خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل توانیر:

صادرات برق سالانه حدود 600 میلیون دلار ارزآوری داشته است

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: صادرات برق سالانه حدود 600 میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته است.

به گزارش ایلنا، "آرش کردی" مدیرعامل شرکت توانیر، در حاشیه امضای قرارداد دو جانبه بین نیروگاه شهید منتظری و فولاد مبارکه در جمع خبرنگاران در ساختمان توانیر گفت: صادرات برق برای کشور مطلوبیت و اهمیت دارد؛ اگر بتوانیم به شبکه‌های بزرگ مانند روسیه متصل شویم و در مواقع پیک مصرف بتوانیم تبادلات برقی داشته باشیم، به لحاظ شبکه‌ای نیز به سود ما خواهد بود.

او افزود: پیش‌بینی ما این خواهد بود که در 4 یا 5 سال آینده، میزان صادرات برق را از رقم 10 میلیارد کیلووات ساعت در سال به 20 تا 25 هزار کیلووات ساعت ارتقا دهیم.

کردی گفت: در زمان حاضر نوع قراردادها و مدل‌هایی که برای حضور بخش خصوصی در تولید برق در تمامی بخش‌ها از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی‌های خورشیدی و بادی و DGها و واحدهای تولیدی مقیاس کوچک و نیروگاه‌های بزرگ سالیان سال است که در صنعت برق در حال اجرا است و به یک روند مطلوبی در این بخش رسیده است.

او با بیان اینکه حضور بخش خصوصی بایستی در تولید برق نیز پررنگ‌تر شود، به گونه‌ای که دولت به عنوان سیاست‌گذار و ناظر در این بخش حضور یابد، گفت: در انعقاد قرارداد دو جانبه امروز بین تولیدکننده و مصرف کننده بخش خصوصی، این دو بخش در مباحث قیمتی به تفاهم رسیدند و عرضه برق به‌صورت مستقیم از تولیدکننده به مصرف کننده ارائه خواهد شد و شرکت توانیر نیز به نمایندگی از وزارت نیرو، ترانزیت برق مذکور را به عهده خواهد گرفت.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه در آینده می‌توان بجز برق بخش‌های صنعتی، برق بخش‌های تجاری و کشاورزی را نیز از تولیدکنندگان بخش خصوصی تامین کرد، ادامه داد: امیدواریم با اینکار به سمتی پیش برویم که تجدید ساختار نهایی در صنعت برق اجرایی شود.

وی وجود رقابت در بخش خصوصی را یکی از راه‌های نزدیک به قیمت واقعی برق دانست و ادامه داد: موضوع رقابت باعث کاهش هزینه‌های تمام شده و افزایش بهره‌وری شده و به شفاف سازی قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

کردی با بیان اینکه مصمم هستیم تا از این پس تمام برق کشور توسط بخش خصوصی تولید شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 33 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده برق کشور در دست بخش خصوصی است و اگر تا سال 1400 حدود 30 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دیگر نیز اضافه شود، در پایان سال 1400 حدود 70 درصد ظرفیت نصب شده نیروگاهی در اختیار بخش خصوصی و حدود 30 درصد در اختیار دولت خواهد بود.

وی در خصوص زیاندهی صنعت برق گفت: زیان‌دهی مربوط به مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی است که قیمت تکلیفی همان قیمتی است که در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد که میانگین نرخ امسال حدود 60 تومان است.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: هزینه‌های تمام شده در سال‌های اخیر حدود 885 ریال بود و دولت تکلیف دارد این مابه التفاوت را جبران کند و اخیرا رقمی حدود 2 هزار میلیارد تومان از طریق عرضه اوراق خزانه اسلامی را به طلبکاران بپردازیم.

وی تصریح کرد: عمده بدهی وزارت نیرو به بانک‌ها و تولیدکنندگان برق است.

کد خبر : ۳۲۹۶۹۰