خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ایگاد خواستار شد؛

حضور پرنگ‌تر ایران در توسعه بخش آب و برق کشورهای عضو ایگاد

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۱۶۹

ما از محدودیت‌های بین‌المللی که به ایران تحمیل شده است، آگاه هستیم اما علاقه‌مندیم طرح‌هایی هرچند کوچک از سوی ایران اجرا شود تا ما با صدای بلند اعلام کنیم که موفق به اجرای این طرح‌ها در منطقه خود شده‌ایم.

دبیرکل سازمان بین‌الدولی توسعه موسوم به " ایگاد " در دیدار با قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل خواستار حضور پرنگ‌تر جمهوری اسلامی ایران در توسعه بخش آب و برق کشورهای عضو ایگاد شد.

به‌گزارش ایلنا، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، " صادق محصولی " قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل، در دیدار با دبیرکل سازمان ایگاد، گفت: ملت و مسئولان ارشد سیاسی جمهوری اسلامی ایران کشورهای آفریقا و ایگاد را همواره مورد حمایت قرار می‌دهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورهای عضو ایگاد همکاری‌هایی در صنعت آب و برق داشته است به‌طوری که در کشورهایی همچون کنیا، سودان و اتیوپی طرح‌های مربوط به صنعت آب و برق توسط شرکت‌های توانمند ایرانی انجام شده و بعضی طرح‌ها نیز در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در جمهوری اسلامی ایران افزون‌بر ۷۲ هزار مگاوات است، گفت: ۱۵ درصد از این ظرفیت که بیش از ۱۰ هزار مگاوات می‌شود، مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است.

وی ادامه داد: ما با اغلب کشورهای همسایه ایران همچون عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان و آذربایجان تبادل برق داریم.
محصولی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در احداثانواع نیروگاه‌ها به بیش از ۹۵ درصد خودکفایی رسیده است، گفت: ما در احداثخطوط انتقال و پست‌های برق به درصد بالایی از خودکفایی رسیده‌ایم و سد و نیروگاه‌ها نیز با توانمندی شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود.

وی ظرفیت سدهای ایران را ۵۲ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: توانمندی‌های ایران در بخش آب و برق در اختیار ایگاد و ملت آفریقا قرار دارد.

قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای آموزش کارشناسان آب و برق کشورهای عضو ایگاد خبر داد و گفت: ما آمادگی اجرای طرح‌های مختلف در بخش آب و برق را داریم و از همکاری علمی با ایگاد و کشورهای عضو آن استقبال می‌کنیم.

وی از دبیرکل سازمان بین‌الدولی ایگاد خواست: موضوع‌های همکاری بین وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو ایگاد یک به یک مشخص شود تا پس از توافق به مرحله اجرا برسد.

همچنین در این دیدار، " محبوب معالیم " دبیرکل سازمان بین‌الدولی ایگاد گفت: کشورهای عضو این سازمان از آب اندکی بهره‌مند هستند که یکی از فعالیت‌های مهم مطالعاتی، ذخیره آب می‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه آب موضوعی است که می‌تواند مبنای همکاری و یا تنش میان کشورها باشد، گفت: به همین منظور به‌تازگی نشستی با موضوع گفتمان آب در ایگاد تشکیل شد.

وی تاکید کرد: ما خواهان اجرای طرح‌های مختلفی در زمینه آب و آب‌های زیرزمینی هستیم که درصورت موافقت ایران می‌توانیم همکاری‌های خوبی را با یکدیگر آغاز کنیم ضمن آنکه مدیریت منابع طبیعی، مدیریت منابع آب و بررسی کیفیت آب از دیگر موضوع‌های حایز اهمیت برای ما است.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیادی در زمینه برق از سوی ایران در کشورهای آفریقایی اجرا شده است، گفت: مایل هستیم این همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و ایگاد انجام تا در راستای نظم و صلح منطقه استفاده شود.

محبوب معالیم یادآور شد: کشورهای عضو ایگاد دارای پتانسیل بالایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند و ما به مشاوره و کمک‌های فنی ایران در این بخش نیز احتیاج داریم.

وی افزود: ما از محدودیت‌های بین‌المللی که به ایران تحمیل شده است، آگاه هستیم اما علاقه‌مندیم طرح‌هایی هرچند کوچک از سوی ایران اجرا شود تا ما با صدای بلند اعلام کنیم که موفق به اجرای این طرح‌ها در منطقه خود شده‌ایم.

براساس این گزارش، " ایگاد " سازمان همکاری منطقه‌ای شاخ آفریقا است که کشورهای اریتره، اتیوپی، سومالی، سودان، سودان جنوبی، اوگاندا، کنیا و جیبوتی عضو آن هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز