خبرگزاری کار ایران

خطر ابتلا به کرونا در استخرهای شنا !

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۴۱۵

شرکت جهان شیمی واردکننده و فروشنده مواد شیمیایی تصفیه آب استخرهای شنا و آب شرب با بیش از 25 سال سابقه می باشد . انواع پودر کلر 90 درصد سولوکس آمریکایی و کلر 70 درصد استار ژاپنی و کلر 70 درصد آکوافیت هندی و قرص کلر 90% چینی 200 گرمی آنزیمدار و بدون آنزیم را با بالاترین کیفیت تضمین شده را ارائه می‌نماید.

فروش کلر ایرانی ( نیروکلر اصفهان و پارس تبریز و کلران سمنان ) و سولفات مس یا کات کبود و سولفات آلومینیم 17% یا زاج بصورت شکری و نباتی و دیگر مواد شیمیایی تصفیه آب و ارسال در اسرع وقت به سراسر کشور از خدمات این شرکت می‌باشد .

آیا استفاده از کلر جهت ضد عفونی در استخر شنا کرونا ویروس را نیز از بین می برد؟

از آنجاییکه نشان داده شده است آب استخر کلردار ویروس ها را از بین می برد ، احتمالاً ویروس کرونا را نیز از بین می برد . سازمان جهانی بهداشت WHO  می گوید ، هنگامی که استخرها به درستی نگهداری می شوند ، کلر موجود در آب ویروس کرونا را "غیرفعال"  میکند و این امر از شیوع ویروس جلوگیری می کند. هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس کرونا از طریق آب استخرها به افراد منتقل شود.

البته حتی اگر ویروس کرونا از طریق آب استخر به افراد دیگر منتقل نشود ، ممکن است به روش های دیگری در استخرهای عمومی پخش شود. مثلا این ویروس هنگام تنفس افراد آلوده در هوا پخش می شود ، بنابراین مهم است که 6 فوت از افراد غریبه فاصله داشته باشید. این ویروس ممکن است ساعت ها روی سطوح سخت باقی بماند ، بنابراین مطمئن شوید که پس از لمس نرده های استخر، پیشخوان ها یا سایر سطوح سخت ، دست های خود را به خوبی می شوئید.

این مسئله کاملا تائید شده است که پاک کننده های خانگی حاوی کلر مانند سفید کننده ها، سطوح سخت را ضدعفونی کرده و میکروب ها و ویروس ها را از بین می برند.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت WHO بسیاری از پاک کننده ها ، از جمله سفید کننده های حاوی کلر در صورت استفاده صحیح در برابر ویروس کرونا موثر هستند و می توان آنها را برای ضدعفونی کردن کلیدها ، دستگیره ها و همه سطوح پر تماس استفاده کرد.

در واقع کلر یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی است که برای ضدعفونی آب استخر شنا استفاده می شود. ترکیبات مختلفی از کلر در استخرهای شنا مورد استفاده قرار می گیرد که شامل هیپوکلریت کلسیم ، تری کلرو و دی کلرو ایزوسیانات هستند. از این تعداد تری کلر ایزوسانات با ترکیبات محافظ UV مانند اسید سیانوریک به خوبی تثبیت شده و باعث افزایش نیمه عمر باقیمانده فعال ترکیبات کلر می شوند.

علاوه بر این وقتی مقدار مناسبی کلر به آب استخر اضافه شود میکروارگانیسم هایی مانند ویروس ها را به سرعت از بین می برد. البته مقدار کلر موجود در آب باید در سطح مناسبی حفظ شود تا کیفیت ضدعفونی کنندگی آن موثر باشد. مدیران استخرها کلر و pH را در طول روز آزمایش می کنند و در صورت لزوم آنرا مجددا تنظیم می کنند.

اگرچه تاکنون اثبات قاطعی بر اینکه آب استخر در پخش ذرات ویروس COVID-19 نقش دارد یافت نشده است اما پروتکل های بهداشتی در استخرهای شنا شامل پرهیز از تماس نزدیک با افراد و عدم لمس سطوح مختلف و ضد عفونی سریع آب است.

روش استفاده از پودر کلر در آب استخر

پودر کلر که با نام اسید هیپوکلریت کلسیم یا پرکلرین نیز شناخته می شود باعث از بین رفتن عوامل بیماری زای مختلف در استخر شنا می شود. این ترکیب همچنین مواد آلوده بدن شناگران و آلودگی های محیطی را از بین می برد تا آب را برای شنا ایمن تر کند. کلر مانند سایر مواد ضدعفونی کننده برای جلوگیری از رشد جلبک ها در استخر نیز مناسب است. کلر مورد نیاز برای ضدعفونی کردن آب استخر به صورت پودر یا قرص (هیپوکلریت کلسیم) ، پودر - دی کلر (سدیم دی کلرو اسید ایزوسیانوریک) ، قرص کلر ( تری کلرو- ایزوسیانوریک ) در دسترس است.

خطر ابتلا به کرونا در استخرهای شنا !

قرص کلر استخر

 قرص کلر یک وسیله ضدعفونی کننده عالی است که در اندازه های 20 و 200 گرمی وجود دارد و به راحتی در آب استخر حل می شود. این قرص ها در شناور یا دستگاه کلر زن قرار می گیرند و کلر را در استخر توزیع می کنند. اگر دستگاه کلر ساز اتوماتیک نصب کنید می توانید از آن برای حل کردن قرص ها استفاده نمائید.

قرص های کلر یک روش ایمن ، موثر و مقرون به صرفه برای حفظ بهداشت استخر هستند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که به تدریج حل می شوند و هرچه کوچکتر می شوند کلر بیشتری در آب آزاد می کنند.

قرص های کلر به دلیل سهولت استفاده در بین دارندگان استخر شخصی و خانگی یک گزینه محبوب محسوب می شوند. در بیشتر موارد استفاده از آنها به همین سادگی است که آنها را در آب استخر قرار دهید و بگذارید آنها کار خود را انجام دهند.

البته برخلاف کلر گرانوله یا پودری ، اندازه گیری دقیق قرص ها امکان پذیر نیست. بنابراین ممکن است خیلی سریع تر در آب حل شوند. بنابراین باید مطمئن شوید که مقدار مناسبی قرص را با توجه به اندازه استخر استفاده کنید. قرص کلر 200 گرمی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

هر قرص 200 گرمی به ازای هر 10 متر مکعب آب استخر یک عدد در هفته مورد استفاده قرار می گیرد. قرص های کلر 200 گرمی را در داخل دستگاه کلر زن خطی  و یا داخل اسکیمر یا شناور بیاندازید تا کار ضد عفونی را شروع کند.

قرص های کلر ۲۰۰ گرمی به دو شکل آنزیم دار و ساده ۹۰ % در دسترس هستند و هر قرص را می توان برای تصفیه ۱0 هزار لیتر آب برای یک هفته استفاده کرد.

پودر کلر استخر ( کلر گرانول )

تفاوت اصلی و قابل تشخیص و راحت برای افراد عادی پودر کلر استخر خوب و بد در انحلال سریع کلر جنس خوب میباشد . پودرهای با کیفیت و خوب کلر استخر قابلیت انحلال بالایی در آب دارند طوری که در دمای 20 درجه سانتی گراد به مقدار 214 گرم در یک لیتر آب حل می ‌شود. پودر کلر با کیفیت ( کلر 90%) بطور مستقیم  بسته به مقدار آب استخر به آن اضافه می شود و از طریق قابلیت انحلال سریع و کامل ، مقدار مورد نیاز آن برای ضد عفونی آب مشخص می شود.

توجه داشته باشید که استفاده از مقدار استاندارد کلر در آب استخر هرگز خطری برای افراد ایجاد نمی کند. این مقدار بین 1.5 تا 2ppm   است که pH آب نیز برای حفظ کارایی باید بین 7.2 تا 7.6 باشد. استفاده از پودر کلر 90% بسیار راحت است زیرا به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به هیچ تجهیزاتی ندارد. پودر کلر 65% ، 70% نیز جهت تصفیه آب استخر شنا بازار موجود است.

گاز کلر استخر

گاز کلر شکل واقعی کلر خالص است که برای سالم سازی و ضدعفونی استخرها استفاده می شود. از آنجا که در زمان استفاده ممکن است خطرناک باشد ، فقط سازمان ها و افراد واجد شرایط مجاز به استفاده از گاز کلر برای استخرها هستند. این روش جزء روش های متداول برای ضد عفونی استخرهای مجتمع مسکونی نیست و حتی برای استخرهای عمومی هم چند سالی هست ممنوع شده است .

گاز کلر بیشتر برای ضدعفونی  حوضچه های تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای استفاده از گاز کلر این است که هر سیلندر را می توان حدود شش ماه مورد استفاده قرار داد که بسیار مقرون به صرفه است ولی نشتی احتمالی گاز کلر بسیار بسیار خطرناک خواهد بود.

انواع کلر ایرانی و خارجی موجود در بازار

شرکت های نیرو کلر اصفهان ، پارس تبریز و کلران سمنان در ایران کلر پودری یا هیپوکلریت کلسیم را با خلوص 65%  تولید می کنند که می توان به راحتی آنها را تهیه کرد. کلر ساخت نیرو کلر اصفهان و پارس تبریز طرفدار بیشتری در بازار دارد. این پودرها در ظروف و بشکه ها با وزن های مختلف عرضه می شوند و 1 تا 2 ماه پس از باز کردن قابل استفاده هستند.

کلر هندی ، کلر ژاپنی و آمریکایی و چینی برخی از انواع کلرهای وارداتی موجود در بازار ایران هستند که با خلوص ۶5 تا 9۰ درصد عرضه می شوند و به دلیل مصرف زیاد کلر در ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

در بین این پودرها معمولا درصد خلوص و کیفیت کلر ایرانی برخلاف درصد نوشته شده بر روی بشکه ها بسیار کمتر است و باید هنگام کلر زنی و ضدعفونی کردن آب استخر به این مسئله توجه کرد.

خطر ابتلا به کرونا در استخرهای شنا !

روش های غیر شیمیایی ضد عفونی کردن آب استخر

یونیزه کننده ها

 یونیزاسیون فرایندی است که در آن جریان از یک منبع یونیزه کننده خارجی به یک الکترود قربانی ساخته شده از فلزات خالص یا آلیاژهای آن مانند مس / نقره و مس / روی منتقل می شود.

 از آنجا که الکترود در تماس مستقیم با آب است ، آب به عنوان یک رسانا عمل می کند که باعث می شود یون های فلزی از طریق فرآیند الکترولیز آزاد شوند. این یونها با نفوذ در غشاء محافظ موجود در باکتری ها ، ویروس ها و سلول های جلبکی  تعادل آنزیم ها را برهم زده و آنها را از بین می برند. این یون ها همچنین جذب اکسیژن و گازهای دیگر را متوقف می کنند که این امر بر رشد سلول ها تأثیر می گذارد و در نهایت باعث از بین رفتن آنها می شود. این یونیزرها برای انسان کاملاً بی خطر هستند.

مواد معدنی

 مینرال های کم کلر برای مدت طولانی جهت ضدعفونی آب استخر استفاده می شده اند. از این ترکیبات به شکل بسته بندی شده در یک کارتریج استفاده می شود که آب از آن ها می گذرد و بدین ترتیب بسیاری از میکروارگانیسم ها را غیرفعال می کند. این مینرال ها معمولاً از مس ، روی و حتی نقره تشکیل شده اند.

در این روش واکنش غیر الکتریکی فلزات غیر مشابه ، اکسیژن را در استخر شنا افزایش دهد که این مسئله شرایط را برای بسیاری از میکروارگانیسم ها نامطلوب خواهد کرد. فلزات موجود در کارتریج به عنوان مهار کننده رشد عمل کرده و رشد بیولوژیکی باکتری ها و جلبک ها را متوقف می کند. این ترکیبات  برای کسب بهترین نتیجه اغلب با کلر یا برم مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از ازن

ازن در اثر برخورد اتم ها و مولکول های اکسیژن آزاد ایجاد می شود. این برخورد به طور مصنوعی با قرار دادن مولکول های اکسیژن در معرض اشعه ماورا بنفش یا فرایند یونیزاسیون ولتاژ بالا ایجاد می شود. اکثر ژنراتورهای ازن از یونیزاسیون ولتاژ بالا استفاده می کنند زیرا در غلظت های بالا ازن تولید می کند.

ازن با سرعت بیشتری عمل می کند و دامنه وسیع تری از میکروارگانیسم ها را نسبت به کلر از بین می برد. همچنین در اکسیداسیون کلرامین ها موثر است. ژنراتورهای جدید تولید گاز ازن با تکنیک های جدید مقدار زیادی رادیکال های ازن و هیدروکسیل تولید می کند. با این حال ، در مقایسه با دیگر ازن سازهای مورد استفاده در استخرهای شنا نیز بسیار گران قیمت هستند.

 اگرچه ازن به عنوان یکی از اصلی ترین فناوری های ضد عفونی آب در نظر گرفته می شود اما اشکالات خاصی دارد. یکی اینکه نیمه عمر آن بسیار کوتاه است و به تنهایی نمی تواند به عنوان یک روش ضد عفونی کننده عمل کند و استخرهای شنا هنوز هم به روش های ضدعفونی دیگری مانند کلر ، برم یا یونیزاسیون احتیاج دارند.

اشعه UV

نور ماورا بنفش با طول موج کوتاه یکی دیگر از روش های ضدعفونی کردن آب استخر است که می تواند ویروس ها ، کیست ها یا پروتوزوئاها را از بین ببرد. UV باکتری های مقاوم در برابر کلر را نیز به راحتی از بین می برد. UV از طریق پنل کوارتز مجهز به لامپ UV تولید می شود و آب به موازات لامپ حرکت می کند و ضدعفونی می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز