خبرگزاری کار ایران

شاهزاده سعودی در واکنش به کاهش قیمت نفت؛

به مردم دروغ نگویید وضعیت بحرانی است

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۵۹۰

قیمت پایین نفت باعثشده است که شاهزاده ثروتمند سعودی نیز به آن واکنش نشان دهد و از بی تفاوتی مقام های کشور عربستان انتقاد کند

سقوط آزاد قیمت نفت همچنان ادامه دارد به طوریکه بعد از ۴ سال قیمت نفت به بشکه ای ۸۹ دلار رسیده است ونزوئلا خواهان برگزاری جلسه اضطراری اوپک شده است روسیه با اینکه جزو اوپک نیست اما در پیغامی به البدری دبیر اوپک از او خواسته است که کشورهای تولید کننده نفت از خود واکنشی نشان دهند.

اما نکته جالب توجه این است که عربستان بزرگترین تولید کننده نفت جهان از قیمت حاضر راضی است و اعلام کرده است که برنامه ای جهت کاهش تولید خود ندارد. قبلا نیز عربستان همین رفتار را انجام داده بود در سال ۱۹۸۸ میلادی عربستان همسو با آمریکا با پایین نگه داشتن قیمت نفت قصد داشت تا ایران را مجبور به صلح با عراق کند و به رژیم لیبی هم ضربه بزند. اما این بار بین مقامات عربستان و شاهزاده های این کشور بر سر قیمت نفت اختلاف افتاده است تا جاییکه ولید بن طلال را مجبور به نشان دادن واکنش کرده است.

ولید بن طلال ثروتمند ترین مسلمان در جهان و ثروتمند ترین عرب درجهان در نامه ای به هیئت وزیران دولت عربستان و شخص النعیمی وزیر نفت این کشور آنها را متهم به دروغ گویی به مردم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سی ان ان این شاهزاده سعودی طی یک نامه ای به هیئت وزیران که یک نسخه از آن را نیز به دیوان پادشاهی فرستاده است از کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر روی عربستان ابراز نگرانی کرده است. وی در این نامه وزیر نفت علی النعیمی را متهم کرده است که به هیئت وزیران و مقامات بلند پایه عربستان اطلاعات غلط می دهد و همین امر سبب شده است که مقامات عربستان نسبت به کاهش قیمت نفت بی تفاوت باشند.

در قسمت هایی از این نامه وی با خطاب قرار دادن نعیمی بیان داشته است به صرف اینکه به این مشکل اهمیت ندهید نمی توانید آن را حذف کنید. نفت زیر ۱۰۰ دلار برای اقتصاد ما سم است و کلیه برنامه های این پادشاهی را دچار وقفه می کند. وی سپس به برنامه تامین مسکن ۱۲۶ هزار خانواده سعودی اشاره کرد که در صورتی که قیمت نفت بین ۸۰ تا ۹۰ دلار ثابت بماند این پروژه با شکست روبرو خواهد شد.

وی با خطاب قرار دادن وزیر نفت از او پرسیده است چه زمانی می خواهید از این کاهش قیمت نگران شوید؟ زمانی که مجبور شویم از ذخیره ارزی و استراتژیک مصرف کنیم؟ آیا شما فراموش کرده اید که عربستان باید بدهی های خود را پرداخت کند هدف شما این است که نسل آینده عربستان را تبدیل به نسلی بدهکار به دیگر کشورها کنید.

شاهزاده سعودی به پیوست این نامه راه حل هایی را نیز پیشنهاد کرده است از جمله حذف بخش هایی از بودجه سالیانه و پایین آوردن هزینه ها و برنامه ریزی کوتاه مدت برای کم کردن وابستگی این کشور به نفت و تنوع بخشیدن به در آمدهای دولت است. همچنین جهت پایین آوردن هزینه مصرف انرژی در کشور استفاده از انرژی خورشیدی و هسته ای را تنها راه ممکن بیان داشته است و خرید تجهیزات استفاده از این نوع انرژی جزو ملزومات می داند.

با توجه به نفوذ ولید بن طلال در دربار پادشاهی سعودی و همانطور رابطه نزدیک وی با مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پیش بینی می شود که در آینده از سوی مقامات این کشورها تحرکات مثبتی در خصوص کنترل قیمت نفت اتخاذ شود مگر اینکه کشورهای عرب تولید کننده نفت از این کاهش قیمت اهداف خاص سیاسی را داشته باشند.

گزارش: بسیم لاله

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز