خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت ایران در مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری اقتصادی ایران و روسیه مطرح کرد:

مبادلات تجاری ایران و روسیه با پولهای ملی دو کشور

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۲۳۴

آنچه دنبال می کنیم محصول درایت و پایداری روسای جمهور دو کشور است که عزم راسخی بر توسعه روابط دارند.

وزیر نفت گفت: در این اجلاس مشترک شش کمیته تشکیل شد که مسائلی را که باید بین دو کشور حل شود دنبال خواهد کرد و وظیفه ما این است که در چنین اجلاسهایی مشکلاتی که از طرف فعالان اقتصادی به ما منتقل می شود را با پیدا کردن راه حل برطرف کنیم.

گزارش خبرنگار ایلنا بیژن نامدار زنگنه در مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس کمیسیون دائمی همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه ضمن خوش آمدگویی به مهمان روس به خصوص الکساندر نواک وزیر انرژی و دیگر اعضای هیات عالی رتبه روس و همچنین فعالان اقتصادی این کشور خطاب به وزیر انرژی روسیه گفت: همکاران ما و شما تلاش سختی کردند تا بتوانیم اسناد تهیه شده برای یازدهمین اجلاس را به امضا برسانیم.

وی تصریح کرد: آنچه دنبال می کنیم محصول درایت و پایداری روسای جمهور دو کشور است که عزم راسخی بر توسعه روابط دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: آنچه امروز شروع کردیم و تفاهماتی که دو ماه پیش برای توسعه روابط داشتیم ما را وارد جهش اقتصادی در روابط دو کشور کند.

زنگنه با اشاره به جلسه امروز اتاق بازرگانی که با حضور وزرای نفت و انرژی دو کشور و فعالین اقتصادی برگزار شد تصریح کرد: این اجلاس سبب شد که فعالین اقتصادی دو طرف از نزدیک باهم در ارتباط باشند و باید در شکل های مختلف ادامه پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: روسیه ظرفیت بزرگی در شاخص های نفت، برق، گاز، فنی، تکنولوژی و تامین کالای اساسی مورد نیاز ما دارد و ما هم در اجرای پروژه ها می توانیم با این کشور همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: دو کشور در زمینه ورود و خروج کالا و خدمات محصولات کشاورزی دامی، کالاهای مصرفی، خدمات فنی و مهندسی با هم همکاری خواهند داشت.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: در این اجلاس مشترک شش کمیته تشکیل شد که مسائلی را که باید بین دو کشور حل شود دنبال کرد و وظیفه ما این است که در چنین اجلاسهایی مشکلاتی که از طرف فعالان اقتصادی به ما منتقل می شود راه حل پیدا کنیم.

زنگنه در ادامه گفت: این کمیته ها در حوزه انرژی، صنعت، معدن تجارت، کشاورزی، گردشگری، امور بانکی، فناوری، امور مرزی و روادید و استاندارد ها بوده است که خوشبختانه در یادداشت تفاهم نهایی شده به همه آنها اشاره شده و دنبال خواهد شد که در زمان بندی مقرر به نتیجه برسیم.

وی همچنین یادآورشد: ما تلاش کرده ایم روال بانکی مناسبی را برای واردات کالا از روسیه فراهم کنیم و فعالان اقتصادی انتظار دارند همین روال برای صادرات کالابه روسیه نیز تسهیل شود و خوشبختانه برای همه این موارد ساز و کارهایی در یادداشت تفاهم دیده شده است.

زنگنه تصریح کرد: تصمیم گرفتیم که از طریق بانک مرکزی رویه را دنبال کنیم که تبادلات اقتصادی از طریق پول دو کشور انجام شود.

وی همچنین به بحثحمل ونقل سریع و آسان اشاره و اظهار داشت: تقاضای صادر کنندگان ایرانی این است که در زمینه حمل و نقل سریع و آسان کالاهای فاسد شدنی تسهیلاتی فراهم شود.

وزیر نفت گفت: در زمینه مسائل گمرک، استاندارد، بیمه و روادید نیز مذاکراتی انجام شد و در یادداشت تفاهم جا پای قطعی در این زمینه برداشته شده که تا رسیدن به نتیجه نهایی دنبال خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در یادداشت تفاهم نقش مهمی نیز برای اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا پیش بینی شده که د رقرارداد با روسیه همان اتفاقی که د رمورد قرار دادها با چین رخ داد حادثنشود، توضیح داد: تمام پیش بینی های لازم انجام شده و در مذاکرات دو طرف اذعان شده که روابطی پایدار می ماند که به نفع دو کشور باشد ولی اجرای چنین اسنادی آدم های عاقل می خواهد.

گفتنی است، همکاری مشترک شرکت پتروشیمی ایران و شرکت روسی نفت گاز استروی درزمینه احداثشرکت کود شیمیایی هرمز امضا شد. همچنین پیش توافقنامه پهنه اکتشاف سیرجان جیرفت به مساحت سه هزار مترمربع بین شرکت ایدرو و شرکت روسی راش بودماش به امضا رسید. همچنین اولین یادداشت تفاهم کارگروه همکاری های صنعتی معدنی و تجاری ایران و رو سیه و در خاتمه یادداشت تفاهم نامه یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و روسیه بین وزیر نفت ایران و وزیر انرژی روسیه امضا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز