خبرگزاری کار ایران

شرایط و مراحل طلاق توافقی + مدارک لازم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۸۷۶۶

خانواده، مهمترین نهادی است که هر فردی در طول زندگی خود، عضو آن است و نقش‌ها و مسئولیت‌های مهمی را در آن می‌پذیرد. اما گاها افراد به دلایل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از نقش خود سرباز می‌زنند و یا توانایی ایفای درست و به موقع نقش خود را ندارند. در واقع زندگی به یک انحطاط کامل رسیده و طلاق شاید بهترین راه برای رهایی از این وضعیت باشد.

طلاق توافقی یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش آسیب‌های مختلف در خانواده‌هایی است که به بن بست کامل رسیده‌اند. خانواده، مهمترین نهادی است که هر فردی در طول زندگی خود، عضو آن است و نقش‌ها و مسئولیت‌های مهمی را در آن می‌پذیرد. اما گاها افراد به دلایل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از نقش خود سرباز می‌زنند و یا توانایی ایفای درست و به موقع نقش خود را ندارند. در واقع زندگی به یک انحطاط کامل رسیده و طلاق شاید بهترین راه برای رهایی از این وضعیت باشد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی به عنوان یک پدیده مذموم اجتماعی، در برخی موارد همانند یک جراحی سخت ولی نتیجه‌بخش می‌تواند از برخی آسیب‌های هولناک دیگر جلوگیری کند. تصور کنید که زن و شوهری که به هیچ عنوان سنخیتی با یکدیگر ندارند و هر روز دچار کشمکش و دعوی و ضرب و جرح هستند، آیا بهتر نیست که قبل از آن که فرزندی به دنیا آورند با طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند؟ آیا بهتر نیست که بسیاری از حسرت‌ها، عقده‌ها، کمبودها و سایر مشکلات برای فرزندی که می‌توانست در شرایط بهتری متولد گردد، به وجود نیاورند؟ آیا بهتر نیست به جای آن که زوجین آسیب‌های مختلف جسمی، روحی و ... را به یکدیگر وارد کنند، با طلاق توافقی مسیری بدون حاشیه را برای جدایی طی کنند تا سریع‌تر با شرایط پس از طلاق وفق پیدا کنند؟

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که زوجین در مورد همه مسائلی که از ابتدای زوجیت بین آن‌ها به وجود آمده و نیز حقوق یکدیگر توافق می‌کنند. این بدان معناست که:

  • زوجین در مورد مهریه توافق می‌کنند که یا زوج کل مهریه را بپردازد، یا بخشی را بپردازد و زوجه مابقی مهریه را بذل کند و یا زوجه کل مهریه را بذل نماید. در مورد شرایط پرداخت (نقد یا اقساطی مهریه)، نیز زوجین می‌توانند توافق کنند.
  • زوجین در طلاق توافقی در مورد سایر حقوق ناشی از زوجیت یعنی نفقه، اجرت المثل، نحله، شرط تنصیف اموال و ... با یکدیگر توافق کامل دارند که معمولا زوجه این حقوق را در حق زوج ابراء می‌نماید.
  • زن و شوهر در مورد حضانت فرزندان و نیز نحوه ملاقات با آن‌ها نیز با یکدیگر به تفاهم می‌رسند.
  • زن و مرد در مورد اقلام جهیزیه و نیز نحوه و زمان استرداد آن‌ها با یکدیگر توافق می‌کنند.
  • زوجین در طلاق توافقی در مورد هر گونه موضوع مالی و غیر مالی دیگری نظیر انتقال اسناد به یکدیگر، استرداد هدایا و ... به تفاهم کامل می‌رسند.

همانطور که واضح است، طلاق توافقی ساده‌ترین و بهترین راه برای طلاق است. چرا که موضوع لاینحلی که بعدها بین زوجین به یک موضوع پرحاشیه تبدیل گردد، باقی نمی‌ماند. اما رسیدن به این توافق قطعا ساده نیست. زوجینیی که سال‌ها با یکدیگر در کشمکش و جنگ به سر می‌برند و زبان گفتگو با یکدیگر را نمی‌دانند، طبیعتا به سختی به توافق می‌رسند و بهتر است حتما از یک شخص متخصص نظیر وکیل طلاق توافقی استفاده کنند.

مراحل طلاق توافقی

برای اطلاع عموم، مراحل طلاق توافقی به صورت خلاصه در این جا ذکر شده است:

  • حضور در جلسات مشاوره بهزیستی: ابتدا باید زوجین در سایت تصمیم ثبت نام و به مرکز غربالگری مراجعه کنند و با شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی، در صورت عدم تفاهم میان زوجین گواهی عدم انصراف از  طلاق برای آن ها صادر می‌شود:
  • ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفترخدمات قضایی: با ثبت نام در سامانه ثنا و ثبت دادخواست، براساس محل سکونت، پرونده طلاق توافقی به یکی از مجتمع های قضایی خانواده ارجاع می‌شود و در آن جا تعیین شعبه می‌گردد. در برخی موارد، پرونده قبل از دادگاه به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود و در صورت عدم سازش زوجین، پرونده به دادگاه می‌رود.
  • داوری: هر کدام از زوجین یک داور را برای ثبت توافقات میان خود به دادگاه معرفی می‌کنند و چنانچه خود، داور تعیین نکنند، دادگاه تعیین داور را انجام خواهد داد.
  • صدور رای عدم امکان سازش: براساس نظریه داوری، رای دادگاه مبنی بر عدم سازش صادر می‌شود که چنانچه زوجین همچنان مصر به طلاق باشند، می‌توانند با مراجعه به شعبه مورد نظر، رای را قطعی و با نامه قطعیت حکم طلاق توافقی، به دفتر طلاق مراجعه و حکم را اجرا نمایند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

پس از آنکه زوجین برای طلاق به تفاهم رسیدند، برای انجام مراحل آن به یک سری مدارک نیاز دارند. مدارک لازم برای طلاق توافقی عبارتند از:

  • نامه مشاوره بهزیستی
  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • اصل یا رونوشت سند ازدواج (عقدنامه)
  • متن توافق میان زوجین

طلاق توافقی با وکالتنامه

برای ساده تر کردن فرایند طلاق توافقی و نیز کاهش اختلاف و کشمکش می‌توان از راه حل ساده‌تری استفاده نمود و آن طلاق توافقی با وکالتنامه است. در این حالت، معمولا زوجه ضمن عقد خارج لازم یک وکالت بلاعزل برای انجام امور طلاق می‌دهد. در بسیاری از موارد زوجه در ازای دریافت وکالت طلاق، مهریه خود را به زوج بذل می‌نماید. باید توجه داشت در این روش، چون زوجه وکیل مع الواسطه زوج به حساب می‌آید برای انجام فرآیند طلاق می‌بایست برای زوج حتما وکیل بگیرد.

چنانچه زوجه بخواهد مراحل طلاق توافقی سریع‌تر انجام پذیرد، باید حق اسقاط تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی را در وکالتنامه اخذ نماید. با استفاده از دو حق یاد شده، زوجه می‌تواند در همان روز صدور حکم، رای را قطعی نموده و به دفترخانه طلاق جهت اجرای صیغه طلاق مراجعه نماید. چنانچه این دو حق در وکالتنامه وجود نداشته باشد، 44 روز طول می‌کشد تا رای قطعی شود. همچنین حق اجرای صیغه طلاق نیز باید در وکالتنامه وجود داشته باشد.

شرایط و مراحل طلاق توافقی  + مدارک لازم

طلاق توافقی با وکیل یا وکالتنامه

مزایای استفاده از وکیل طلاق توافقی

فرآیند طلاق به دلیل آسیب‌ها و شرایط روحی که زوجین دارند، برای هر دو طرف سخت و طاقت فرساست. از طرفی، بسیاری از زوجین اصلا تمایل ندارند که درگیر پروسه دادگاه و ... شوند. وکیل طلاق توافقی می‌تواند به نیابت از زوجین این مراحل را انجام دهد. لازم به ذکر است که هر کدام از زوجین در صورت تمایل باید یک وکیل برای انجام طلاق توافقی انتخاب نمایند. مزایای استفاده از وکیل طلاق توافقی عبارتند از:

  • سرعت عمل در انجام پرونده طلاق توافقی
  • عدم نیاز به حضور زوجین در فرایند طلاق توافقی
  • رسیدن به یک توافق عادلانه و به نفع هر دو طرف

وکیل طلاق توافقی با بررسی شرایط زوجین، تلاش می‌کند تا یک توافق مناسب میان زوجین برقرار شود. عمده مشکلات میان زوجین، مهریه، حضانت و جهیزیه است که برای رسیدن به توافق در مورد این مسائل همواره مشکلات زیادی وجود دارد. اما وکیل طلاق توافقی با ترسیم فرایند پیش رو و گوشزد کردن عواقب عدم توافق برای هر دو طرف کمک می‌کند تا زوجین هر چه سریعتر به یک نقطه مشترک برسند.

طلاق یک پدیده ناخوشایند است و قطعا هیچ نهاد، گروه، موسسه و یا وکیلی قصد برهم زدن زندگی هیچ زوجی را ندارد. اما این نکته هم قابل توجه است که چنانچه زوجین تحت هیچ شرایطی قادر به ادامه زندگی مشترک نباشند و یا ادامه زندگی مشترک آن‌ها خسارات و آسیب‌های روحی و جسمی و اقتصادی زیادی را برای خود و فرزندان و ... ایجاد نماید، بهتر است در یک فرایند آرام و بدون حاشیه نظیر طلاق توافقی این اتفاق رخ دهد. یادمان باشد که طلاق انتهای زندگی نیست و قطعا با درس گرفتن از اشتباهات زندگی و انتخاب فردی مناسب‌تر می‌توان به خوشبختی رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز