خبرگزاری کار ایران

چه عواملی موجب گرایش جوانان به اعتیاد می شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۰۶۰

 

این سوال را از آقای قاسم زاده مدیریت موسسه راهی به سوی نور با بیش از 20 سال سابقه در زمینه ترک اعتیاد پرسیدیم .

ایشان در پاسخ به این سوال 6 عامل را از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی مسئله اعتیاد جوانان دانست .

مهمترین عواملی که باعث اعتیاد جوانان می شوند عبارتند از :

1 – زمینه های خانوادگی : الگوهای نامناسب رفتاری اطرافیان منجر به تقلید کور کورانه نوجوانان از آنان می شود . سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل ، اعتیاد به مواد مخدر و سایر کجروی های اخلاقی در خانواده موجب بدآموزی و زمینه سازی برای شروع انحرافات و آسیب های اجتماعی در فرزندان می شود . در چنین خانواده هایی نوجوانان به جای این که به فکر انجام فعالیت های مثبت و سازنده باشند مدام در صدد یافتن راه هایی برای مقابله با آثار این بحران ها هستند و در بدترین شرایط نیز خود درگیر آن می شوند 

2 – فقر مادی خانواده : به رغم این که بین فقر مادی خانواده و اعتیاد به مواد مخدر هیچ ارتباطی وجود ندارد ولی عامل مهمی در معتاد شدن جوانان جامعه است . زیرا به دلیل فقر و نداری امکان دسترسی به بسیاری از امکانات آموزشی را از دست می دهند و هیچ تخصص و حرفه ای پیشه نمی کنند و در نتیجه در بازار کار سهم عمده ای ندارند . همین امر موجب کشیده شدن گروهی از جوانان به سمت و سوی فروش مواد مخدر و استفاده از آن را فراهم میسازد .

3 – اختلافات خانوادگی : آمارها نشان می دهند نوجوانانی که والدینشان دچار مشکلات و مسائل اخلاقی – رفتاری هستند ، بیشتر در معرض خطر اعتیاد و مصرف مواد مخدر هستند . این مشکلات منجر به عدم امنیت و فشار روانی بر جوانان و نوجوانان می شود و آنان را از محیط امن خانواده دور می سازد . همین امر موجب ارتباط بیشتر او با دوستان و گاه افراد مساله داری می شود که زمینه ساز بسیاری از مسائل اجتماعی بعدی می شوند .

4 – خصوصیات و ویژگی های نوجوانان و جوانان : در خیلی از موارد مشاهده می شود جوانان و نوجوانانی که مضطرب ، پریشان ، افسرده و منزوی هستند مرتب دچار شکست های گوناگون تحصیلی – اجتماعی می شوند و عزت نفس ، خویشتنداری و اعتماد به نفسشان را از دست می دهند و به سیگار ، الکل ، مواد مخدر و... به عنوان راهی برای رهایی و فرار از این مشکلات روی می آورند .

5 – فشار دوستان و همسالان : گروهی از نوجوانان به دلیل سازگاری با دوستان و همسالانشان و یکرنگ شدن با آنها چنان موجودیت فردی – خانوادگی خود را فراموش می کنند که در برابر هر تقاضایی سر تعضیم فرود می آورند . هر چه روابط بین والدین و فرزندان نوجوان خود کاهش یابد ارزش همسالان و روابط گروهی برای آنان بیشتر می شود .

6 – عدم آگاهی و کم سوادی : افرادی که از سواد کم و تحصیلات کمتری برخوردارند آسیب پذیرتر از افرادی هستند که نسبت به مضرات و تاثیرات سو مصرف این گونه مواد اطلاع دارند . هر چند نمیتوان میزان تحصیلات افراد را عاملی برای مصرف این گونه مواد دانست اما تحقیقات بسیاری نشان می دهد که هر چه سواد و میزان تحصیلات قشر جوان بالاتر باشد کمتر به اعتیاد و استفاده از مواد روی می آورند.

نقش پدر و مادر و خانواده در اعتیاد چیست ؟

آقای قاسم زاده اضافه کردند که : خانواده مهمترین رکن در مسئله اعتیاد شخص را دارد. بررسیهای متعدد نشان داده است که اگر کودک مورد توجه خانواده واقع نشود و یا از خانواده طرد شود و یا برعکس اگر بیش از حد مورد توجه و حمایت واقع شود آماده کجروی ، ناسازگاری و تجاوز به حقوق دیگران خواهد شد. در صورت مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه و گوشه گیری سریعا با مراکز مشاوره تماس برقرار کنید . موسسه راهی به سوی نور با بیش از 20 سال سابقه در زمینه ترک اعتیاد فعالیت دارد .

آقای قاسم زاده خاطرنشان کردند : چیزی به عنوان مصرف تفننی وجود ندارد . این جمله اغلب برای کسانی است که هنوز به مرحله آسیب های شدید روانشناختی ، جسمانی و اجتماعی در اعتیاد نرسیدند . مواد یک دودش زیاد و هزار دودش کم است . مصرف مواد مخدر در اوایل طوری به نظر می رسد که تفننی است و یا قابل کنترل می باشد و افراد هنوز از فاجعه ای که در راه است هیچ خبری ندارند اما در نقطه ای به خصوص مصرف شخص در حالت غیر ارادی و غیر قابل کنترل به خود می گیرد .

مدیریت موسسه ترک اعتیاد راهی به سوی نور به این نکته اشاره کردند که : هدف اصلی ما پاک کردن معتادان و پاک ماندن آنها می باشد تا پیام بهبودی خود را به گوش دیگر معتادانی که در حال عذاب کشیدن هستند برسانند . بهترین وسیله ترک اعتیاد برای یک فرد معتاد ، دیدن یک معتاد در حال بهبود است . ما در موسسه راهی به سوی نور این شرایط را همراه با کادر درمانی مجرب متشکل از روانشناس ، روانپزشک ، پزشک و مددکارهای زبده فراهم ساختیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز