خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری:

اقتصاد مقاومتی فرصتی برای نقش‌آفرینی در توسعه طرح‌های زیربنایی

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۷۱۱

اقتصاد مقاومتی فرصتی برای مسئولان فراهم کرده تا بتوانند نقش موثر خود را در توسعه طرح‌های زیربنایی ایفا کنند.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: برای اینکه کنترل لازم بر پروژه‌ها صورت گیرد باید پیمانکاران به دلیل منابع مالی که در اختیارشان است قوانین نظارتی را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در همایش انتقال و توسعه فناوری‌های صنعت نفت با مشارکت پیمانکاران عمومی همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت یک سابقه دیرینه در توسعه فناوری و پروژه‌های فناوری دارد، گفت: فرآیندی که برای همکاری عمیق در حوزه توسعه فناوری و کارهای پیمانکاری در طرح‌های بزرگ صنعتی ایجاد شده می‌تواند مزیت نسبی را در توسعه صنعت کشور ایجاد کند.

وی تصریح کرد: دلایل مزیت نسبی حوزه نفت و گاز کشور این است که میزان تقاضا به نوعی می‌تواند منابع را به خود جذب کند.

معاون وزیر با اشاره به اینکه منابع فیزیکی و انسانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه ارتباطات و افزایش فناوری دارد، تصریح کرد: در این مقوله کسب و کار در صنعت نفت به طور سالیانه اهداف مشخصی را دنبال می‌کند که در این زمینه فضای بین‌المللی با توجه به استراتژی‌های خاصی که در این صنعت است می‌تواند توان رقابت را افزایش دهد.

مقدم تاکید کرد: مزیت رقابتی زمانی ایجاد می‌شود که صنعت نفت پژوهش محور باشد و در غیر این صورت نمی‌تواند فضای رقابتی را تحمل کند.

وی با بیان اینکه فاصله‌ای که بین هزینه و تولید ایجاد می‌شود عرصه را برای رانت هموار می‌کند، ادامه داد: نگاه دولت نگاه مرکز هزینه‌ای است که این موضوع تابع یکسری قوانین نظارتی بوده که فعالیت‌ها بر اساس نقش و وظایف آن اعمال می‌شود.

مقدم خاطرنشان کرد: برای اینکه کنترل لازم بر پروژه‌ها صورت گیرد باید پیمانکاران به دلیل منابع مالی که در اختیارشان است قوانین نظارتی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی سیاست‌های توسعه فناوری و دستیابی به دانش فنی با رویکرد بخش فناورانه و راهبرد ایجاد شرکت‌های پیمانکاری عمومی دارای بنیه قوی را در تحقق اهداف چشم‌انداز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موثر دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی فرصتی برای مسئولان فراهم کرده تا بتوانند نقش موثر خود را در توسعه طرح‌های زیربنایی ایفا کنند.

وی رقابت‌های ناموزون را از چالش‌های اصلی این حوزه برشمرد و اظهار داشت: نمی‌توان از فضای کشور در جهت رقابت‌های ناسالم استفاده کرد لذا باید به سمتی حرکت کنیم که هم‌سو با مزیت‌های رقابتی باشد و در این راستا نیز باید بین مسئولان همفکری ایجاد شود.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی در جهت رفع موانع و رقابت‌های ناسالم صورت گرفته و در این زمینه پیش‌نویسی تهیه و آماده شده که پیمانکاران برای مدیریت پروژه‌ها از آن استفاده کنند.

وی یادآور شد: پیش‌نویس یاد شده شامل ۵۰ طرح بوده و همچنین آیین‌نامه اجرایی در خصوص انتقال فناوری تدوین شده است که اگر بتوانیم این موضوع را در شورای معاونین مطرح کنیم به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز