خبرگزاری کار ایران

اقدامات مهم برای پیشگیری از کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۸۹۱

ویروس کرونا ویروسی است که همه دنیا را درگیر کرد. ویروسی کوچک که توانست از کشوری به کشور دیگر برود و مردم زیادی را قربانی کند. دیگر همه ما با خطر این ویروس آشنا هستیم. دیده ایم و هر روز می شنویم که چه تعدادی از مردم هر روز به این ویروس مبتلا می‌شوند.

متاسفانه در این بین، تعداد زیادی نیز جان خود را از دست می دهند. کرونا ویروسی واگیردار است. این ویروس به راحتی می تواند از فرد مبتلا به یک فرد سالم سرایت کند. رعایت موارد بهداشتی می تواند از ابتلا به این ویروس خطرناک پیشگیری کند.

اقداماتی که این روزها با نام پروتکل‌های بهداشتی مراقبت از کرونا می شناسیم. موارد که هر روز به ما گوشزد می شود. نکاتی که از طریق رسانه‌های مختلف هر روز به اطلاع ما می رسد. در ادامه این موارد بهداشتی مهم را مرور می‌کنیم.

رعایت فاصله با دیگران

همانطور که می دانید کرونا واگیردار است. همان طور که عدم رعایت فاصله با شخصی که سرما خورده است به بیماری شما می انجامد، عدم رعایت فاصله با دیگران در این مدت نیز خطرناک است. همه اطرافیان شما تست کرونا نداده اند. شما نمی دانید که وضعیت سلامت آنها به چه صورت است. پس لازم است فاصله استاندارد را رعایت کنید. این فاصله را حتی در مورد اعضای خانواده و بستگان نیز مد نظر داشته باشید. بهتر است یک متر با دیگران فاصله بگیرید. هنگامی که برای خرید بیرون می روید و هنگامی که در پمپ بنزین هستید این فاصله را با دیگران رعایت کنید. با رعایت کردن فاصله مناسب احتمال ابتلا به کرونا بسیار کمتر می شود. حتی اگر فرد مبتلا از ماسک نیز استفاده نکرده باشد.

دست دادن و روبوسی کردن را به کل فراموش کنید

تعارف را کنار بگذارید. این ویروس با هیچ کس شوخی ندارد. دست دادن و روبوسی کردن جزئی از فرهنگ کهن ما ایرانی ها بوده است. اما در این مدت همه مردم با خطرات کرونا آشنا هستند. پس تعارف نداشته باشید. حتی اگر کسی دست خود را به طرف شما دراز کرد تا با شما دست دهد از دست دادن با او پرهیز کنید. به اطرافیان بگویید که به خاطر اینکه دوستشان دارید با آنها دست نمی دهید و از آنان فاصله می گیرید.

حتما از یک ماسک مناسب استفاده کنید

حتما  متوجه شده اید که انتقال کرونا از بسیاری جهات به سرماخوردگی شباهت دارد. این ویروس از طریق تنفس و بازدم آلوده به راحتی می تواند به دیگران منتقل شود. از آنجایی که این ویروس خیلی خطرناک است بهتر است از وسیله ای استفاده شود که جلوی دهان و بینی را بپوشاند. در این راستا استفاده از ماسک بسیار اهمیت پیدا می کند. بهترین ماسک برای پیشگیری از کرونا ماسک سه لایه است. یعنی همین ماسک هایی که در محیط های درمانی و بیمارستان ها نیز استفاده می شود. این ماسک ها قیمت زیادی هم ندارند و به راحتی می توانید آنها را تهیه کنید. این روزها در بسیاری از فروشگاه ها این ماسک ها پیدا می شوند. حتما وقتی از منزل بیرون می روید ماسک بزنید. طبق گفته وزارت بهداشت مهم ترین راه پیشگیری استفاده از یک ماسک خوب و استاندارد است.

سطوح پراستفاده را مرتب ضدعفونی کنید

اگر در این شرایط مجبورید به سرکار بروید بسیار مراقب باشید. ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف مثل میزکار، وسایل و تجهیزات کامپیوتری مانند کیبورد و... نیز می تواند زنده بماند. مرتب این سطوح پرتماس را ضدعفونی کنید. از یک ضدعفونی کننده مناسب برای این سطوح استفاده کنید. از آنجایی که دست و لباس شما ممکن است با این سطوح برخورد داشته باشد بهتر است ریسک آلودگی به ویروس را کمتر کنید.

حتی الامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید

بهتر است در این مدت از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده نکنید. شهرداری نیز شرایط ویژه ای را برای تردد در این مدت فراهم کرده است. این بدین خاطر است که افرادی که اتومبیل شخصی دارند به خاطر منع تردد مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس نشوند. در صورتی که می توانید با ماشین شخصی خودتان تردد کنید. در اتوبوس و مترو افراد زیادی وجود دارند. تنفس این تعداد زیاد از انسان ها در یک محیط سربسته ممکن است برای شما و دیگران خطرناک باشد.

اگر مجبور هستید در این شرایط با این وسایل سفر کنید ترجیحا علاوه بر ماسک از شیلد نیز استفاده کنید. این وسیله که از یک طلق تشکیل شده است روی صورت شما مانند یک محافظ قرار می گیرد. این وسیله به خصوص در شرایطی که ممکن است فاصله کمی با دیگران داشته باشید احتمال ابتلا را بسیار کمتر می کند. نکته بعدی که باید توجه داشته باشید در این وسایل در صورت امکان پنجره را باز بگذارید. البته که در برخی وسایل حمل و نقل ممکن است این امکان وجود نداشته باشد. اما اگر ممکن است با ایجاد گردش هوای بیشتر اکسیژن رسانی را افزایش دهید.

اگر در مترو هستید از راننده بخواهید تهویه را روشن کند. در اتوبوس نیز با بازکردن پنجره می توانید هوای تازه را وارد کنید. در این صورت احتمال ابتلا بسیار کمتر می شود.

اموری را که می توانید به صورت اینترنتی انجام دهید

این روزها وب سایت ها و نرم افزارهای مختلف امکانات زیادی را در اختیار ما قرار داده اند. به طور مثال دیگر نیاز نیست برای یک کار ساده مانند انتقال وجه به بانک مراجعه کنیم. به راحتی می توانیم از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک و... این امور را انجام دهیم. استفاده از این روش ها در این شرایط بسیار به ما کمک می کند. حتی خریدهای خود را نیز می توانیم به صورت اینترنتی انجام دهیم. مایحتاج ضروری منزل را می توانیم در این مدت به صورت اینترنتی از وب سایت ها سفارش دهیم. استفاده از روش های غیرحضوری باعث می شود که مجبور نباشیم در یک مکان شلوغ باشیم. پس احتمال ابتلا بسیار کمتر می شود.

هنگامی که از منزل خارج می شوید با خود ضدعفونی کننده بروید

حتما یک ضدعفونی کننده با الکل هفتاد درصد داشته باشید. وقتی برای کاری از خانه خارج می شوید آن را با خود ببرید. در مواقع ضروری از آن استفاده کنید. به طور مثال وقتی برای خرید به فروشگاه می روید پس از استفاده از دستگاه کارتخوان دست های خود را ضدعفونی کنید. چرا که افراد زیادی در طول روز از دستگاه کارتخوان این فروشگاه استفاده کرده اند. همچنین برای خرید به محصولات مختلف فروشگاه دست می زنید. هرکدام از این محصولات ممکن است آلوده به کرونا باشند. با استفاده از ضدعفونی کننده دستان خود را ضدعفونی کنید. همچنین محصولاتی را که خریده اید ضدعفونی کنید.

همچنین توصیه می شود از خرید محصولات خوراکی فاقد بسته بندی در این مدت خودداری کنید. محصولاتی را بخرید که بسته بندی بهداشتی داشته باشند. پس از خرید، با استفاده از اسپری کردن محلول به بسته بندی محصول آن را از ویروس احتمالی پاکسازی نمایید.

در صورتی که علائم ویروس را مشاهده می کنید در خانه بمانید

با مشاهده کردن علائم کرونا ویروس، مانند تب و سرد درد یا سرفه های خشک بهتر است در خانه بمانید. در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید و تست کرونا بدهید. در این مدت ارتباطات خود را با دیگران قطع کنید. تا زمانی که مطمئن نشده اید که سلامت هستید حتی برای خرید ضروری بیرون نروید. از اطرافیان بخواهید خریدهای شما را برایتان انجام دهند.

از میهمان دادن و میهمانی رفتن پرهیز کنید

در این مدت اگر کسی می خواهد برای میهمانی به منزل شما بیاید به او بگویید که نمی توانید پذیرای او باشید. همچنین خود نیز برای میهمانی به منزل دیگران نروید. تعارف نداشته باشید. به دیگران بگویید که نمی توانید در این مدت جمع شوید تا بتوانید سلامت بمانید. با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی این دوران سخت زودتر تمام می شود. پس زودتر می توانیم دوباره و آن هم با خیال راحت دورهم جمع شویم. کافی است در این مدت کمی تحمل بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز