خبرگزاری کار ایران

داربستان مرجع صنعت داربست ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۰۲۶

افرادی که روی داربست کار می‌کنند باید توانایی لازم را برای کار روی داربست را داشته باشند. البته تمام افرادی که کار آن‌ها به داربست نیازمند است باید تمامی نکات ایمنی را رعایت کنند و این موارد فقط مختص نصب کنندگان داربست و یا کارگرانی که روی آن می‌روند نیست.

همه چیز درباره ی داربست و نکات ایمنی آن

داربست یک سازه فلزی ( فولادی) غیر دائمی است که سبب دسترسی به قسمت‌های دشوار در زمان ساخت یا تعمیر ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها  استفاده می‌شود. ساخت داربست مستلزم مهارت خاصی است به این دلیل که اگر داربست خوب بسته نشود فرو می‌ریزد که خطرات جانی ومالی ایجاد می‌کند. یکی از خطرناک‌ترین کارها، کار روی داربست است به‌خاطر همین علاقه‌مندان به این حرفه باید همه چیز را درباره داربست فلزی بدانید.

افرادی که روی داربست کار می‌کنند باید توانایی لازم را برای کار روی داربست را داشته باشند. البته تمام افرادی که کار آن‌ها به داربست نیازمند است باید تمامی نکات ایمنی را رعایت کنند و این موارد فقط مختص نصب کنندگان داربست و یا کارگرانی که روی آن می‌روند نیست.

داربست‌ها عموما فلزی هستند و با قطری حدود3/48 میلی‌متر ساخته می‌شوند که اصطلاحا به آن‌ها لوله‌های5 سانتی می‌گویند. داربست‌های فلزی اغلب به صورت لوله‌های 6 متری، 3 متری با بست و قالب تشکیل می‌شود. در این‌جا لازم به ذکر است که چون سازه‌ها و ساختمان‌ها در ارتفاع و متراژهای متفاوتی ساخته می‌شوند لوله‌های فلزی هم در اندازه‌های مختلفی وجود دارند.

نصب داربست برای چه مواردی بکار می‌رود؟

داربست نه تنها برای زدن نمای ساختمان به سنگ کارها کمک می کند بلکه سیمان کارها، جوش کارها و برق کارها کمک می‌کند تا به وسیله داربست به تمام نقاط دسترسی داشته باشند.

اصطلاح رایج در امر داربست و موارد استفاده از آن کفراژ بندی است. کفراژ بندی مدلی متفاوت از نصب داربست است که مصارف استفاده بالایی دارد. کفراژ برای مهار نمای ساختمان، ساختمان‌هایی که 30 متر یا بیشتر ارتفاع دارند برای نصب سازه‌های فلزی از سازه‌ای استفاده می‌شود تا سازه را مهار کند و آن را از چپ شدن  و فرو ریختن حفظ کند.

استفاده دیگر داربست در ایام محرم، جشن‌ها و مناسبت‌هاست، که هم سریع‌ترین نوع سازه و هم ارزان‌ترین آن‌ها است.

مورد دیگر و مهم استفاده از داربست در اجرای پروژه بتن‌ریزی است که برای بتون ریزی سقف ساختمان‌ها با ارتفاع بالای 3 متر استفاده می‌شود. علاوه بر این در ساخت پل‌ها، زیرگذرها ، سازه‌های خاص و تمام پروژه‌های بتونی استفاده می‌شود.

برای نصب داربست به تجهیزات و ابزاری نیازمندیم که در اینجا ذکر خواهیم کرد:

 1-بست‌های فلزی

2-لوله‌های فلزی(فولادی)

3-مغزی

4-لنگر یا مهاربند داربست پیچی

5-کفشک یا پایه فولادی

6-آچار دو سر رینگ کروم وانادیم استاندارد

7- چرخ‌های فولادی

8-گونیا تراز، شیلنگ تراز و شاقول

9-طناب ایمنی

10-کمربند ایمنی و کفش مخصوص

11-شبکه‌های توری حفاظتی

                  داربستان مرجع صنعت داربست ایران

نکات ایمنی استفاده از داربست

  • برای مستحکم شدن داربست پایه‌های عمودی نقش مهمی دارند که باید حداکثر فاصله آن‌ها 2 متر باشد.
  • پایه‌های عمودی همه باید در یک خط قرار بگیرند.
  • لوله‌های افقی که برای تحمل بهتر لوله‌های عمودی به کار می‌روند بسیار مهم هستند.
  • بست‌های تخته برای متصل شدن ترانزوم (لوله‌های بیرونی را به لوله‌های استاندارد درونی نصب می‌کند) لوله‌های افقی به کار می‌رود.
  • تعداد میله‌ها با طول تخته داربست متناسب است. (به عنوان مثال: برای تخته با طول کمتر از 5 متر حداقل 2 میله ساپورت نیاز است)
  • از پین برای اتصال دو لوله طولی به هم استفاده می‌شود.
  • استفاده از لوله مهار در ساخت داربست برای مقاومت بیشتر داربست استفاده می‌شود.

لوله مهار به صورت ضربدری زده می‌شود.

  • از بست‌ها باید به درستی نگهداری شود و خوب روغن کاری شوند.
  • برای دسترسی با ایمنی بالا باید برای هر 2 متر ارتفاع 6 تا 7 پله جای گذاری شود.
  • یکی از نکات ایمنی که بسیار مهم است آموزش دقیق به کارکنان است.
  • استفاده کارکنان از کمرکش و حفاظ پاگیر برای افزایش ایمنی افراد لازم است.
  • کارکنان نباید از لوله‌های داربست برای بالا و پایین آمدن استفاده کنند.

در اینجا همه نکات ایمنی به صورت کامل آورده نشده است فقط پاره‌ایی از نکات به صورت خلاصه ذکر شده است و نیاز است تمام نکات ایمنی به صورت کامل توسط فردی که داربست اجاره می‌کند یا از آن استفاده می‌کند مطالعه شود ویا اگر نیاز به آموزش است دوره آموزشی آن را ببیند.

با آشنایی از نکات ایمنی در داربست اگر به آن نیاز پیدا کنیم برای تعیین قیمت آن یا برای اجاره داربست در اینجا شما را راهنمایی می‌کنیم.

محاسبه قیمت داربست

به شکل رایج قیمت داربست بستگی به محیطی که قرار است روی آن داربست نصب شود بستگی دارد. به این صورت که برای داربست زدن روی نما و جاهایی که سطح صاف هستند متر مربع استفاده شده و در مکان‌هایی که برآمدگی‌هایی وجود داشته باشد این قیمت به صورت متر مکعب محاسبه خواهد شد.

البته در بعضی از موقعیت‌ها هم قیمت داربست بر اساس کفراژ و یا داربست مسقف محاسبه می‌شود. پس قدم اول برای آگاهی از قیمت داربست و یا اجاره داربست این است که ببینید داربست شما در چه مکانی و با چگونه کاربری نصب می شود تا اطلاع از قیمت داربست برای شما راحت‌تر باشد.

داربستان بهترین مرجع داربست در ایران

داربستان مرجع صنعت داربست ایران

در انتها بعد از معرفی داربست به عنوان یک صنعت کاملا مرتبط با ساختمان و مشاغل متنوعی که با آن ارتباط دارند و معرفی اجزای تشکیل دهنده آن و ذکر نکات ایمنی که در حین استفاده از داربست باید رعایت شود به شما سایت داربستان را برای همه آنچه درباره داربست نیاز دارید معرفی می‌کنیم. درصورت نیاز به آموزش، سایت داربستان می‌تواند شما را با این امر آشنا کند. شما حتی می‌توانید قیمت اجاره داربست خود را به صورت آنلاین در این سایت محاسبه کنید. قیمت خدمات داربستان با رعایت اعتدال و طبق مصوبه اتحادیه تعیین شده است. داربستان فرایند اجاره را برای کاربران خود نیز تسهیل کرده است.

داربستان با داشتن پشتیبانی 24 ساعته پاسخگوی تمام نیاز‌های مشتریان خود است. شما می‌توانید از مشاوره رایگان سایت داربستان نیز استفاده کنید. داربستان با معرفی مشتری به شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال سبب ایجاد اشتغال برای افراد با تجربه نیز شده است. همچنین مجموعه داربستان با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نقش بسزایی برای دوست داران این حرفه داشته است. همچنین با مراجعه به سایت داربستان می‌توانید از مقاله‌های آموزشی و آگاهی بخش آن نیز نهایت استفاده را ببرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز