خبرگزاری کار ایران

نقش عایق در تولیدات صنعتی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۷۴۲

انرژی، شاید یکی از ارزشمندترین چیزهایی باشد که با آن سر و کار داریم. علاوه بر این که در زندگی روزمره، با صورت‌های مختلف انرژی روبرو می‌شویم، وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم نیز به کمک انرژی تولید می‌شوند. از آن جایی که تولید این ماده، از راه‌های مختلفی انجام می‌شود که اتفاقا هزینه‌های پیدا و نهان زیادی هم دارد، استفاده‌ی بهینه از انرژی، اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

این استفاده‌ی بهینه، هم مربوط به زندگی روزمره‌ی ما می‌شود، و البته با توجه به مقیاس کاربرد، در شرایط صنعتی حتی اهمیت بیشتری خواهد داشت. در ادامه، درباره‌ی کاربردهایی که مواد عایق در صنایع مختلف، چه تولید محصول و چه تولید کالا، دارند، بیشتر صحبت می‌کنیم.

استفاده از عایق‌های صنعتی در تولید کالاهای مختلف

تولید محصولات فیزیکی، معمولا نیاز به فراهم کردن شرایط خاصی دارد. این شرایط شامل مواردی مثل دما و رطوبت محیط، تا مساحت و سایر ویژگی‌های محیطی می‌شود. در تولید یک کالا، بیش از هر چیزی، نیاز به کنترل این موارد دارید. در این فرآیند، استفاده از صورت‌های مختلف انرژی، نقش اصلی را در رسیدن به هدف و تولید موفقیت‌آمیز محصول دارد. اما از طرف دیگر، استفاده‌ی زیاد از انرژی، سبب می‌شود تا احتمال آسیب رسیدن به محیط زیست، یا به صورت مستقیم با افزایش آلودگی و یا به صورت غیر مستقیم با افزایش نیاز به تولید انرژی که بعضا به محیط زیست هم آسیب می‌رساند، افزایش یابد. برای همین استفاده از عایق در هر شرایطی که می‌تواند منجر به اتلاف انرژی شود، امری ضروری است.

عایق‌های صنعتی، از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که هر یک برای شرایطی مناسب است. برخی از آن‌ها کاربرد عایق حرارتی دارند و برخی دیگر برای جلوگیری از نفوذ رطوبت یا حتی جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بین برخی از آن‌ها نیز هستند که کاربردهای چندگانه دارند و استفاده از آن‌ها برای اهداف مختلف انجام می‌گیرد. پشم شیشه و پشم سنگ، از قدیمی‌ترین موادی هستند که برای ساخت عایق‌های مختلف صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود. عایق‌هایی که از این جنس ساخته شده‌اند، هنوز هم در بازار طرفداران زیادی دارند. اما با پیشرفت تکنولوژی‌ها، مواد اولیه‌ی جدید هم وارد بازار شده‌اند که امکان استفاده از آن‌ها در ساخت عایق‌های صنعتی نیز وجود دارد.

پلیمر الاستومریک، یکی از این مواد است که با استفاده از مواد نفتی ساخته می‌شود. عایق‌هایی را که از این مواد ساخته می‌شوند، عایق الاستومری می‌نامند. این نوع از عایق‌ها، کاربردهای مختلفی در صنعت دارند. از آن‌ها می‌توان به عنوان عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی استفاده کرد. اما یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آن‌ها، عایق لوله‌های مختلف است. حفظ دمای سیال داخل لوله، عموما از اهمیت بالایی در صنایع مربوطه دارد. از آنجایی که دمای حداقلی برای به ثمر رسیدن محصول مورد نیاز است، استفاده از عایق سبب می‌شود تا نیاز به تولید دمای بیشتر نباشد. البته کاربردهای دیگر مانند عایق صوتی و رطوبتی نیز می‌تواند در چنین شرایطی مفید باشد. آلودگی صوتی که بر اثر تولیدات کارخانه‌ای ایجاد می‌شود، می‌تواند بیش از حد استاندارد بوده و به افراد و محیط زیست اطراف، آسیب‌های جدی وارد کند.

نقش عایق در تولیدات صنعتی

استفاده از عایق‌های صنعتی در صنایع خدماتی

ساز و کارهایی که در صنایع خدماتی وجود دارد، می‌تواند تا حد زیادی مشابه زندگی روزمره‌ی افراد باشد. استفاده از عایق‌های صنعتی، به طور عمومی در این صنایع، می‌تواند باعث جلوگیری از آسیبب رسیدن به ساختمان و بهبود شرایط محیطی برای افرادی باشد که در شرکت مشغول به کار هستند. اما جدای از این‌ها،‌ برخی از کسب و کارها، به تولید خدماتی خاص مشغول هستند که استفاده از نوعی از عایق‌ها را برای آن‌ها تبدیل به امری ضروری می‌کند. در ادامه، درباره‌ی این شرایط، به طور مفصل بحث می‌کنیم.

شرکتی را در نظر بگیرید که برای ارائه‌ی خدمات به مشتریان خود، نیاز به تولید محصولی دارد که به صورت صوتی عرضه می‌شود. ضبط صوت یکی از زمینه‌هایی است که حساسیت زیادی دارد و در صورت وجود عوامل مزاحم، می‌تواند به طور کلی، فرایند تولید محصول را متوقف کند. در چنین شرایطی، نیاز به استفاده از مواد عایق داریم که اولا ورود صداهای مزاحم را محدود کرده و حتی به صفر برساند. از طرف دیگر، از خروج صدا از محیط جلوگیری کرده و حتی منجر به افزایش کیفیت ضبط شود.

نقش عایق در تولیدات صنعتی

عایق‌هایی در بازار موجود هستند که آن‌ها را با نام آکوستیک استودیو می‌شناسند. این عایق‌ها که معمولا فرایند نصب آسانی هم دارند و خودتان هم در صورت نیاز می‌توانید با خریداری آن‌ها، به راحتی در فضای مورد نظر نصبشان کنید، می‌توانند هر فضایی را تبدیل به یک استودیوی ضبط صدا کنند. البته ناگفته پیداست که استفاده‌ی اصلی از آن‌ها، در همان استودیوها است.

آشنایی با عایق‌ها، برای این که از محصول خریداری‌شده اطمینان حاصل کنید، کافی نیست. با توجه به این که اجناس تقلبی و با کیفیت پایین در بازار، وجود دارد، برای خرید عایق صنعتی با کیفیت تضمین‌شده، باید به فروشنده‌های معتبر مراجعه کنید. شرکت آرام گستر پارس، با سابقه‌ای خوش در فروش انواع عایق‌های صنعتی، آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره و تضمین بهترین کیفیت برای مشتریان گرامی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز