خبرگزاری کار ایران

صنعت پتروشیمی برای جذب سرمایه گذاری خارجی آماده می شود

کد خبر : ۱۹۸۱۲۱

اگر بخواهیم علاقه سرمایه گذاران برای حضور در ایران به فعلیت برسد باید سه اصل را رعایت کنیم؛ اول تعیین قیمت خوراک در دراز مدت که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت ها توسط دولت و سوم ثبات قوانین.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به علاقه مندی و ابراز تمایل بسیاری از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کشور، گفت: اگر بخواهیم علاقه سرمایه گذاران برای حضور در ایران به فعلیت برسد باید سه اصل تعیین قیمت خوراک در درازمدت که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، ایجاد زیرساخت ها توسط دولت و ثبات قوانین را رعایت کنیم.

به گزارش ایلنا، عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: اگر این سه مورد فراهم نشود چون سرمایه گذار نمی تواند آینده سرمایه خود را تضمین شده ببیند، برای سرمایه گذاری به ایران نخواهد آمد.

شعری مقدم با بیان اینکه ما باید برای جذب سرمایه، تدابیر مناسبی اتخاذ کنیم و خطرات و ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهیم، افزود: در غیر این صورت امکان جذب سرمایه حتی با لغو تحریم ها برای ما بوجود نمی آید و می بینیم که سرمایه گذاران هر روز در کشورهایی نظیر آمریکا، قطر، عربستان و امارات عربی متحده اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: در کشورهای خارجی، علاوه بر رعایت سه مورد فوق، مسئولین به دنبال سرمایه گذار هستند تا مشکلات او را برطرف کنند، اما در ایران مسئولین به دنبال سرمایه گذار هستند تا سرمایه گذار مشکلات آنان را حل کند؛ از این رو تا زمانی که برای سرمایه گذاری اهمیت ویژه قائل نشویم، محال است توسعه ای که در کشورهای مالزی، کره، ترکیه و… رخ داد، در کشور ما هم تحقق یابد.

** توسعه طرح های پتروشیمی با استفاده از منابع مالی خارجی

چندی پیش معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از اختصاص فاینانس چین برای طرح های پتروشیمی در حال ساخت خبر داد و گفت: حدود دو میلیارد یورو از منابع فاینانس چین برای طرحهای جدید پتروشیمی شامل سبلان، بوشهر، مسجد سلیمان و لردگان اختصاص می یابد.

عباس شعری مقدم با بیان اینکه صنعت پتروشیمی حدود ١٠ میلیارد یورو از فاینانس چین، سهمیه خواسته است، گفت: تاکنون از این میزان حدود دو میلیارد یورو برای طرح های جدید پتروشیمی شامل سبلان، بوشهر، مسجد سلیمان و لردگان موثر شده است.

وی گفت: هم اکنون در زمینه فاینانس چین، موانعی مانند تایید گارانتی های پیش پرداخت و حسن انجام کار توسط بانک مرکزی ایران باقی مانده که تاکنون حل نشده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت در نخستین روزهای در اختیار گرفتن سکان مدیریت وزارت نفت از برنامه ریزی برای دومین جهش توسعه ای در صنعت پتروشیمی ایران خبر داده و گفته بود: با دومین جهش توسعه، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به سالانه ١٠٠ میلیون تن و ارزش تولید محصولات پتروشیمیایی کشور به ۴٠ میلیارد دلار در سال افزایش می یابد.

یکی از مهمترین راهکاری جذب ٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی برای تکمیل و راه اندازی طرحهای نیمه تمام و جدید پتروشیمی گشایش منابع فاینانس و خطوط اعتباری توسط فاینانسورهای چینی است.

قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت اول(١٢، ١٥ و ١۶ و ١٧ و ١٨) حدود ١٠٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقدند تحقق این امر می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها به ویژه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور ایجاد کند، مجتمع هایی که هم اکنون به دلیل کمبود خوراک با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند.

هم اکنون ایران از ظرفیت تولید سالانه ۶٠ میلیون تن محصولات پتروشیمیایی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک، تنها از ۶٨ درصد این ظرفیت استفاده می شود.

استفاده از سرمایه گذاری خارجی از جمله راهکارهای ساخت مجتمع های پتروشیمی شناخته می شود که ضمن تامین منابع مالی می تواند به جذب فناوری های جدید نیز کمک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز