خبرگزاری کار ایران

دیزل ژنراتور چیست و چه انواعی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۰۷۵

هنگامی که یک ژنراتور را با یک موتور به هم متصل می کنند، دستگاه جدیدی شکل می گیرد که به آن موتور ژنراتور می گویند.

دیزل ژنراتور چیست و چه انواعی دارد؟

قبل از پاسخ به این سئوال که دیزل ژنراتور چیست و چه انواعی دارد، نیاز است تا با مفهوم ژنراتور بیشتر آشنا شویم. ژنراتور در واقع همان واژه انگلیسی Generator به معنای تولید کننده است. هنگامی که یک ژنراتور را با یک موتور به هم متصل می کنند، دستگاه جدیدی شکل می گیرد که به آن موتور ژنراتور می گویند.

بنابراین در موتور ژنراتور منظور از ژنراتور، تولید کننده است و موتور که به آن پیشران یا محرک گفته می شود دستگاهی است که انرژی را برای به کار انداختن وسایل نقلیه، دستگاههای دیگر، یا تولید الکتریسیته به کار مکانیکی تبدیل می کند.

موتورها انواع مختلفی شامل موتور بخار، موتور بنزینی، دیزل، الکتریکی، جت و موشک دارند که انرژی هر یک از این موتورها از سوخت هایی مانند بنزین و یا گازوئیل بدست می آید.

بر اساس توضیحات فوق اکنون می توانیم با ارائه این تعریف که دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی است که به منظور تولید انرژی الکتریکی از آن استفاده می شود، فهم روشن تری از دیزل ژنراتور ارائه دهیم.

دیزل ژنراتورها که شاید شما هم نام آنها را تحت عنوان "موتور برق" شنیده باشد در مکان های استفاده می شوند که به شبکه برق متصل نیستند. البته امروز در برخی از اماکنی که برق نیز دارند از دیزل ژنراتورها به عنوان منبع تغذیه اضطراری استفاده می شود تا در صورت قطعی برق، برق تولیدی آن در شبکه جریان یابد.

دیزل ژنراتور از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: موتور (Engine)؛ ژنراتور (Generator)؛ شاسی دیزل ژنراتور و تانک سوخت روزان؛ و تابلو برق اصلی یا تابلو حفاظت و کنترل

انواع دیزل ژنراتورها

دیزل ژنراتورها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به دیزل دوئیتز (DUITZ)، دیزل ژنراتور ولوو (Volvo)، دیزل پرکینس (Perkins)، کومینس (Cummins)، دیزل لووُل (Lovol)، دیزل موتورسازان، ژنراتور استامفورد (Stamford)، و ژنراتور مکالته (Meccalte) اشاره کرد.

دیزل ژنراتور چیست و چه انواعی دارد؟

اگرچه بسیاری از افراد ممکن است که ولوو را به دلیل خودروهای سبک و سنگین این شرکت مشهور و بنام اروپایی بشناسند که خودروهای سواری آن در خیابان ها چشم نواز هستند و خودروهای سنگین ولوو نیز با امکانات رفاهی قابل توجه در جاده ها چرخ صنعت حمل و نقل را به خوبی می چرخانند، اما دیزل ژنراتورهای ولوو نیز پای ثابت صنایع بزرگی هستند که تداوم فعالیت خود را به واقع مدیون این ژنراتورها هستند.

در واقع، دیزل ژنراتورهایی که توسط ولوو ساخته می شوند، تولید کارخانه ای به نام ولوو پنتا (Volvo Penta) هستند که از سال 1907 میلادی تأسیس شده و پس از 28 سال فعالیت توسط شرکت ولوو خریداری شد و اکنون با بیش از یک قرن سابقه از جمله شرکت هایی است که تولیداتی از جمله انواع موتور برای شناورهای دریایی، دیزل ژنراتورها، و موتورهای دیزلی با کاربرد صنعتی را در کارنامه خود دارد.

دیزل ژنراتورهای مطرح در عرصه جهانی

علاوه بر ولوو دیزل ژنراتورهای لوول نیز از دیگر ژنراتورهایی هستند که امروز در عرصه صنایع جهانی از شهرت خوبی برخودار هستند.

موتورهای لوول (Lovol Engines)  که از محدوده 20 تا 150  کیلو ولت آمپر (KVA) متفاوت هستند با برخورداری از آخرین فناوریهای منطبق با تحقیقات توانسته بخش قابل توجهی از بازار این حوزه به خود اختصاص دهد.

محدوده قدرت موتورها که از 20 تا 150 کیلو ولت آمپر متفاوت هستند، کاربردهای گوناگونی نیز دارند. برای مثال، موتورهای با قدرت 20 کیلو ولت آمپر بیشتر برای کارهای کوچک از قبیل امور مربوط به منازل، فروشگاه ها، و ادارات کوچک استفاده می شود. موتورهای با قدرت بیشتر نیز برای مجتمع های بزرگتر قابل استفاده است.

لازم به ذکر است که برخی از موتور ژنراتورها با قدرت دو تا سه هزار کیلو ولت آمپر و یا میزان بیشتر از این هم برای مصارف دیگری کاربرد ندارند. کشتی ها و وسایل نقلیه بزرگ مانند قطارها نیز نه تنها برای تأمین روشنایی مورد نیاز خود بلکه برای تأمین نیروی محرکه خود از این موتورها استفاده می کنند.

موتورهای لوول همچنین از گواهی EPA برخوردار هستند. گواهی EPA یعنی اینکه سازمان حافظت از محیط زیست آمریکا با بررسی این شرکت از متناسب بودن فعالیت های آن بر اساس استاندارهای لازم اطمینان حاصل نموده و گواهی مربوطه را برای آن صادر نموده است.

آشنایی با انواع ژنراتورها و نوع کارکرد آنها و همچنین مناسب بودن آنها با توجه به محیطی که قرار است در آن مورد استفاده واقع شوند، یک حوزه کاملاً تخصصی است.

دیزل ژنراتور چیست و چه انواعی دارد؟

زرآب پشرو در ساخت دستگاه های تولید نیرو

از جمله شرکت هایی که در این حوزه مشغول فعالیت است می توان به شرکت زرآب اشاره کرد که با بیش از چهار دهه سابقه فعال و با بهره گیری از تجارب، منابع، و نیروهای متخصص در ساخت دستگاه های تولید نیرو حضور درخشانی داشته است.

این شرکت خدمات گسترده ای از جمله عرضه دستگاه های کلید استارتی ساده تا دستگاه های پیچیده و یا پیکربندی چندگانه با کنترل از راه دور و تجهیزات نظارتی (مانیتورینگ) را به مشتریان خود عرضه می کند.

دستگاه های این شرکت که تنها به برخی از آنها در بالا اشاره شد قابلیت استفاده در کارخانه ها، دفاتر، بیمارستان ها، سوپر مارکت ها، فرودگاه ها، مراکز ارتباطی، و هتل  را دارند و همچنین برای برق رسانی به معادن، دکل های نفتی، و دستگاههای تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز