خبرگزاری کار ایران

فلاحتیان مطرح کرد:

کاهش تلفات برق به زیر 11 درصد

فلاحتیان گفت: روند تلفات صنعت برق به زیر 11 درصد رسیده و برنامه‌ریزی شده که تا پایان دولت به کمتر از 10 درصد برسد و اراده بر این است که به هشت درصد برسد.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر در امور برق و انرژی در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه در سال گذشته 274 میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور تولید شده است و ایران رتبه نخست تولید در منطقه را دارا است، گفت: ظرفیت نامی نیروگاه‌ها 73 هزار مگاوات است که رتبه نخست منطقه و 14 دنیا را دارد.

وی تصریح کرد:  بیش از 32 میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که که  32 درصد خانگی، 9 درصد عمومی، 16 درصد کشاورزی، 33 درصد صنعت، هفت درصد تجاری و 1.7 درصد روشنایی معابر  است.

وی با بیان اینکه پیک بار در سال 70، حدود 11 هزار مگاوات، این رقم در سال 80،حدود 23 هزار مگاوت، در سال 90، 42 هزار مگاوات و در تابستان جاری به 50 هزار و 177 مگاوات رسیده است، گفت: پیش بینی می شود در سال آینده پیک برق به 54 هزار مگاوات برسد.

فلاحتیان با بیان اینکه در دولت یازدهم ظرفیت نیروگاهی کشور به 4866 مگاوات رسیده است، افزود: روند تلفات صنعت برق به زیر 11 درصد رسیده و برنامه‌ریزی شده که تا پایان دولت به کمتر از 10 درصد برسد و اراده بر این است که به هشت درصد برسد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه حجم معاملات برق در بورس انرژی به شش برابر سال 92 رسیده است، گفت: تا پایان آذرماه حجم معاملات برق در بورس انرژی به 662 میلیارد تومان رسیده است.

وی در تشریح سهم نیروگاه‌های بزرگ دولتی و خصوصی حرارتی در تولید برق گفت:  41 نیروگاه خصوصی با ظرفیت 32 هزار مگاوات و 35 نیروگاه دولتی با ظرفیت 22 هزار مگاوات است که تا سال 1400 به سهم 80 درصد خصوصی و 20 درصد دولتی خواهد رسید.

فلاحتیان تأمین برق مطمئن و پایدار همراه با افزایش بهره‌وری، بهینه سازی مصرف و مدیریت تقاضای انرژی و توسعه متوازن و پایدار بخش برق را از جمله اهداف کلی و راهبردهای بخش برق در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

وی پرداخت مابه التفاوت قیمت تمام شده و فروش تکلیفی برق در بودجه 95 به میزان حداقل 8510 میلیارد تومان در بخش جاری و یا افزایش تعرفه، اختصاص حداقل 3500 میلیارد تومان جهت ایجاد زیرساختهای شبکه انتقال و فوق توزیع از محل منابع عمومی در سال 95، را از جمله انتظارت وزارت نیرو از دولت برشمرد.

وی همچنین گفت: اختصاص سالانه 3 میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای احداث نیروگاه های جدید، سرمایه گذاری خارجی به میزان 2 میلیارد یورو در سال و ارائه تضمین های مورد نیاز سرمایه گذاران طرح‌های بیع متقابل و انتقال بدهی های بانکی نیروگاه های واگذار شده، به دولت به مبلغ 7200 میلیارد تومان از دیگر درخواست های ما از وزارت نیرو است.

کد خبر : ۳۳۴۷۰۵