خبرگزاری کار ایران

حسین مرادی بنیان‌گذار تضمین‌چی

اصرار بر ملی شدن اینترنت، نیاز کنونی جامعه؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۳۱۴

۱- نظر شما درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که این روزها در مجلس مطرح شده و بررسی آن طبق اصل ۸۵ قانون اساسی انجام خواهد شد، چیست؟

به نظر من یکی از بزرگ‌ترین محاسن این طرح، نمایان ساختن سرعت نمایندگان مردم در مقابل مردم بود. برای مثال عرض می‌کنم لایحه‌ای که به حقوق زنان مرتبط بود، با تمام آثار مثبتی که می‌توانست در پی داشته باشد، از بهمن ماه سال گذشته مراحل اعلام وصول و نوبت بررسی را طی می‌کند اما چنین طرحی ظرف این مدت کوتاه اصل هشتادوپنجی می‌شود. این یعنی می‌تواند سه تا پنج سال به صورت آزمایشی اجرا شود.

برای اینکه درک بهتری از این مدت زمان در عصر تکنولوژی داشته باشیم، توضیح می‌‎دهم که

پنج-شش سال پیش الو پیک، علی بابا، اسنپ‌فود، بله و ده‌ها استارتاپ موفق دیگر وجود نداشتند و یا در ابتدای راه خود بودند. حالا ببینید طی مدت زمان اجرای آزمایشی این طرح، چند استارتاپ بزرگ دیگر با چه ظرفیتی از توان ایجاد شغل، شکل نخواهند گرفت. در همین حین بد نیست به تحرکات همسایه کوچک جنوبی و طرح اعطای یک‌صد هزار ویزای طلایی‌اش به برنامه‌نویسان نگاه کنیم. به همین سادگی.

آن زمان که پول داشتیم و تحریم نبودیم با جذب سرمایه‌های نقدی‌مان، کشورشان را ساختند و الان نوبت به جذب نخبگان رسیده تا تکنولوژی سوغات ببرند.

۲-به طور کلی آیا ضرورتی برای اجرای چنین طرحی در این ابعاد وجود دارد؟

تصویب چنین قوانین واپس‌گرایانه‌ای نشان از عدم اعتماد به مردم است و تجربه نشان داده هیچ وقت با ابزارهای قدرت نمی‌توان وجاهت لازم را برای پذیرش و تمکین از چنین قوانینی ایجاد کرد. تجارت اجتماعی، امروز محل امرار معاش بیش از دو میلیون خانواده در کشور است. تصمیماتی چنین شتاب‌زده و غیرکارشناسی‌، آن هم درخصوص موضوعی با این سطح از اهمیت، حاصلی غیر از ناامیدی و کوچک‌ترشدن سفره‌های مردم در شرایط تورم بیش از 44 درصد نخواهد داشت.

۳- در صورت اجرایی شدن این طرح با همین جزئیات، چه آینده‌ای برای اینترنت ایران متصور هستید؟

ما در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم. بیایید در اندازه خیلی کوچک‌تر به این طرح نگاه کنیم. به عنوان مثال اگر ایران را به چشم یک خانواده نگاه کنیم، بدیهی است که این خانواده هرچقدر هم که بزرگ باشد از تامین تمام نیازهای خود ناتوان است.

ما برای پیشرفت و رفاه، نیازمند تعامل با جهان هستیم و یکی از اصلی‌ترین راه‌های این تعامل اینترنت است. این طرح خواسته یا ناخواسته، خشتی دیگر بر انزوای کشور عزیزمان خواهد گذاشت. صدای خنده‌های رضایت‌مندانه دشمنان جمهوری اسلامی ایران، از دور قابل شنیدن است.

من هیچ وقت متوجه دلیل اصرار بر ملی شدن همه چیز نشدم. در بخش تکنولوژی توانمندی‌های بی‌نظیری داریم که می‌توانیم با تمرکز بر روی آنها در سطح جهان بدرخشیم. لزومی ندارد اقیانوسی باشیم که به عمق یک بند انگشت.

۴-آیا زیرساخت لازم (نرم افزاری و سخت افزاری) برای اجرای چنین طرحی اصلا وجود دارد؟

تا جایی که می‌دانم زیرساختی کامل و جامع در این خصوص وجود ندارد. اما فرض محال که محال نیست. به فرض بودن آن و حتی توانمند بودنش، سوال اینجاست که در شرایط حساس کنونی که حتی برای واردات دارو با برخی مشکلات اساسی مواجه هستیم، چگونه می‌توان چنین سیستم عریض و طویلی را بدون امکان واردات تجهیزات و تکنولوژی‌های مورد نیاز پایدار نگه داشت؟

لزوم چنین سرمایه‌گذاری با این حجم، آن هم روی ایجاد و نگهداری از زیرساخت‌هایی که همین الان به رایگان در دسترس است، چیست؟

هنوز یک ماه از تعطیلی موتور جست‌وجوی ملی یوز و از بین رفتن آن همه سرمایه که صرف طراحی و اجرای آن شده بود، نگذشته است؛ گاهی اوقات برخی‌ موضوعات به فراموشی سپرده میشه و برای اجرای طرح های خام اولیه اصرار ورزیده می‌شود.

۵-به نظر شما این طرح چه تاثیری بر اکوسیستم استارت‌آپی ایران می‌گذارد؟

طنز تلخی است اما سخت می‌توان به روزهای بعد از اجرای این طرح و سرنوشت اکوسیستم استارتاپی کشور، فکر کرد. عمده شرکت‌های تکنولوژی با اینترنت و محدودیت‌های فعلی، همین امروز دچار مشکل هستند. بیشتر شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به اندازه حجم تجارتی که دارند، از اجرایی شدن این طرح آسیب خواهند دید.

متاسفانه برخی از دوستان هم‌صنفی به امید ایجاد انحصار بیشتر، سکوت کرده‌اند و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. تجربه به ما می گوید انحصار ما را از توسعه دور می‌کند.

۶-به صورت خاص، این طرح چه تاثیری بر کسب و کار شما می‌گذارد؟

سوال بسیار جذابی است. تضمین‌چی در میان معدود شرکت‌های استارتاپی است که با توجه به مدل تجاری خود و همچنین برنامه‌های توسعه‌ای که در پیش دارد از تصویب این طرح نفع بسیار زیادی خواهد برد. اما مگر ما تنها شرکت ایرانیم!؟ تمام تلاش ما در مخالفت با این طرح صرفا در راستای مسئولیت اجتماعی تضمین‌چی برای بقای اکوسیستم استارتاپی کشور و رشد تجارت آزاد اجتماعی است.

۷-به نظر شما این طرح چطور می‌تواند بهبود پیدا کند؟

ما در بحث کارشناسی مجتهد هستیم اما در اجرا، به قانون احترام می‌گذاریم و آن را رعایت می‌کنیم. به عنوان کارشناس این حوزه امیدوارم قبل از آنکه متن قانون نهایی و ابلاغ شود، برخی تصمیمات به دور از نگاه سیاسی و با بررسی تمام ابعاد فنی، اقتصادی و اجتماعی مجددا توسط کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی بازنگری شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز