خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک اقتصادنوین در همایش سیاست‌های پولی و ارزی تاکید کرد

لزوم تعیین چارچوب مشخص برای تعیین صلاحیت اعضای هیات مدیره بانک‌ها

asdasd
کد خبر : ۳۷۶۰۰۵

مدیرعامل بانک اقتصادنوین گفت: نهاد ناظر بانکی باید چارچوب و ساختاری را برای تعیین صلاحیت اعضای هیات مدیره بانک‌ها مشخص کند و بر اساس آن بررسی صلاحیت اعضای هیات مدیره را انجام دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک اقتصادنوین، حسن معتمدی در میزگرد سیاستی الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها در دومین روز برگزاری بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: از نظر حاکمیت شرکتی هیات مدیره و سهامداران دارای رابطه وکیل و موکلی می‌باشند.

وی اظهار داشت: هیات مدیره یکی از مهمترین ارکان حاکمیت شرکتی در نظام بانکی است و ضمن سیاست‌گذاری در بانک‌ها، راهبردها و عملیات اجرایی بانک‌ها را مشخص می‌کند؛ ضمن اینکه همزمان انتظارات و دستورات مقام ناظر را در بانک‌ها عملیاتی کرده و بر آن‌ها نظارت می‌کند.

معتمدی با تاکید بر این مسئله که امکان اجرای کامل اصول حاکمیت شرکتی در بانک‌های دولتی امکان پذیر نیست، گفت: در بانک‌های دولتی، هیات مدیره تعریف پیچیده‌ای دارد، ساختار مدیریتی تفکیک نشده موجب می‌شود هیات مدیره همزمان وارد امور اجرایی شود و تعریف ارتباط بین ارکان اجرایی و سیاستگذاری برای پاسخگویی و شفافیت خدشه دار شود.

مدیر عامل بانک اقتصادنوین در تشریح الگوهای پیاده سازی حاکمیت شرکتی ادامه داد: در ابتدا باید هیات مدیره مستقل تعریف و اعضای آن صلاحیت لازم را از نظر توانایی تخصصی، امانت داری، صداقت و دانش و تجربه کافی داشته باشند و بر اصول نظام حاکمیت شرکتی واقف بوده و به آن عمل کنند.

معتمدی اظهار داشت: در نظام بانکی لازم است همانند اقدام سازمان بورس با انجام حرکت تدریجی، پیش از کاندیداتوری برای هیات مدیره، صلاحیت اعضا در مراجعی دیگر تایید و احراز شود.

وی گفت: یک عضو هیات مدیره شایسته نمی‌تواند الزاما یک بانکدار اجرایی خوب باشد ضمن اینکه یک بانکدار خوب نیز لزوما نمی‌تواند عضو هیات مدیره مناسبی باشد.

معتمدی در پایان تاکید کرد: کشور نیاز به ایجاد شرکت‌های مشاوره‌ای به منظور مشاوره به سهامداران دارد، به گونه‌ای که در بسیاری از کشورهای دنیا شرکت‌های مذکور برای ارائه مشاوره به افرادی که آگاهی لازم از سرمایه‌گذاری را ندارند تاسیس شده است.

لازم به ذکر است در میزگرد الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها علاوه بر حسن معتمدی مدیرعامل بانک اقتصادنوین، حمید تهرانفر صاحب نظر امور پولی و بانکی، دکتر غلامرضا زال پور عضو شورای عالی بورس، دکتر یوسف پادگانه صاحب نظر در امور پولی و بانکی، محمدعلی سهمانی اصل مدیرعامل بانک توسعه تعاون و صمد عزیزنژاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز