خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون قیر ایران در گفت و گو با ایلنا:

مصرف کنندگان قیمت قیر ایران را تعیین می‌کنند / کمپانی‌های بزرگ مظنونین اصلی

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۸۷۸

شرکتهای کوچک در تولید قیر بی کیفیت مقصر نیستند بلکه کمپانی های بزرگ با عملکرد نامناسب به جای اینکه دیگر شرکت ها را در صادرات شریک کنند فقط خود به صادرات پرداختند لذا شرکتهای کوچک دست به تولید قیر بی کیفیت و صادرات زدند.

رئیس کمیسیون قیر ایران گفت: با وجود اینکه نفت خام تنها ۶ تا ۷ درصد قیر را تشکیل می دهد قیمت آن با عملکرد بد کمپانی های بزرگ همزمان با کاهش قیمت نفت سقوط کرد.

حسن تاجیک رئیس کمیسیون قیر ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت خام بر روی قیر گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیر از پایه نفت کوره است و در حال حاضر مصرف گاز طبیعی افزایش و نفت کوره کاهش یافته و از طرفی سوآپ نفت کوره نیز به صفر رسیده و بانکرینگ نیز حداقل شده لذا تولید قیر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ما ۴.۵ میلیون تن ظرفیت تولید قیر در کشور داریم، تصریح کرد: در کشور ما یک متولی برای قیر وجود ندارد و کمپانی ها نمی توانند با هم تعامل کنند و این عوامل باعثشده قیر اولین فرآورده ای در بازار جهانی باشد که متاثر از کاهش قیمت نفت خام شود.

تاجیک افزود: کاهش قیمت قیر در حالی است که نقشی در انرژی ندارد و فقط در عمران و صنعت کاربرد دارد و تمام این عوامل به خاطر مسائل داخلی کشور بخصوص دو کمپانی بزرگ تولیدکننده این فرآورده است زیرا در تعیین قیمت با هم توافق ندارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ای مصرف کنندگان قیر ایران هستند که قیمت آن را تعیین میکنند و آن را نرخی پایین تر از دیگر کشورها یعنی بصورت فله بشکه ای ۳۵۰ دلار می خرند در حالی که بحرین با قیمت ۵۲۵ دلار در هر بشکه می فروشد.

رئیس کمیسیون قیر ایران تاکید کرد: فقط ۶تا ۷ درصد قیر از نفت خام تشکیل شده در حالی که ۲۶ تا ۲۷ درصد سوخت جت و نفت سفید از نفت خام است اما قیمت بنزین. نفت سفید با کاهش نرخ نفت خام تغییر نکرده و قیمت قیر کاهش یافته و این نتیجه عملکرد خودمان است تا کشورهایی مثل هند و بنگلادش و افریقا و اروپا سود ببرند.

وی در خصوص اینکه چرا برای شرکتهای کوچک که عامل کاهش کیفیت قیر شناخته شده اند تصمیمی گرفته نمی شود، گفت: شرکتهای کوچک در تولید قیر بی کیفیت مقصر نیستند بلکه کمپانی های بزرگ با عملکرد نامناسب به جای اینکه دیگر شرکت ها را در صادرات شریک کنند فقط خود به صادرات پرداختند لذا شرکتهای کوچک دست به تولید قیر بی کیفیت و صادرات زدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز