خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت:

۸۰ میلیارد دلار از منابع انرژی کشور هدر می‌رود / فرصت‌های بهینه‌سازی مصرف را در دولت گذشته از دست دادیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۵۳۶

فرصت‌ها را از دست دادیم به طوری که هزینه‌هایمان بالا رفته اما مصرف انرژی کاهش پیدا نکرده است لذا در حال حاضر نقطه کاهش را از سال ۹۳ فرض کردیم بنابراین مسیری را که باید در ده سال طی می کردیم باید در مدت شش سال بپماییم.

مدیرعامل شرکت ملی بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه با عدم صرفه جویی در مصرف سوخت تا سال ۱۴۰۰ به نقطه سر به سر تولید و مصرف می رسیم، گفت: ما باید ۶ هزار و ۲۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه جویی کنیم تا بتوانیم اهداف سال ۱۴۰۰ را محقق کنیم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرت‌الله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشست خبری که به منظور تشریح آخرین وضعیت بهینه‌سازی سوخت برگزار شد با اشاره به اینکه پتانسیل سرمایه‌گذاری در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور ما بالاست گفت: با تحلیل‌هایی که در زمینه بهینه‌سازی انجام شده به اعداد جالبی رسیده‌ایم. به طوری که چنانچه تا سال ۱۴۰۰ در زمینه مصرف سوخت صرفه‌جویی نداشته باشیم به مرحله برابری تولید و عرضه می‌رسیم و این برای کشور بسیار خطرناک است.


وی تصریح کرد: ما دارای منابع عظیم نفت و گاز هستیم به طوری که در زمینه منابع نفتی مقام چهارم، گاز مقام اول و ذغال سنگ در رتبه اول قرار داریم و در مجموع از لحاظ سوخت‌های فسیلی در دنیا اول هستیم اما متاسفانه از نظر مصرف انرژی جایگاه بالایی داریم اما به لحاظ GDP جزو برترین‌ها نیستیم. اما از لحاظ مصرف سوخت با کشورهایی مثل کره و آلمان که صنعتی هستند فاصله کمی داریم لذا اگر با این وضع جلو برویم تا سال ۱۴۰۰ به نقطه سر به سر تولید و مصرف می‌رسیم.


وی با تاکید بر اینکه باید سیاست رعایت الگوی مصرف جلو ببریم تا قدرت چانه‌زنی‌مان برای افزایش ظرفیت صادراتی بیشتر شود افزود: تنها با کاهش مصرف داخلی این مهم میسر می‌شود.


سیفی خاطرنشان کرد: ما در بخش بالادستی در سال ۹۱،۲۶۷۴ میلیون بشکه معادل نفت خام تولید انرژی داشته‌ایم که از این میزان ۱۸۶۴ میلیون بشکه نفت خام عرضه اولیه می‌شود و از آن میزان ۱۲۱۶ میلیون بشکه معادل نفت خام عرضه نهایی و ثانویه داریم.


وی با اشاره به سیاست‌‌های ابلاغی رهبر انقلاب در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی گفت: در سال ۸۸ ابلاغ شده بود که میزان مصرف انرژی باید تا سال ۱۴۰۰ به نصف سال ۸۹ برسد یعنی دو سوم تا پایان برنامه پنجم و یک سوم پایان برنامه ششم.


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت یادآور شد: محاسبات نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ باید ۱۱۴۸ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف نکنیم وگرنه به هدف ۵۰ درصد کاهش مصرف انرژی نخواهیم رسید.


وی در ادامه با انتقاد از فرصت‌های از دست رفته در زمینه مصرف بهینه سوخت طی ۴ سال گذشته اظهار داشت: در ۴ ساله دوره احمدی‌نژاد ما فرصت‌ها را از دست دادیم به طوری که هزینه‌هایمان بالا رفته اما مصرف انرژی کاهش پیدا نکرده است لذا در حال حاضر نقطه کاهش را از سال ۹۳ فرض کردیم بنابراین مسیری را که باید در ده سال طی می کردیم باید در مدت شش سال بپماییم.


سیفی با بیان اینکه ما باید ۶ هزار و ۲۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه جویی کنیم تا بتوانیم اهداف سال ۱۴۰۰ را محقق کنیم تصریح کرد: طبق مطالعات بانک جهانی روسیه باید ۴۵ درصد از مصرف انرژی خود را کم کند که برای تحقق آن به ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری دست می یابد و با توجه به اینکه شرایط ایران نیز طبق اذعان بانک جهانی شبیه این کشور است باید از همین روش استفاده کنیم.


وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش صرفه جویی انرژی سه برابر سرمایه گذاری در بخش بالادستی و تولید کارآیی دارد تاکید کرد: کار عاقلانه ای است که به جای سرمایه گذاری در تولید روی صرفه جویی سرمایه گذاری کند.


مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: تا ۶ سال آینده باید ۲۳۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظرمان دست یابیم ضمن اینکه باید گفت با این اقدام ۳.۵ میلیون فرصت شغل پایدار ایجاد خواهد شد.


وی ارزش صرفه جویی در بخش انرژی را بیش از خود سرمایه گذاری در این بخش و معادل ۴۴۹ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه هر کدام از کارهایی که ما در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت انجام می دهیم عمر مفیدشان بالا است به طوری که اگر به طور معمول عمر مفید معادل ده سال داشته باشند اگر ۲۳۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته باشیم هزار و ۶۵ میلیارد دلار بازگشت سرمایه خواهیم داشت.


سیفی با اشاره به پتانسیل‌های تعریف شده در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت به عنوان یکی از ابزارهای بند قاف تبصره ۲ قانون بودجه ۹۳ تصریح کرد: این قانون در سال ۹۴ نیز تکرار شده و مجلس نیز در رفع موانع تولید آن را به تصویب رسانده لذا از حالت سنواتی درآمده و دائمی شده است.


وی تصریح کرد: با اجرایی شدن قانون یاد شده از محل زائدات انرژی صرفه‌جویی خواهیم داشت. یعنی ۶ هزار و ۲۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام، کاهش دو هزار و ۲۰۰ میلیون تن معادل کربن، ۲۳۰ میلیارد دلار بازار سرمایه‌گذاری، هزار و ۶۵ دلار ارزش صرفه‌جویی تا سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت.


وی در ادامه یادآور شد: سرمایه‌گذاران در بخش بند قاف تبصره ۲ بخش خصوصی و عمومی هستند و از موارد اجرایی شدن طرح این است که حتما باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، از تجهیزات ساخت داخل استفاده شود البته جایی که تکنولوژی لازم را نداشته باشیم واردات نیز خواهیم داشت، روش سرمایه‌گذاری به صورت بیع متقابل وBOT خواهد داشت. سرمایه گذاری همراه با کاهش گازهای گلخانه‌ای خواهد بود. تعهد بازپرداخت به عهده دولت است.


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین گفت: ما در سال گذشته ۶۸۰ میلیون تن انتشار کربن داشتیم که طی سه سال باید ۲ هزار و ۲۰۰ تن از انتشار کربن در کشور کاسته شود.

یادآور می شود؛ شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نخستین همایش مصرف بهینه؛ هخرید صرفه جویی انرژی را در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه سال جاری برگذار خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز