پیشنهادی، شکایت از طریق مراجع قضایی می‌باشد. در این روش شما باید به دادسرای جرائم رایانه‌ای محل سکونت خود و یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. شکواییه خود را مبنی بر وقوع جرم توسط فروشگاه اینترنتی به دادسرا ارائه ‌دهید. دادسرا تحقیقات مقدماتی را آغاز می‌کند و پس از احراز دلایل قانونی و برای بررسی بیشتر پرونده را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. توجه کنید در حال حاضر برای استفاده از این روش باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام نمایید.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز