خبرگزاری کار ایران

حقوق و دستمزد هر سال بر چه اساسی مشخص می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۵۸۶

یکی از مهمترین دلایل افراد برای رفتن به سمت تجارت و مشاغل مختلف، حقوق و دستمزد حاصل از انجام آن کار است که به ازای آن می­توانند به امرار و معاش بپردازند. در این مقاله ما تصمیم گرفتیم تا نحوه محاسبه حقوق و دستمزد را برای کارمندان، کارفرمایان و … به شما آموزش دهیم. به منظور کسب اطلاعات کافی در این زمینه، لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

صفر تا ۱۰۰ محاسبه حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد مقدار پول مشخصی است که در ازای کار انجام شده، توسط کارفرما به کارمند پرداخت می شود. حقوق معمولا در فواصل معین، به عنوان مثال پرداخت های ماهیانه یعنی یک دوازدهم حقوق سالانه پرداخت می شود. حقوق و دستمزد معمولا با مقایسه نرخ دستمزد بازار برای افرادی که کارهای مشابهی را در صنایع مشابه در همان منطقه انجام می دهند، تعیین می شود. محاسبه حقوق و دستمزد با تسطیح نرخ های حقوق و دامنه حقوق تعیین شده توسط یک کارفرمای فردی نیز تعیین می شود. همچنین، محاسبه حقوق و دستمزد تحت تأثیر تعداد افراد موجود برای انجام شغل خاص در محل اشتغال کارفرما است.

امروزه، مفهوم حقوق و دستمزد همچنان به عنوان بخشی از سیستم دریافتی کارفرمایان برای کارمندان در حال تکامل است. حقوق (که به عنوان حقوق ثابت یا پایه نیز شناخته می شود) بخشی از سیستم “کل پاداش” در نظر گرفته شده است که می­ تواند شامل پاداش، کمیسیون، مزایا (یا امتیازات) و حقوق صاحبان سهام مانند گزینه های سهام باشد. نحوه محاسبه حقوق و دستمزد به کارفرمایان کمک می کند تا پاداش ها را با عملکرد کارمندان پیوند دهند.

حقوق و دستمزد هر سال بر چه اساسی مشخص می‌شود؟

قوانین محاسبه حقوق و دستمزد براساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران

بر اساس مفاد این قانون، حقوق و دستمزد پرسنل، برای ۳۰ روز یک ماه محاسبه می شود. برای ماه های دارای ۳۱ روز، حقوق و دستمزد بر عدد  ۳۰ تقسیم شده و جواب آن در ۳۱ ضرب می شود. در مورد ماه هایی با ۲۹ روز، حقوق محاسبه شده بر عدد ۳۰ تقسیم شده و جواب به دست آمده در ۲۹ ضرب می شود.

در قانون کار مشخص شده است که هر فرد شاغلی باید به مدت ۴۴ ساعت در هفته کار کند. اما محدودیتی برای نحوه توزیع این ساعات در روزهای مختلف هفته وجود ندارد، این موضوع به شرطی است که ساعات کار روزانه افراد از ۸ ساعت در روز بیشتر نشود. چنانچه، شغل افراد در گروه مشاغل سخت دسته بندی شود، ساعات کاری می­تواند از ۴۴ به ۳۶ ساعت در هفته کاهش یابد.

لازم به ذکر است که ساعت شروع و پایان کار در هر روز، باید بین ساعات ۶ صبح الی ۲۲ شب باشد. همچنین، این قانون مشخص کرده است که روز جمعه، از ایام تعطیلی کاری برای کارکنان است، این در حالی است که برای محاسبه حقوق و دستمزد باید یک ماه ۳۰ روزه (شامل جمعه) در نظر گرفته شود. همچنین برای دریافت حداقل حقوق وزارت کار، ساعات کاری یک فرد در یک ماه نباید از ۱۹۲ ساعت کمتر باشد.

بر اساس قانون کار، برای محاسبه سنوات، کارفرما مکلف است تا به کارکنانی که بیشتر از یک سال کار کرده اند، به ازای هر سال مبلغی به میزان یک ماه آخرین حقوق دریافتی، پرداخت کند. به منظور محاسبه عیدی در هر سال نیز، باید دو برابر میزان پایه حقوق در نظر گرفته شود.

فرمول های مختلف برای محاسبه حقوق و دستمزد

به منظور محاسبه حقوق و دستمزد، از فرمول های مختلفی استفاده می شود که نمونه هایی از آنها در ادامه آورده شده است:

مطابق ماده ۵۹ قانون کار، به منظور محاسبه حقوق و دستمزد ساعات اضافه کاری، دستمزد مربوطه برای هر ساعت اضافه، ۴۰ درصد بیشتر از ساعات معمولی است و فرمول محاسبه آن به شرح زیر است.

در هر ماه ساعات اضافه کاری * ۱۴۰% * ۱۹۲ ساعت / میزان حقوق پایه =حقوق ساعات اضافه کاری

همچنین، مطابق قانون برای محاسبه حقوق و دستمزد ایام تعطیل هفته مانند جمعه و تعطیلات رسمی، از قانون ۳۰ روز کاری استفاده می­شود. این بدان معناست که در صورتی که افراد در روز جمعه مشغول به کار باشند، علاوه بر حقوق عادی دریافتی روز جمعه، ۴۰ درصد حقوق روزهای معمولی نیز به آنها حقوق تعلق می گیرد.

علاوه بر این، قانون کار بیان می­دارد که برای پرسنلی که در ساعات شب و خارج از نوبت روز، به کار کردن مشغول هستند، ۳۵ درصد بیشتر از ساعات روزهای عادی، حقوق تعلق می گیرد.

حقوق و دستمزد هر سال بر چه اساسی مشخص می‌شود؟

آسان ترین روش برای محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان چیست؟

اغلب نرم افزار های داخل بازار پیچیدگی زیادی دارند و یک مدیر برای استفاده از آن به چالش کشیده می شود. اما فینتو با رابط کاربری قوی و دوستانه تجربه ای جدید را به شما خواهد داد. کار کردن با نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد فینتو بسیار راحت و بدون هیچ گونه دردسری انجام می شود تا تمامی افراد بدون کمترین علم و دانشی از حسابداری بتوانند از این نرم افزار بهره ببرند.

نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو یک ابزار قدرتمند و تحت وب برای تعریف، تخصیص و محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل، محاسبه و دریافت لیست بیمه کارکنان، ارائه لیست مالیات حقوق پرسنل و …می باشد. انعطاف پذیری بالای سیستم در مقابل تغییر قوانین کار و تامین اجتماعی و امکان محاسبه عوامل حقوق و مزایا در روش های اجرایی مختلف توسط کاربر، دقت و سرعت در محاسبه، محیطی حرفه ای و کاربر پسند و ارائه خدمات اینترنتی ۲۴ ساعته، سبب شده است تا بتوانیم سیستمی با کیفیت و پویا برای مدیریت منابع انسانی ارائه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز