خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق:

ایران در کشورهای مختلف دنیا نیروگاه می‌سازد / سهم ۹۲ درصدی صنعت آب و برق در صادرات خدمات فنی و مهندسی

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۹۱۹

بیش از ۲۰ کشور جهان از تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی آب و برق کشور ما استفاده می‌کنند که از جمله این خدمات ساخت نیروگاه حرارتی، آبی و تجدیدپذیرشونده در کشورهای عراق، سوریه، عمان، کنیا، سریلانکا و ارمنستان است.

وزیر نیرو: یکی از لوازم ارتقای توسعه صادرات در بخش برق ایجاد هماهنگی بین نهادهای مالی، بیمه و بانکی است که در لوایح دولت و مجلس پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت چیان، وزیر نیرو در چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق با بیان اینکه این صنعت در وجوه مختلف چه از جهت فراگیری شمول خدمات و چه از جهت خودکفایی و همچنین از جهت حضور در بازارهای صادراتی پیشرو به حساب می‌آید، گفت: شرکت‌های مشاور، پیمانکاران، سازندگان تجهیزات، مدیران شرکت‌های دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی همه باید تلاش منسجمی را جهت پیگیری فعالیت‌ها و افتخارآفرینی برای کشور داشته باشند.

وی افزود: طبق آمار مرکز توسعه تجارت در سال ۹۱ از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور ۵۲درصد متعلق به حوزه آب و برق کشور بوده است و همچنین در سال ۹۲،۳۵ درصد از این میزان از کل صادرات متعلق به حوزه صنعت آب و برق و در ۴ ماهه اول سال ۹۳ نیز ۹۲درصد از کل صادرات فنی و مهندسی مختص حوزه صنعت آب و برق کشور بوده است.

چیت چیان تشریح کرد: بیش از ۲۰ کشور جهان از تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی آب و برق کشور ما استفاده می‌کنند که از جمله این خدمات ساخت نیروگاه حرارتی، آبی و تجدیدپذیرشونده در کشورهای عراق، سوریه، عمان، کنیا، سریلانکا و ارمنستان است.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های خروج از رکود است که مورد توجه ویژه واقع شده خاطرنشان کرد: مدیران شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ظرفیت و توانمندی قابل توجهی جهت توسعه بازار و ارتقای آن به صورت جهشی دارند.

وی توضیح داد: یکی از لوازم ارتقای توسعه صادرات در بخش برق ایجاد هماهنگی بین نهادهای مالی، بیمه و بانکی است که در لوایح دولت و مجلس پیش‌بینی شده است.

وزیر نیرو تنوع‌بخشی محصولات متناسب با بازار هدف صادراتی را از دیگر لوازم جهش در بازار توسعه عنوان کرد و گفت: همچنین از آنجایی که بازار داخلی کشور برای محصولات و خدمات متناسب است این مساله می‌تواند پشتوانه بزرگی برای توفیق بازار صادراتی محسوب شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات مالی صنعت برق طی سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: حل این مشکلات در دولت جدید مورد توجه خاص قرار گرفته به طوری که در لایحه خروج از رکود و همچنین لایحه بودحه ۹۴ به آن پرداخته شده است که امیدواریم حاصل آن با همکاری مجلس منجر به خروج شرکت ها از وضعیت مالی موجود شده و بتوانند توان فعالیت خود را توسعه دهند.

وی تاکید کرد: صنعت نفت در آستانه تحول کمی و کیفی قرار دارد به طوری که قرار است در سال۷ تا ۸ درصد ظرفیت این صنعت در بخش تولید، انتقال و توزیع توسعه یابد و همچنین کشور سالانه ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: صنعت برق به لحاظ کمی حرکت سریعی دارد به طوری که برنامه‌ریزی شده طی ۵ سال آینده ۳۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزایش یابد.

وی همچنین گفت: ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه بزرگ گازی داریم که تبدیل به سیکل ترکیبی خواهد شد و تا سال آینده ۸ هزار مگاوات توربین بخار اضافه شده که تبدیل به سیکل ترکیبی خواهد شد و با انجام این کار ۱۰ هزار میلیارد تومان در میزان مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

چیت چیان تصریح کرد: استفاده و ساخت توربین های گازی پیش بینی شده است و همچنین استفاده از واحدهای کوچک CHP و DG بازارهای کوچکی ایجاد می کند که از نظر راندمان و کیفیت تحول عظیمی ایجاد می کند. همچنین برنامه داریم که مولدهای بادی و خورشیدی بیشتر در دستور کار قرار گیرد.

وی در خصوص کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع نیز گفت: تا سال آینده میزان تلفات به زیر ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت که در این راستا برای رسیدن به این هدف شبکه فشار حذف خواهد شد.

وی همچنین اجرای AMI در کل شبکه کشور را از دیگر برنامه ها برشمرد و تصریح کرد: با ارتقای ظرفیت و بهره وری موج جدیدی از نیازها در صنعت برق کشور ایجاد می شود.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: از فرصت برگزاری نمایشگاه جهت رسیدن به اهداف پیش بینی شده استفاده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز