خبرگزاری کار ایران

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران:

نتیجه شکایت گازی ترکیه از ایران تا پایان دیماه اعلام می شود

دیوان داوری بین المللی کماکان در حال بررسی پرونده شکایت گازی شرکت بوتاش ترکیه از شرکت ملی گاز ایران بوده و تاکنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش ایلنا، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: نتیجه شکایت گازی ترکیه از ایران تا پایان دیماه اعلام می شود.

عزیزالله رمضانی افزود: شرکت بوتاش در ژانویه سال ٢٠١٢ میلادی دو شکایت در زمینه «نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز» و «کاهش قیمت گاز به دلیل تجاری» به دیوان داوری بین المللی ارائه کرد.

وی ادامه داد: این دیوان با رای ١٠ نوامبر ٢٠١٤ میلادی، شکایت گازی ترکیه از ایران را مبنی بر نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز رد کرد و بر دفاع انجام شده توسط شرکت گاز صحه گذاشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز پیشتر به خبرنگار شانا گفته بود: ترکیه در ارتباط با ادعای دوم و شکایت از ایران، قیمت بازار جهانی، خرید گاز از روسیه، بازار انرژیهای غیر گاز در این کشور را جمع بندی کرده و معتقد است که این گاز نسبت به انرژیهای دیگر گران بوده و ایران باید آن را ارزان کند.

به گفته حمیدرضا عراقی، ترکیه همه استدلالها را در دادگاه ارائه کرده است و از طرف دیگر، شرکت ملی گاز ایران نیز همه دفاعیات را به دادگاه اعلام کرده و باید منتظر رای دادگاه باشیم.

ایران و ترکیه در سال ١٩٩٦ قرارداد ٢٥ ساله ای برای صادرات سالانه تا ١٠ میلیارد مترمکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن روزانه ٣٠ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه ارسال می شود.

کد خبر : ۳۳۱۳۳۹