خبرگزاری کار ایران

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با ایلنا:

نقش سی. ان. جی مغفول واقع شده است / خودروسازان بازیگر نقش دوم در آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۵۸۹

قطعا یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا می‌تواند سوخت سی. ان. جی باشد زیرا در کاهش ذرات معلق و هیدروکربن‌ها تاثیر بسزایی دارد.

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از خودروی استاندارد را علاوه بر سوخت پاک لازمه پاک شدن هوای کلان شهر‌ها دانست و بر لزوم گازسوز و برقی شدن خودرو‌ها تاکید کرد.

یوسف رشیدی، سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص میزان کاهش آلودگی هوا با حذف بنزین پتروشیمی‌ها از چرخه سوخت کلان شهرهایی مثل تهران گفت: مجموعه اقداماتی که در بحثکاهش آلودگی هوا انجام داده‌ایم از جمله حذف بنزین پتروشیمی‌ها در این قضیه موثر بوده است.

وی تصریح کرد: کاهش آلودگی هوا این گونه نیست که به یکباره رخ دهد بلکه باید مجموعه‌ای از اقدامات شامل سوخت استاندارد، از رده خارج کردن خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده انجام شود تا بتدریج آلودگی هوا کاهش یابد.

افزایش ۲۵ درصدی تعداد روزهای سالم با حذف بنزین پتروشیمی

رشیدی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است تعداد روزهای آلوده در تهران نسبت به گذشته کمتر شده بطوری که تعداد روزهای سالم ۲۵ درصد افزایش یافته و همچنین تعداد روزهای پاک نسبت به سال گذشته افزایش یافته ضمن اینکه شرایط کاهش آلودگی هوا در صورتی می‌تواند پایدار باشد که تمامی اقدامات با هم صورت گیرد.

سوخت پاک به اضافه خودروی استاندارد مساوی هوای پاک

وی ادامه داد: این روند در صورتی استمرار دارد که علاوه برتوزیع سوخت پاک و استاندارد، سطح استاندادرد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز ارتقا یابد در حالی که این اقدامات بخوبی صورت نگرفته است.

انتظار نداشته باشیم امسال هوای آلوده نداشته باشیم

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: با مجموعه‌ای از اقداماتی که در برنامه داریم میزان تولید آلودگی هوا در تهران و کلانشهر‌ها کاهش خواهد یافت اما نباید انتظار داشته باشیم که نتایج آن بزودی آشکار و مشهود باشد یعنی نباید انتظار داشته باشیم که در سال جاری هوای ناسالم نداشته باشیم.

وی افزود: قطعا در سال جاری نیز میزان تولید آلودگی هوا در کلان شهر‌ها و بخصوص تهران با بروز وضعیت پایداری افزایش خواهد یافت.

رشیدی یادآور شد: مثلا اگر بهترین بنزین در یک خودروی نامناسب استفاده شود نمی‌تواند آلودگی نداشته باشد لذا آنچه که ما بدنبال آن هستیم اینکه مجموع اقدامات کامل شود یعنی سوخت، خودرو، و بنزین در کنار هم استاندارد شوند چرا که اگر با این روش جلو برویم اقداماتمان به نتیجه خواهد رسید.

وزارت صنعت مکلف به برقی کردن خودرو‌ها شد

وی تصریح کرد: تدوین برنامه برقی کردن خودرو‌ها ظرف ۶ ماه را به وزارت صنعت تکلیف کرده‌ایم که اجرایی شدن در تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی منجر به کاهش استفاده از سوخت فسیلی در خودرو و موتورسیکلت‌ها خواهد شد.

کار سخت وزارت صنعت برای مجاب کردن خودروسازان

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عملیاتی شدن برقی کردن خودرو‌ها منوط به این است که وزارت صنعت چگونه خودروسازان را مجاب کند که این برنامه را جزء اولویت‌های اصلیشان قرار دهند.

نقش سی. ان. جی مغفول واقع شد

وی در ادامه بر لزوم استفاده بیشتر از سی. ان. جی در سوخت خودرو‌ها تاکید و اظهار داشت: یکی از سوخت‌هایی که می‌تواند در کشور مورد توجه قرار گیرد سی. ان. جی است که از نظر ترکیب هیدروکربنی گاز طبیعی و متان است و ترکیبات سرطان زا مثل بنزن نیز ندارد.

رشیدی توضیح داد: اگر موتور خودرو پایه گازسوز باشد از نظر احتراق می‌تواند شرایط خوبی داشته باشد لذا یکی از اولویت‌ها این است که خودروهای گاز سوز سهم قابل توجهی در کشور داشته باشند.

وی افزود: گازسوز شدن خودرو‌ها در دولت گذشته پیگیری نشد ضمن اینکه جایگاه‌های سی. ان. جی هم خوب رشد نکرد لذا استفاده از این سوخت در خودرو‌ها نتوانست فراگیر شود.

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قطعا یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا می‌تواند سوخت سی. ان. جی باشد زیرا در کاهش ذرات معلق و هیدروکربن‌ها تاثیر بسزایی دارد.

وی اظهار داشت: افزایش تعداد جایگاه‌های سی. ان. جی و خودروهای گاز سوز هدف گذاری شده ولی هنوز برنامه جامعی در این زمینه نداریم که امیدواریم با جلساتی که با وزارت نفت و صنعت داشتیم به برنامه مشخصی برای خودروهای گازسوز برسیم.

رشیدی در بحثکاهش آلودگی هوا برنامه مدونی در ۹ محور و ۳۵ برنامه اجرایی تدوین کردیم، تصریح کرد: آنچه در مباحثمربوط به سی. ان. جی مهم است اینکه نیاز به اسناد بالادستی مثل سبد سوخت کشور که مصرف هریک از فرآورده‌ها مثل بنزین، گازوئیل و سی. ان. جی را مشخص کرده است، دارد.

وی خاطرنشان کرد که اعتقاد داریم هرچه به سمت گاز در خودروهای عمومی و شخصی حرکت کنیم از نظر اقتصاد انرژی و زیست محیطی به نفع کشور است.

خبرنگار: زهرا قلی پور

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز