خبرگزاری کار ایران

معرفی لامپ رشد گیاه

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۴۴۸

جمعیت جهان هر روز بیشتر می شود، خشکسالی و تغییرات آب و هوا هم باعث شده است که همه به فکر تولید غذایی سالم برای انسان و تهیه خوراک دام به روش های جدیدتر باشند تا بتوانند از همه زمین ها حداکثر استفاده را بکنند. یکی از این روش ها استفاده از لامپ رشد گیاه است تا بتوان در هر جایی حتی منزل خود، گیاهان و سبزیجات را پرورش دهیم.

آشنایی با لامپ رشد گیاه

جمعیت جهان هر روز بیشتر می شود، خشکسالی و تغییرات آب و هوا هم باعث شده است که همه به فکر تولید غذایی سالم برای انسان و تهیه خوراک دام به روش های جدیدتر باشند تا بتوانند از همه زمین ها حداکثر استفاده را بکنند. یکی از این روش ها استفاده از لامپ رشد گیاه است تا بتوان در هر جایی حتی منزل خود گیاهان و سبزیجات را پرورش دهیم. اولین بار یک گیاه شناس روسی به نام آندری فامینتسن توانست با استفاده از نور مصنوعی امکان رشد گیاهان را ایجاد کند.

لامپ رشد گیاه به دو روش عمل می کند :

-تولید طیف الکترومغناطیسی شبیه نور خورشید

- آماده کردن طیفی از نور که متناسب با شرایط و نیاز های گیاهان در مراحل رشد باشد.

عوامل موثر بر رشد گیاه با استفاده از لامپ رشد گیاه

-نوع رنگ لامپ رشد

-دما

-طیف های خروجی از لامپ

-تغییرات مرتبط با شدت نور

-نوع گیاه کشت شده

-مرحله کاشت (جوانه زدن، گلدهی، میوه دهی)

چگونه در منزل خود با کمک لامپ رشد گیاه  یک مزرعه کوچک بسازیم؟

-برای انجام این کار در منزل باید فضایی شبیه فضای باز آماده کنید.

-یک لامپ رشد گیاه مناسب را تهیه کنید. (لامپی که می خرید تمام رنگ هایی که در نور خورشید وجود دارد را داشته باشد.)

-درمرحله بعد لامپ رشد گیاه را با توجه به دستورالعملی که درون جعبه است نصب کنید.

-لامپ ها را در جای محکم در راستای گیاه بگذارید.

-دقت داشته باشید که قدرت و شدت نور به اندازه مورد نیاز گیاه باشد، باید محیطی شبیه فضای باز با نور خورشید فراهم شود.

-لامپ ها را هر روز 6 تا 10 ساعت خاموش کنید تا محیطی مانند تاریکی شب برای گیاهان به وجود آید.

-بعضی از لامپ ها، نانومتر مخصوص رشد گیاه دارند که نور تولید شده، شبیه نور خورشید است، این لامپ ها برای رشد گیاهان و نهال های جوان بسیار مناسب است.

-هر هفته گیاهان خود را زیر لامپ رشد گیاه بچرخانید زیرا نور در مرکز لامپ قوی تر است در نتیجه چرخاندن گیاه باعث می شود که آن ها به طور یکسان رشد کنند.

-لامپ رشد گیاه را هر 4 تا 6 هفته بررسی کنید و لامپ را تمیز کنید تا نور بهتر به گیاه برسد.

-توجه شود لامپ به گیاه خیلی نزدیک نباشد زیرا نور به طور مستقیم به گیاه می تابد و نزدیک بودن به لامپ باعث می شود که ما نتیجه دلخواهمان را نگیریم. بهتر است بعد از نصب لامپ دست خود را روی برگ گیاه نگه داریم اگر گرما را حس کردیم یعنی لامپ به گیاه نزدیک است.

-به اندازه کافی گیاهان را آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید ولی خاک را خیس نکنید.

-لامپ هایی که رنگ آنها تیره می شود را با لامپ جدید عوض کنید چون لامپ ها عمر مفید خود را از دست داده اند و کارایی ندارند.

-گیاهان خود را هنگامی که به اندازه کافی رشد کردند، برداشت کنید و از حاصل دسترنج خود استفاده کنید.

تفاوت LED معمولی با  LEDمخصوص رشد گیاه  

ال ای دی معمولی مخصوص روشنایی منازل و اماکن است و بر رشد گیاه اثری ندارد حتی بعضی مواقع اثر منفی دارد و باعث رشد علفی گیاه می شود.

LED مخصوص رشدگیاه از ترکیب 11 نانومتر و طیف نور است که برای رشد گیاهان سودمند است.

استفاده از لامپ رشد در منزل

استفاده از لامپ رشد در منزل برای سلامتی انسان مضر نیست بلکه با ایجاد مکانی مناسب برای رشد سبزیجات ارگانیک در منزل، به سلامتی ما کمک می کند .

خصوصیات لامپ رشد گیاه ارزان

-شدت نور: لامپ رشد گیاه با قیمت ارزان باید مقدار نور کافی و متناسب با نیاز گیاه را در اختیارش قرار دهد.

-طیف مناسب: برخی از لامپ های رشد که کیفیت خوبی ندارند، نوری بیش از اندازه قرمز  یا بیش از اندازه آبی دارند که باعث به تاخیر افتادن گلدهی و رشد گیاه می شود. با توجه به نوع گیاه از لامپ رشدی استفاده کنید که طیف مناسب را داشته باشد.

باید دقت داشته باشید خرید یک لامپ رشد ارزان ولی بی کیفیت در حقیقت اتلاف هزینه است و مجبور خواهید شد که برای خرید یک لامپ رشد دیگر هزینه بپردازید.

پروژکتور رشد گیاه

پروژکتور رشد گیاه از پاور LED هایی تشکیل شده که بسته به نوع گیاه، چیدمان های گوناگونی از طیف ها دارد و به صورت پروژکتور هایی با لنز 60 و 90 عرضه می شود.

مزایای پروژکتور رشد گیاه مانند بازدهی بالا به نسبت توان، عمر بالا، اندازه کوچک، آسان بودن تنظیم زمان تابش لامپ و کارایی بالا در دمای پایین، باعث شده که استفاده از آن در سالن های گلخانه ای مقرون به صرفه باشد و به آن توجه شود.

معرفی لامپ رشد گیاه

پروژکتور رشد گیاه  1

سری مولتی چیپ رشد گیاه چیست؟

بهترین طیف نوری برای گیاهان گلدار توسط سری مولتی چیپ ها تولید می شود که از 9 باند نوری تشکیل شده است.

کشاورزی عمودی (ورتیکال فارمینگ)

این کشت به آن دلیل که بذر ها در فاصله های معینی از هم در چندین طبقه، داخل گلدان نشاء (راکول) کاشته شده اند، کشت طبقاتی نامیده شده است. این طبقات از پایین به بالا روی هم قرار دارند وکل پروژه به صورت عمودی سازماندهی شده است.

نام دیگر این نوع کشاورزی، پلنت فکتوری (کارخانه گیاهی) می باشد. در این کشاورزی طریقه کشت، کوددهی و آبیاری با کشاورزی معمولی فرق دارد. در کشاورزی معمولی تمام گیاهان روی زمین و به صورت افقی کاشته می شوند.

کاشت گیاه در طبقات عمودی باعث شده است که در کمترین جا بیشترین محصول، کاشت و برداشت  شود.

نکات مهم در کشت عمودی

 -فضا باید سرپوشیده باشد.

-تامین نور توسط لامپ های رشد گیاه انجام  شود.

-کوددهی و آبیاری تمام اتوماتیک انجام شود.

-در این روش از بستر های کشت مدرن (راکول و ... ) استفاده شود.

کشاورزی عمودی نیازمند کار گروهی می باشد که هر کس باید در یک بخش مهارت کافی را داشته باشد در غیر این صورت از روش آزمون و خطا استفاده می شود که با توجه به هزینه ها و زمانی که صرف می کنند، پیشنهاد نمی شود.

معرفی لامپ رشد گیاه

کشت عمودی 1

در سال 1390 تیمی از جوانان دانشمند کشور با همکاری و همیاری دانشگاه تهران و چند مرکز علمی دیگر توانستند برای اولین بار در ایران تکنولوژی نور های مصنوعی رشد گیاهان را به طریقه کشت عمودی بومی سازی کنند.

کلام آخر

 شرکت ال ای دی سازان پس از سال ها تحقیق و توسعه درباره لامپ رشد گیاه توانسته اند این شرکت را به ثبت برسانند و با تولید محصولاتی با توان و کارایی بالا و متفاوت به موفقیت های زیادی برسند.

                                                   LEDsazan.irتماس با ما   09126464167

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز