خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل توانیر؛

استفاده جدی از انرژی‌های نو یکی از مهمترین برنامه های وزارت نیرو است

کد خبر : ۱۹۹۳۸۵

استفاده جدی از انرژی‌های نو، افزایش بهره‌وری در تولید انرژی(استفاده از واحدهای کلاسCHP, CCHP و… در تامین انرژی) و برنامه‌ریزی جهت کاهش مصرف انرژی با توجه به مولفه‌های مختلف بار در بخش‌های صنعت، تجاری و خانگی از برنامه‌های مهم وزارت‌ نیرو است.

مدیر عامل توانیر با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق کشور به بیش از ۷۱ هزار و ۷۰۰ مگاوات، اعلام کرد: ایران به بزرگترین تولیدکننده برق منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون حائری در تشریح مهمترین اقدامات وزارت نیرو به منظور بهینه سازی در تولید و مصرف برق در کشور، گفت: در شرایط فعلی مشترکان کشور انرژی بسیار ارزان قیمتی را خریداری و مصرف می کنند و این موجب شده تا در استفاده از انرژی رعایت خیلی موارد نشود و مردم بیش از استاندارد از انرژی استفاده کنند به‌گونه‌ای که آمار نشان می‌دهد امسال در مقایسه با سال گذشته با ۷.۱۵ درصد رشد مصرف انرژی مواجه بوده‌ایم.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه از برنامه‌های ویژه در دست اقدام وزارت نیرو در جهت بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی، تبدیل واحدهای بزرگ باقی‌مانده به سیکل ترکیبی(حدود هفت‌هزار مگاوات در بخش سیکل ترکیبی) است، این اقدام منجر به صرفه‌جویی معادل ۱۱.۶ میلیارد لیتر در مصرف سوخت سالانه واحدهای نیروگاهی خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه نگاهی به نیازهای محوری در تولید و مصرف برق در کشور، نقشه راه آینده انرژی را برای ما نشان خواهد داد، افزود: ۷۱ هزار و ۷۲۹ مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی موجب شده است تا جمهوری اسلامی ایران یکی از رتبه‌های برتر بخش تولید برق را از آن خود کند.

وی با اعلام اینکه اگر بخواهیم خلاصه‌ای از وضعیت برق ایران را به جهان ارایه کنیم، می‌توان افزون‌بر میزان ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی، به ۲۱۷ هزار مگاولت آمپر ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع، ۱۱۰ هزار مگاولت آمپر ظرفیت پست‌های توزیع و محوریت تبادل انرژی در منطقه(تبادل انرژی با تمامی کشورهای همسایه دارای مرز خاکی) اشاره کرد، اظهار داشت: رشد مصرف در کشور با GDP رابطه مستقیمی دارد به‌طوری که ایجاد ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه، شبکه انتقال و توزیع برق و… هزینه‌های بالاسری، گردش هزینه‌ای افزون‌بر ۶۰ میلیارد دلار در سال برای کشور ایجاد می‌کند.

حائری با اشاره به ظرفیت نامی تولید برق در کشور، اظهار داشت: در کشور در مجموع ۷۱ هزار و ۷۲۹ مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی وجود دارد که می‌توان از این میان به ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات ظرفیت واحد بخاری، ۲۵ هزار و ۶۵۷ مگاوات ظرفیت واحد گازی، ۱۷ هزار و ۵۲۵ مگاوات ظرفیت سیکل ترکیبی، ۹ هزار و ۷۱۶ مگاوات ظرفیت برق‌آبی، ۷۵ مگاوات ظرفیت تلمبه ذخیره‌ای، یک‌هزار و ۲۰ مگاوات ظرفیت هسته‌ای، ۵۷۳ مگاوات ظرفیت تولید پراکنده و ۲۱۹ مگاوات انرژی‌های نو و ۴۴۰ مگاوات ظرفیت دیزلی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه از این میزان تولید، ۱۶.۳ درصد در بخش کشاورزی، ۳۴.۸ درصد در بخش صنعتی، ۳۱.۷ درصد در بخش خانگی، ۸.۸ درصد در بخش عمومی و ۸.۵ درصد در بخش تجاری مصرف می‌شود خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران یکی از ارزان قیمت ترین انرژی ها را در بین کل کشورهای جهان عرضه می کند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه وزارت نیرو برنامه‌های ویژه‌ای برای کنترل شدت مصرف انرژی در کشور دارد، تبیین کرد: برای این فصل مشترک که ضرورت‌های تامین برق مطمئن و اقتصادی را می‌طلبد، سامان‌دهی اقتصاد برق و سرمایه‌گذاری به‌موقع، مدیریت سمت تقاضا و ترکیب بهینه سبد تولید می‌تواند ما را برای رسیدن به اهداف‌مان راهبری کند.

حائری با بیان اینکه با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی، ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور به بخش خصوصی واگذار شده است، تاکید کرد: تولید برق در سال ۸۲ تا ۹۳ در یک دوره ۱۰ ساله مورد بررسی قرار گرفت و ملاحظه شد نیروگاه‌هایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، حرف نخست را می‌زنند؛ از این رو با توجه به اینکه ایران دارای منابع عظیم گازی است، اقدام به تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی کرده‌ایم که ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان قابل‌توجهی بازده تولید را نیز افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات شبکه به میزان ۱۰ درصد از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: استفاده جدی از انرژی‌های نو، افزایش بهره‌وری در تولید انرژی(استفاده از واحدهای کلاسCHP, CCHP و… در تامین انرژی) و برنامه‌ریزی جهت کاهش مصرف انرژی با توجه به مولفه‌های مختلف بار در بخش‌های صنعت، تجاری و خانگی از برنامه‌های مهم این وزارت‌خانه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز