خبرگزاری کار ایران

آغاز برداشت بهاره ی چای با حضور رضا کیانیان

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۲۹۴

رضا کیانیان ، چهره سرشناس هنری و اجتماعی ، پنج شنبه گذشته با حضور در منطقه ماکلوان از توابع فومن گیلان ، در اولین چین بهاره چای ایرانی در سال جدید حضور یافت . این هنرمند سرشناس کشور ، ضمن حضور در باغ اختصاصی نیوشا، تولیدکننده چای و دمنوش های گیاهی ، از نزدیک با عملیات برداشت چای سبز و خشکسازی و فراوری آن آشنا شد .

به گزارش ایلنا، این شرکت با شعار "از خاک تا خانه" در سال های اخیر ، بیشتر فعالیت خود را بر تولید و فراوری گونه های مختلف گیاهان نوشیدنی ایرانی و انواع چای های مخلوط با گیاهان و ادویه ها و میوه ها متمرکز کرده است . کلیه مراحل فرایند تولید چای و دمنوش شامل کشت ، برداشت ، فرآوری ، تولید و بسته بندی مستقیماً توسط شرکت انجام می شود و سپس محصولات با استفاده از شیوه جدیدی به نام فروش مستقیم چندسطحی ، از طریق شبکه ای از نمایندگان مستقل به مشتریان معرفی می شوند و در نهایت محصولات ، بسته بندی و باربندی می شوند و از طریق ناوگان اختصاصی شرکت به سراسر کشور ارسال و توزیع می شوند .

چای ایرانی که در سالهای اخیر با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است ، از اواسط سال گذشته و با ایجاد مشکلات در صادرات آن ، اینک تنها امید به بازار داخلی بسته است و از این نگاه ، حضور پررنگ بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن در حوزه کشاورزی چای می تواند نقش موثری در بهبود شرایط ایفاء کند .بنابر گزارش آمار رسمی ، هر ایرانی سالانه حدوداً 1.5 کیلوگرم چای مصرف می کند و کل چای مصرفی کشور حدود 100 هزار تن برآورد می شود که بیش از 70% این حجم مصرف در اختیار چای های سیاه وارداتی که عمدتاً از هند و سری لانکا وارد کشور می شوند ، قرار دارد . این درحالی است که قیمت هر بسته چای خارجی تقریباً دو برابر قیمت بسته مشابه داخلی در بازار به فروش می رسد .

قدیمی‌ بودن بوته ها و فرسودگی خاک، فقدان سیستم آبیاری مناسب، عدم یکنواختی باغات چای ، مدیریت ضعیف باغ های خرده مالکی ، نبود سرمایه و انگیزه برای عملیات به زراعی و به نژادی در باغات ، در کنار عدم وجود برنامه های کارآمد و موثر در راستای حمایت از کشاورزان از سوی دولت ، مشکلات اصلی پیش روی چای هستند که در دهه های اخیر این صنعت دیرینه را در شمال کشور با بحران مواجه کرده اند .

احمد عیوضی ، مدیرعامل نیوشا ، در پاسخ به اینکه آیا این نوع کارها و سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی چای می تواند منجر به ایجاد تحول و بهبود در وضعیت چای ایرانی شود یا خیر ، اینگونه پاسخ می دهد که : (( هدف اصلی از باغداری چای و سرمایه گذاری در این عرصه ، تامین ماده اولیه اصلی مورد نیاز شرکت تولیدی وابسته به مجموعه است . امروزه علی الخصوص در فصل بهار، اکثر برگ های ممتاز و مناسب به تولید چای سیاه اختصاص می یابند، اما این باغ و بوته های آن به تولید چای سبز و سفید اختصاص یافته اند . نجات و توسعه صنعت چای ایران تنها از راه معرفی و شناساندن خواص فوق العاده چای ایرانی و علی الخصوص چای سبز امکان پذیر است . بنا بر داده های تحقیقات علم تغذیه شیمی ، خاصیت اصلی چای ناشی از وجود ماده موثری به نام کاتچین در آن است که متاسفانه در پروسه تولید چای سیاه و فرایند تخمیر آن بخش زیادی از این ماده موثره از بین می رود ، اما اگر به جای چای سیاه از برگ ها چای سبز تولید شود ، بخش زیادی از این ماده موثره باقی می ماند، بنابراین خواص واقعی چای ایرانی را باید در چای سبز یا سفید جستجو کنیم . یکی از بزرگترین مشکلات فعلی چای ایران ، عادت و ذهنیت نادرست مقایسه چای سیاه ایرانی با چای های سیاه خارجی و الگوبرداری از طعم و رنگ چای های هند و سری لانکا است ، در حالیکه به جای این قیاس مع الفارق در معرفی چای ایرانی ، باید مشتریان احتمالی را با خواص شگفت انگیز و قابل توجه و همچنین اثرات آن بر سلامت بدن آشنا نمود. تولیدکنندگان چای نیز می توانند ضمن تلاش در راستای فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه هدف، با نوآوری در طعم و بسته بندی و جلب سلیقه های مختلف، به افزایش سهم چای ایرانی از بازار کمک کنند .  

ما تاکنون با این رویکرد عمل کرده و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی هم گرفته ایم و امروز تمام نمایندگان و مشتریان ما به محصولاتی ایمان پیدا کرده اند که تماماً برآمده از دل همین خاک هستند. با این رویکرد ، به شکل واقعی از تولید ملی حمایت کرده و بخش زیادی از بازار مصرف را که عموماً به چای های خارجی اختصاص می یافت به سمت مصرف چای ها و گیاهان ایرانی سوق داده ایم و از همه مهمتر اینکه با این رویکرد تازه ، در بهبود سلامت جامعه ایفاء نقش کرده ایم و علاوه بر این ، حجم قابل توجهی شغل نیز ایجاد کرده ایم به نحوی که امروز بصورت رسمی حدود 450 نفر در شرکت های وابسته به مجموعه نیوشا  شاغل هستند و حدود 7000 نماینده مستقل فروش که عمدتاً متشکل از جوانان و بانوان هستند نیز بدون رابطه استخدامی ، بصورت تمام وقت یا نیمه وقت ، به بازاریابی و مدیریت فروش محصولات مشغول هستند و از این راه درآمدهای مناسبی هم کسب کرده اند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز