خبرگزاری کار ایران

مواد ضد سایش؛ ناجی ماشین آلات صنعتی {کاربرد، بررسی انواع و خرید از فولاد اصفهان}

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۱۹۴

مواد ضد سایش (Anti-wear Additives) مهمترین مواد و افزودنی ها در صنایعی هستند که کاهش اصطکاک قطعات و ماشین آلات بسیار مهم است. بد نیست بدانید که میزان هدر رفت منابع ناشی از سایش سطح فلزات در دستگاه ها و غیره، سالانه هزینه زیادی در بردارد. در سیستم های روانکاری و غیره به دلیل اصطکاک، سطوح تماس دچار سایش، فرسایش، حفره دار شدگی و ورقه ورقه شدگی می شوند. با خرید مواد ضد سایش با کیفیت می توانید بسیاری از هزینه های جانبی را کاهش دهید.

کاربرد مواد ضد سایش در صنعت

مواد ضد سایش که به عبارت دقیقتر مواد افزودنی ضد سایش هستند، پس از افزوده شدن به فلزات مختلف مانند فولاد ضد سایش، به شکل یک لایه محافظت کننده بر روی سطح فلز تشکیل می شوند. اگر در صنعت کاری شما هم، شرایط محیطی به نحوی است که قطعات با سرعت زیاد با یکدیگر در تماس هستند، برای کاهش نرخ مداوم سایش قطعات، باید از این مواد استفاده کنید. با این حال شرایط کاری باید در دما و فشار پایین باشد تا بیشترین اثرگذاری را از خود نشان دهند.

با توجه به اینکه مواد افزودنی ضد سایش ذاتا خاصیت خورندگی روی فلزات دارند، باید صرفا مواد افزودنی خریداری کنید که تناسب عالی بین خاصیت خورندگی و حفاظت کنندگی در برابر سایش داشته باشند. به عبارت دیگر فرایند تولید آنها باید به شکل حرفه ای فرموله شده باشد.

 

انواع مواد ضد سایش

انواع مواد ضد سایش به مرحله تولید می رسند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و شما باید بتوانید بهترین مواد را متناسب با نیاز و صنعت کاری خود انتخاب کنید:

  • زینک دی تیو فسفات (ZDP)
  • زینک دی آلکیل دی تیو فسفات (ZDDP): یکی از رایج ترین و پرکاربردترین مواد شیمیایی ضد سایش در صنایع مختلف است که در ساخت روغن موتور هم استفاده می شود. این ماده نه تنها خاصیت ضد سایندگی بلکه ضد خورندگی و آنتی اکسیدانی هم دارد. از جمله کاربردهای دیگر این نوع ماده شیمیایی ضد سایش می توان به کم کردن میزان سایش در پمپ هیدرولیک، گیربکس و انتقال دهنده های نیرو اشاره کرد.
  • تری کِرسیل فسفات (TCP): از معدود مواد ضد سایش که قابلیت کاربرد در صنایع با دمای کاری بالا نیز دارد. از این ماده ضد سایش به عنوان ماده افزودنی فشار پذیر (EP) هم استفاده می شود. در صنایع به عنوان یکی از مواد سازنده روغن های میل لنگ و سیالات هیدرولیک به کار می برند.
  • هالوکربن ها (پارافین های کلردار یا کلره): برای صنایعی که به کاهش اصطکاک بین قطعات در دمای پایین و فشار بالا نیاز باشد.

مواد ضد سایش؛ ناجی ماشین آلات صنعتی {کاربرد، بررسی انواع و خرید از فولاد اصفهان}

مواد ضد سایش ZDDP با کاربرد گسترده در صنایع

 

فولاد ضد سایش از بهترین انواع فولاد برای جلوگیری از ساییدگی قطعات

در برخی صنایع امکان استفاده از مواد ضد سایش نیست مثل صنایعی که تحت دما و فشار زیاد کار می کنند. در این شرایط مواد شیمیایی ضد سایش خاصیت خود را از دست می دهند. یکی از راهکارها استفاده از فولاد ضد سایش در ساخت قطعات و ماشین آلات مختلف می باشد.

فولادهای ضد سایش یا AR Steel نوعی از فولاد ساخته شده از ورق آلیاژی پرکربن می باشد. این نوع فولادها دارای عناصر مختلفی مولیبدن، گوگرد، فسفر، منگنز، بور و نیکل هم هستند که بسته به نوع صنایع، میزان آنها متفاوت است. این نوع فولادها تحت فرایند دو مرحله ای Q&T تولید می شوند تا ساختار دانه ای ورق های ضد سایش تغییر کرده و میزان سختی و شکل پذیری فولاد بیشتر شود.

فولاد ضد سایش انواع مختلفی دارد که می توان به هاردوکس، دورستات، دیلیدور، ولدوکس، کرسابرو و راک استار اشاره کرد. خصوصیات شیمیایی متفاوت هر یک از این فولادها باعث کاربرد متفاوت آنها در صنایع شده است. برای خرید فولاد ضد سایش باید دقت داشته باشید که درجه سایش آنها بین سطح 1 تا 3 (به ترتیب افزایشی) برحسب مقاومت در برابر سایش تقسیم بندی می شود. ضمنا عواملی مثل درجه سختی، درجه سایش فولاد مدنظر، نوع فولاد، وزن نهایی و نوسانات ارزی بر روی قیمت نهایی تأثیر می گذارند.

 

پودر سخت کننده، مورد نیاز برای ساخت بتن های ضد سایش

پودر سخت کننده (Concrete Hardening Powder) که به پودر ضد سایش هم معروف است برای تولید بتن های مقاوم در برابر ساییدگی بسیار مهم می باشد. همانطور که می دانید سطوح بتن بخاطر واکنش با مواد شیمیایی مختلف، عبور و مرور ماشین آلات گوناگون و رفت و آمدهای دائمی، در معرض ساییدگی است. بهترین راه برای جلوگیری از این رخداد، استفاده از مواد ضد سایش خاص به نام پودر ضد سایش بتن می باشد.

قبل از خرید پودر سخت کننده باید به خصوصیات فنی و ویژگی های آن توجه داشته باشید. مهمترین مواردی که باید هنگام خرید پودر ضد سایش بتن به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

  • رنگ محصول: پودرهای سخت کننده چندین رنگ دارند که یکی از ویژگی های ظاهری آنهاست. بسته به هدف و نظر شما، با رنگ های مختلف قابل تولید می باشد.
  • مقاومت فشاری (Compressive strength): بسته به نوع پودر خریداری، مقاومت فشاری هم متفاوت است. باید با توجه به نوع کاربرد و محل استفاده این پودرها، از مدلی که مقاومت فشاری مناسب دارد خریداری کنید.
  • مقاومت در برابر سایش: بسته به شرکت سازنده و کیفیت ساخت، درجه مقاومت به سایش در بین پودرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. موقع خرید به این مورد توجه داشته باشید.
  • افزودنی های سازگار: این مواد افزودنی به منظور سازگاری پودر ضد سایش با بتن و سایر اجزای تشکیل دهنده، استفاده می شوند. تمامی این افزودنی ها از پلیمر نفتالن و پلیمر ملامین ساخته شده اند اما مقدار و سایز آنها در پودرهای مختلف متفاوت است که باید موقع خرید توجه داشته باشید.

این محصول در برابر فشار و کلیه عوامل ساینده، عوامل محیطی مثل نور خورشید، باد و باران و سایر عوامل مقاوم است. اگر شما هم به دنبال خرید این محصول هستید بد نیست بدانید که برای محوطه و کف سالن های کارخانجات صنعتی، پارکینگ و محل نگهداری ماشین آلات، سکوهای سوخت گیری و بارگیری خودرو، سردخانه های صنعتی، کارواش ها، در محل نصب توربین ها و ژنراتورها و نیروگاه ها و غیره قابل استفاده است.

مواد ضد سایش؛ ناجی ماشین آلات صنعتی {کاربرد، بررسی انواع و خرید از فولاد اصفهان}

پودر سخت کننده یا مواد ضد سایش بتن

شرکت فولاد اصفهان تولید کننده معتبر مواد ضد سایش و سخت کننده

شرکت فولاد اصفهان به عنوان یکی از شرکت های با سابقه و حرفه ای در زمینه تولید انواع فولاد از جمله فولاد ضد سایش، مواد ضد سایش و پودر سخت کننده بتن یا ضد سایش بتن توانسته جایگاه خود را در بازار داخلی تثبیت کند. در این مجموعه به کمک دانش تخصصی و فنی مهندسین بهترین محصولات تولید می شوند و صدها مشتری حقوقی و هزاران مشتری حقیقی این مجموعه به همراه رضایت کاری بالا، گواهی بر سطح بالای کیفی کار می باشد. کارشناسان این مجموعه در امر مشاوره خرید متریال مناسب همراه شما هستند.

منابع:

sciencedirect.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز