خبرگزاری کار ایران

در جلسه فردا اوپک بررسی می شود؛

توافق برای کاهش تولید نفت

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۷۱۵

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در آستانه نشست پر اهمیت فردا(پنجشنبه، ششم آذرماه)، به توافق برای کاهش تولید نفت نزدیک می شوند.

در حالیکه تنها یک روز به نشست تاریخی اوپک در وین باقی مانده است، کارشناسان نفتی از نزدیک شدن اعضای اوپک به توافق برای کاهش تولید نفت خبر دادند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در آستانه نشست پر اهمیت فردا(پنجشنبه، ششم آذرماه)، به توافق برای کاهش تولید نفت نزدیک می شوند.

به گفته یکی از مقامهای رسمی در خلیج فارس که با سیاستهای عربستان آشناست، این کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت و تاثیرگذارترین عضو اوپک، به احتمال فراوان از پیشنهاد رعایت سقف تولید این سازمان حمایت خواهد کرد.

کارشناسان نفتی حاضر در جلسات هفته پیش اوپک که در سطح کارشناسان و مشاوران برگزار شده بود، اعلام کردند که رعایت جدی سقف تولید نفت کنونی اوپک به وسیله اعضا در مقابل گزینه کاهش سقف تولید نفت مطرح شد و مورد قبول قرار گرفت.

با در نظر گرفتن این نکته که قیمتهای نفت پس از سقوط ٣٠ درصدی از ماه ژوئن تا کنون در مرز ٨٠ دلار برای هر بشکه ثابت شده است، برخی از اعضای اوپک دیگر نیازی به اتخاذ اقدام جدی تر در این زمینه نمی بینند.

راهبرد عربستان در نشست روز پنجشنبه(ششم آذرماه) اوپک تا هفته گذشته برای بسیاری از اعضای اوپک هم نامشخص بود.

مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود، گفت: عربستان به احتمال فراوان از تمدید سقف تولید نفت کنونی حمایت می کند، رعایت جدی سقف تولید نفت اوپک یکی از گزینه هایی است که عربستان دنبال خواهد کرد.

با وجود این، نیت عربستان هنوز برای برخی از اعضای اوپک مشخص نیست و تا روز پنجشنبه ممکن است تغییر کند.

اوپک سه سال پیش تصمیم گرفت تا تولید نفت خود را به روزانه ٣٠ میلیون بشکه محدود کند. اما تولید واقعی این سازمان به طور معمول از این مقدار بیشتر می شود چراکه اعضای اوپک به دنبال حفظ سهم بازار خود هر تلاشی می کنند.

رعایت جدی سقف تولید نفت کنونی اوپک به این معنی است که تولید روزانه این سازمان در مقایسه با تولید ماه اکتبر آن حداقل ٣٠٠ هزار بشکه کمتر می شود.

عربستان، بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک، در هفته های منتهی به نشست ١۶۶ اوپک به شکل مرموزی سکوت اختیار کرده است به طوریکه حتی علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، نیز در بدو ورود به وین برای شرکت در نشست فردا از اظهار نظر خودداری کرد.

پیش از این عربستان اعلام کرده بود که حاضر نیست تولید نفت خود را به طور یکجانبه کاهش دهد و همه کشورهای عضو باید در این موضوع شریک باشند و مسئولیت داشته باشند.

در همین حال، گفته می شود کاهش ٣٠٠ هزار بشکه ای نفت اوپک برای برخی از اعضا مانند ونزوئلا و ایران کافی نیست زیرا این کشورها برای ایجاد تعادل در بودجه های خود به نفت با قیمت بالای ١٠٠ دلار نیاز دارند.

در حالیکه برخی از کشورها نگران قیمت پائین نفت هستند، تولیدکنندگان بزرگتر و ثروتمندتر اوپک بر این باورند که کاهش تولید نفت نه تنها منجر به افزایش قیمت نفت و قدرت گرفتن تولید شیل اویل در آمریکا می شود، بلکه سهم بازار آنها را نیز کاهش خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز