خبرگزاری کار ایران

مزیت های اجرای روف گاردن در ساختمان های شهری

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۰۱۶

شاید تا کنون بارها نام روف گاردن را شنیده باشید. در حقیقت به ایجاد فضای سبز و کاشت گل و گیاه همراه با ساخت سازه های مناسب بر روی بام و یا سقف ساختمان گفته می شود که به نام های بام سبز، باغ بام و یا بام باغ نیز خوانده می شود و با توجه به کاهش سرانه فضای سبز خصوصا در شهرهای بزرگ و تخریب گسترده محیط زیست و باغات طی سالیان گذشته، راه کاری برای بازگرداندن سبزینکی و طبیعت به داخل شهرها و بالا بردن مطلوبیت زیست محیطی می باشد.

در صورتی که قصد دارید برای پشت بام ساختمان خود، روف گاردن ایجاد کنید، می توانید از خدمات و مشاوره پالیزبام بهره مند شوید.

معرفی انواع روف گاردن

برای آن که بتوانید تصمیم گیری مناسبی در خصوص انتخاب بهترین و مناسب ترین طراحی روف گاردن داشته باشید، لازم است که با انواع آن آشنا شوید.

بام باغ گسترده :

روشی است که حداقل ضخامت را دارد و با ایجاد یک پوشش و بستر کاشت سطحی بر روی بام امکان کاشت گل ها و گیاهان فراهم می گردد. از مزایای این روش هزینه کمتر، بار و وزن سبک تر می باشد و البته نقطه ضعف آن نیز این است که کمتر می توان بر روی این بام حضور یافت و از آن بهره مند شد و بیشتر جنبه محیط زیستی داشته و در مواردی به عنوان محلی برای کشاورزی شهری در نظر گرفته می شود.

بام سبز متمرکز :

در روف گاردن متمرکز یا همان باغ بام می توان از سایر آیتم ها مانند مبلمان فضای باز ، و تنوع در عمق کاشت استفاده نمود و به همین جهت امکان کاشت انواع گل ها و گیاهان و حتی درختچه ها در آن فراهم بوده و نسبت به روش گسترده هم شاهد تنوع بیشتر در کاشت و هم در فضا سازی هستیم که می توان به عنوان محیطی برای استفاده خانواده و ساکنین ساختمان از آن استفاده نمود.

باغ بام مدولار پرتابل :

در روش مدولار پرتابل اقلام و سازه ها به صورت کارگاهی و یا ساخت در محل تولید شده و در بام چیدمان می شوند. از مزیت های این روش می توان به قابلیت جابجایی و تغییر چیدمان، امکان اصلاح و تعمیر نقطه ای، عدم ارتباط با عایق بام، امکان تعریف ابعاد و عمق کاشت متنوع و متناسب با طراحی، بار سبک و زنده و سرعت اجرا اشاره نمود.

بام سبز ترکیبی :

یکی از روش های مطلوبی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته استفاده از روش ترکیبی و طراحی روف گاردن با ترکیب دو یا سه روش از روش های گسترده، متمرکز و پرتابل می باشد به صورتی که از مزایای هر روش بیشترین استفاده شود و امکان تطبیق آن با محیط بالا رود.

مزایای روف گاردن

به خاطر داشته باشید که اجرای بام سبز در ساختمان می تواند مزیت های بی شماری را به همراه داشته باشد که بر افزایش سلامتی جسم و روح شهرنشینان تاثیر مستقیمی دارد. به عنوان مثال می توان به مواردی بشرح ذیل اشاره نمود.

  • بهبود کیفیت هوای محیطی
  • عایق دما و عامل کاهش مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش داخل ساختمان با کم کردن تبادل دمایی داخل و خارج ساختمان
  • کمک به حفظ گونه های زنده جاندارانی مانند پرندگان شهری
  • بهبود منظر شهری و افزایش زیبایی ساختمان ها
  • کاهش آلودگی و افزایش کیفیت هوا خصوصا در شهرهای بزرگ
  • بالا بردن طول عمر ساختمان با روف گاردن
  • ایجاد فضایی برای کشاورزی شهری و امکان تولید محصولات ارگانیک برای مصارف خانواده
  • فراهم شدن محلی در دسترس برای برپایی نشست ها و جلسات خانوادگی
  • بالا بردن تعاملات اجتماعی در ساختمان های چند طبقه و پرواحد با حضور ساکنین در محل
  • بهبود سلامت روانی افراد، خصوصا در ساختمان هایی با ساکنین بیمار، سالخورده و یا معلول که امکان خروج از محیط را ندارند.

نکاتی مهم در اجرای روف گاردن

همانگونه که اشاره شد، در صورتی که روش غلطی در نظر گرفته شده و یا اجرا ناصحیح باشد،  این احتمال ایجاد می شود که بهره برداران را با مشکل مواجه نماید. از جمله این ایرادات می توان به کاهش کیفیت و کارایی اقلام و سازه اشاره نمود که این مسئله توسط پالیزبام با استفاده از اقلام و متریال با کیفیت و اجرای دقیق و اصولی حل شده است.

مساله دیگر نشت رطوبت است که بهترین مانع برای بروز این مساله استفاده از روش پرتابل مدولار است که با حفظ فاصله مابین اقلام و عایق بام امکان بروز آسیب به ایزولاسیون را تا حد صفر کاهش می دهد. همچنین مواردی مانند ایرادات در آبیاری، خشکی پوشش گیاهان و ... نیز ارتباط مستقیم با روش و دقت در اجرا دارد که به راحتی با کمک تیم متخصص پالیزبام قابل پیشگیری می باشد.

مزیت های اجرای روف گاردن در ساختمان های شهری

مراحل اجرای بام سبز

حال که تصمیم گرفته اید برای ساختمان خود روف گاردن را اجرا کنید، لازم است که طبق مشاوره های کارشناسی دریافت شده، مراحل اصلی آن را دنبال کنید. اولین مرحله برای اجرای آن بازدید تیم متخصص از محل پروژه، انتخاب روش اجرا و نهایتا برداشت و طراحی باغ بام مطابق با خواسته کارفرما و شرایط پروژه می باشد.

دومین گام پس از تایید طراحی و قطعی شدن انجام کار تولید اقلام پرتابل و تامین متریال مورد نیاز و تهیه نقشه اجرایی می باشد. قبل از حضور تیم تخصصی برای اجرای بام باغ بر روی بام لازم است نسبت به ایزولاسیون بام اقدام شود و پس از تست آب بندی اقدام به عملیات اجرایی شود چرا که در صورت وجود ایراد در عایق و نشت رطوبت، پس ایجاد بام سبز هزینه های تعمیرات و اصلاح عایق به مراتب بیشتر خواهد بود.

در نهایت روف گاردن با انتقال اقلام پرتابل ساخته شده در کارگاه پالیزبام مانند انواع فلاورباکس ها، آبنما، مبلمان فضای باز و ساخت آیتم های سازه ای مانند آلاچیق، پرگولا و دکینگ کف ساخته شده و پس از کاشت گل ها و گیاهان مطابق طرح کاشت آماده بهره برداری می گردد.

کاربری مناسب بام سبز

بام باغ علاوه بر کاربری عام آن که برای ایجاد سبزینگی و فضای سبز در دسترس و احیای فضاهای مرده بام ساختمان ها می باشد متناسب با نظر بهره برداران می توان برای کاربری خاص نیز طراحی و اجرا شود. از جمله کاربری های رایج آن می توان به رستوران بام، کافه بام، تالار های عقد و عروسی، آتلیه عکاسی، محلی برای برگزاری جلسات اداری، محل بازی کودکان و ... اشاره نمود که برابر کاربری مورد انتظار طراحان با لحاظ الزامات مربوطه اقدام به طراحی و ساخت روف گاردن می نمایند.

از جمله مواردی که در طراحی باغ بام متناسب با کاربری آن باید مد نظر قرار داد بار مجاز قابل تحمیل بر سازه، ایمنی بام سبز ، مناسب سازی برای معلولین، همگونی با سایر اجزا ساختمان، تامین محل های نشیمن و ... می باشد.

نحوه تخمین هزینه اجرای روف گاردن

هزینه روف گاردن ارتباط مستقیمی با روش اجرا و میزان استفاده از آیتم های مختلف دارد. به عنوان مثال اجرای آن با استفاده از مصالح بنایی در ابتدای کار کمترین میزان هزینه را دارد اما در مواقع تعمیر و تغییر می تواند هزینه های بسیاری را متوجه بهره برداران نماید. ضمن تحمیل بار سنگین به سازه احتمال تخریب ایزولاسیون و نشت آب و رطوبت به داخل ساختمان در آن به مراتب بیشتر از سایر روش هاست.

هزینه اجرای بام سبز مدولار پرتابل در مقایسه با روش بنایی بیشتر است اما در این روش امکان اجرای باغ بام لاکچری و زیباتری مهیاست و ضمن بالا بودن سرعت اجرا نگرانی از تخریب ایزولاسیون و تعمیرات در آن کمتر بوده و نهایتا در طول زمان علیرغم ارائه کیفیت و زیبایی بیشتر هزینه کمتری را متوجه ساکنین و بهره برداران می نماید و نهایتا توجیه بالاتری دارد.

 

مزیت های اجرای روف گاردن در ساختمان های شهری

اقلام مورد استفاده در روف گاردن

در اجرای روف گاردن به روش پرتابل اقلام نقش زیادی در چیدمان و شکل گیری آن دارند که می توانید به سادگی با دریافت راهنمایی های لازم از کارشناسان پالیزبام، در این خصوص اقدام نمایید. از جمله مهم ترین این اقلام می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

فلاورباکس : فلاورباکس یا همان گلدان در ابعاد و عمق کاشت مختلف تولید می شوند که امکان کاشت گل ها و گیاهان مختلف را فراهم می نمایند.

آبنما : به دو شکل محوطه و ایستاده تولید می شوند و متناسب با طراحی فضا چیدمان می گردد.

آلاچیق : آلاچیق به عنوان یکی از آیتم های قدیمی و رایج در محوطه سازی در روف گاردن هم طرفداران زیادی دارد که می توان آن را با پروفیل های آهنی و کاوری از جنس چوب پلاست یا ترموود ساخت.

دیوارسبز : دیوار سبز نیز به دو روش فلاورباکس و یا کابلی قابل اجرا و انجام است که هم برای پوشاندن دیوار ها و هم ایجاد دیوار کاذب کاربرد دارد.

کفپوش : کفپوش های چوب پلاست را هم می توان به صورت سازه ای و با شاسی کشی فلزی در محل اجرا کرد و هم به صورت تایل هایی با زیره پلاستیکی در محل چیدمان نمود.

نماپوش : رایج ترین انواع نماپوش نیز شاسی کشی فلزی و نصب تایل چوب پلاست و یا ترمووود می باشد که بر روی دیوار ها و نمای ساختمان اجرا می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز